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초등학교에서의 전통음악교육 실태와 아동의 반응

Title
초등학교에서의 전통음악교육 실태와 아동의 반응
Authors
길애경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since the 1st curriculum of music was officially presented, Korean music curriculum has been focused on Western music rather than Korean traditional music. Recently the interest in Korean traditional music education has increased significantly and its need has been emphasized. However, many elementary school teachers are not ready to accept these trends. The purpose of this study is to find out the present status of Korean traditional music education and affective response of children to Korean traditional music in the elementary schools. For the study on the status of Korean traditional music education, 129 teachers from 13 different elementary schools were selected as subjects and a questionnaire was given to them. To study the affective response of children to Korean traditional music and Western music, the preference test was given to children along with a questionnaire. 220 students in the 5th grade were selected as subjects from 3 different elementary schools. The results from the analyzed data are as follows. Teachers care more about the enthusiastic atmosphere of class than children's understanding of traditional music concept and their ability of musical expression. Many teachers can not express "sigimsae" the characteristic of Korean traditional music, and also they can not play the Korean traditional music instruments well. Korean traditional music classes tend to include more comprehensive music learning that the 6th music curriculum emphasizes, though they are still centered on singing activities. Two thirds of teachers teach music theory through performing music rather than merely explaining it. In evaluating students, a half of teachers do not understand the criteria of evaluation. Especially, there is a problem in evaluating music appreciation. The children are found to prefer Western music to Korean traditional music as expected. However, the result of questionnaire shows that children exhibit positive responses to Korean traditional music. The most preferred Korean traditional music is "Samulnori". The children also think that learning Korean traditional music is fun and Korean traditional music is beautiful and exciting.;제1차 음악과 교육과정이 공포된 이래로, 한국의 음악과 교육과정은 한국의 전통음악에 그 초점을 두기보다는 서양음악 중심의 이론과 실기에 많은 비중을 두고 실행되어 왔다. 최근에는 한국의 전통음악 교육에 대한 관심이 고조되면서 전통음악에 대한 교수의 필요성이 강조되고 있으나 많은 교사들이 이러한 변화를 주도할 만한 역량이 갖추어지지 못한 실정이다. 본 연구에서는 현행 초등 학교의 전통음악 교육이 어떻게 이루어지고 있는지 교수-학습의 실태와 교수-학습의 결과로 이루어지는 아동들의 전통음악에 대한 반응을 조사하여 현재 시행되고 있는 전통음악 교육의 실상을 파악하고 아동들이 선호하는 전통음악곡을 발굴하여 전통음악 교육 발전에 도움이 되고자하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교에서의 전통음악 교수-학습 실태는 어떠한가? 1-1 전통음악의 교수-학습에 있어서 초등교사들이 강조하는 바는 무엇인가? 1-2 전통음악의 교수-학습에 대한 초등교사들의 이해도는 어떠한가? 1-3 전통음악의 교수-학습 평가에 대한 초등교사들의 이해도는 어떠한가? 2. 초등학교 아동들의 전통음악에 대한 정의적 반응은 어떠한가? 2-1 초등학교 아동들은 서양음악에 비해 전통음악을 어느 정도 선호하는가? 2-2 초등학교 아동들은 전통음악 중에서 어떤 종류의 악곡을 가장 선호하며 전통음악에 대한 개념과 가치관, 경험, 느낌은 어떠한가? 본 연구에서는 이러한 연구문제를 해결하기 위해 두 가지 종류의 조사를 실시하였다. 첫째, 교사들을 대상으로 한 질문지 조사를 통하여 전통음악 교수-학습의 실태를 조사한다. 둘째, 아동을 대상으로 교수-학습의 결과로 이루어지는 전통음악에 대한 정의적 반응을 파악하기 위하여 전통음악과 서양음악에 대하여 선호도 검사와 질문지 조사를 실시하였다. 전통음악 교수-학습 실태를 조사하기 위하여 서울시에 위치한 13개의 초등 학교 교사 129명을 대상으로 삼았으며, 전통음악에 대한 아동의 정의적 반응을 조사하기 위하여 서울시에 위치한 3개의 초등학교 5학년 아동 220명을 대상으로 설문지 검사와 선호도 검사를 시행하고 그 응답을 분석하였다. 분석을 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통음악의 교수-학습에 있어서 초등교사들이 강조하는 것은 아동의 전통음악 구성요소 이해나 표현 능력의 향상보다는 재미있는 수업에 더 관심이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 전통음악의 교수-학습 방법에 관하여서는, 예전의 가창 중심수업에서는 벗어나고 있는 것으로 나타났으나 6차 교육과정에서 지향하는 포괄적 음악 교육을 위한 통합적 수업은 잘 이루어지지 못하고 있는 것으로 나타났다. 포괄적 음악교육을 위한 실음 위주의 수업은 2/3이상의 교사들이 잘하고 있는 것으로 나타났다. 교과서에 새로 도입된 전통음악의 특징인 시김새의 표현에 관하여 많은 교사들이 파악을 하지 못하는 것으로 나타났으며, 전통 악기연주의 능력은 전반적으로 부족하여서 특정 악기는 수업을 할 수 없는 것으로 나타났다. 셋째, 전통음악 교육의 평가에 있어서 평가 기준은 교사의 반 정도만이 제대로 이해하고 있는 것으로 나타났다. 특히 음악감상의 평가는 문제가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 선호도 검사에서 예상했던 바와 같이 아동들은 전통음악보다는 서양음악을 더 선호하는 것으로 나타났다. 다섯째, 설문지를 통한 결과는 반 이상의 남녀 아동들이 전통음악을 좋아한다는 반응을 보였고 부정적인 반응은 낮게 나타났다. 아동들이 가장 선호하는 전통음악은 선호도 조사나 질문지 조사에서 모두 '사물놀이'인 것으로 나타났다. 전통음악 수업에 대하여는 60%이상의 아동이 즐겁고 신난다고 반응을 보였으며, 방송매체를 통해서 접하는 전통음악에 대하여 많은 아동들이 아름답고 흥이 난다고 응답하였으며 대부분의 아동이 전통음악회에 대한 관심이 있는 것으로 나타났다.
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일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
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