View : 81 Download: 0

최승희의 조선민족무용기본에 관한 연구

Title
최승희의 조선민족무용기본에 관한 연구
Authors
김자영
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 예술가로서의 최승희, 곧 작품세계의 주목하였던 기존의 연구에서 벗어나 월북 이후 교육자로서의 최승희에 관한 연구에 초점을 두고 1958년 우리나라 최초의 체계적인 무용 정립인 조선민족무용기본의 가치에 대한 고찰을 시도하였다. 최승희는 1930년부터 40년대에 이르는 사이에 우리나라 무대예술계를 지배 해 온 예술가 중 한 사람으로서 무용인생 전반부에는 무용가로서의 왕성한 활동으로 100여 편의 창작 작품을 무대에 올렸으며, 후반부에는 교육자로서의 면모를 보이면서 우리나라 사람으로는 최초로 우리 춤을 논리적 근거의 의거하여 본격적인 동작연구를 하였다. 또한, 체계적인 무용교본을 만들었고 그 당시에 교육용 영화까지 제작하기에 이르렀으며 그 중, 조선민족무용기본은 무용기본 중에 가장 핵심적이고 특징적이며 강한 생명력으로 지금까지 전해 내려오고 있다. 따라서, 이러한 조선민족무용기본에는 어떠한 가치가 내재되어 있는지를 고찰하기 위해 우선적으로 최승희의 예술세계에서 가장 특징적이라 할 수 있는 신무용의 정의와 특징, 생애와 예술관, 조선민족무용기본의 생성배경과 종류를 각각 살펴보았고, 조선민족무용기본의 내용과 특징 및 구성을 밝혀봄과 동시에 각 동작별 춤사위를 구체적으로 분석하여 이를 바탕으로 조선민족무용기본의 가치를 고찰해 본 결과는 다음과 같다. 첫째, 누구나 쉽게 배울 있는 조선 최초의 무용교본이라는 점이다. 둘째, 과학적 방법을 근거로 한 우리나라 최초의 체계적인 무용정립이라는 점이다. 셋째, 조선 민족적 특색을 갖춘 핵심적 동작이 중심을 이루는 미학적 구성이라는 점이다. 이상을 종합해보면, 최승희 조선민족무용기본의 가치에 대한 고찰은 작품세계로 주목되어있던 기존의 연구를 벗어나 월북 이후의 무용 활동에 초점을 맞춘 것으로서 우리 민족 무용의 기본 동작을 그 나름대로 최초로 체계화하여 우리나라 한국창작무용에 큰 발전을 이룬 최승희의 업적을 밝히는데 중요한 의의를 부여한다고 할 수 있겠다. 또한 이를 바탕으로 한국 창작춤이 하나의 독자적 양식을 창출한 장르로 자리를 잡는데 일조 하는 무용기본체계에 대한 연구와 실천이 심화되어지길 바란다.;This thesis attempts to contemplate the merit of Cho Sun Folk Dance Basic Step. The first systematic formation of dance in 1958, and its objective is to scrutinize on Choi, Seung Hee as an educator who moved to North Korea, and it also deviates from previous studies that focused Choi as an artist in the world of work rather than an educator. Between 1930's~1940's, Choi, Seung Hee was one of the artists who dominated the industry of domestic theater performance, and she participated in over 100 pieces of creative performances on stage through active engagement as a dancer in the first half of her career, and displayed her ability as an educator which led to creation of initial systematic dance formation in 1958, Cho Sun Folk Dance Basic Step, after she went to North Korea a few years after the Korean War. Cho Sun Folk Dance Basic Step is still inherited even until today which comprises the most kerneled and distinctive aspects of dance fundamentals of Choi, Seung Hee. She is the first Korean who studied motions of dance based on logical method, published systematic dance manual and eventually produced educational film of creative performance. This thesis primarily investigates definitions and characteristics of neo-dance which cannot be separated from the world of Choi's artistry in order to conclude what kinds of values are immanent in Cho Sun Folk Dance Basic Step. Furthermore, the paper also simultaneously reveals creation background, types, characteristics and structures of Cho Sun Folk Dance Basic Step, and analyzes acts of dancing for each movement which laid its foundation of examining the merit of Cho Sun Folk Dance Basic Step. As a result, a set of values has been discovered, and the first is the first dance manual from which students could easily learn. The second is the value of scientific aspect of Cho Sun Folk Dance Basic Step created by Choi, Seung Hee being the first systematic dance formation in Korea. The third is the value discovered in aesthetic aspects of Cho Sun Folk Dance Basic Step which pivoted on the core dancing gestures that share national characteristics of Cho sun. Finally, she created Cho Sun Folk Dance Basic Step in 1958, systematic formation of 'Eastern Ballet', and produced Cho sun's first creative educational film. The values of Choi, Seung Hee's Cho Sun Folk Dance Basic Step deviates from the world of works which was previously focused in various studies, and scrutinizes her dancing activities after she moved to North Korea. She systemized basic movements of our national dance in her own method, and this thesis granted important significance in revealing Choi, Seung Hee's achievements which tremendously promoted development of Korean creative dance. In addition, It is my firm belief that the research and practice on more sophisticated fundamental structure of our dance will become critical homework in the years ahead in order for Korean creative dance to permanently settle down as one genre that created peculiar formation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE