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전문적 여가스포츠 참여자의 여가체험

Title
전문적 여가스포츠 참여자의 여가체험
Authors
박수정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
여가체험은 단순히 남는 시간의 활용이나 쾌락 추구만을 위한 활동이 아니라, 여가의 본래적 의미에 대해 이해하고, 그것을 올바르게 사용할 줄 아는 지혜를 갖추기 위한 지속적인 노력으로 구성되어야 한다. 이것이야말로 진정한 전문 여가인으로서 최고 행복을 누릴 수 있는 특권인 것이다. 이에 전문 여가활동을 통해 사람들이 무엇을 위하여 여가활동에 참여하며, 그것을 통해 어떤 변화를 겪게 되는지 등의 여가체험에 관심을 두고 그들만이 갖는 여가체험의 특성을 파악하는 것은 매우 중요하다. 즉, 전문적 여가스포츠 참여자로서 겪게 되는 다양한 체험을 파악하는 것은 긍정적 측면으로의 여가에 대한 인식과 행동의 변화는 물론 개인의 전반적인 삶의 변화와 함께 삶의 질을 향상시키는데 매우 의미 있는 일이다. 따라서 본 연구에서는 현상학적 접근 방법을 통하여 전문적 여가스포츠 참여자들의 참여동기와 그들이 겪게 되는 다양한 체험의 내용을 파악하고, 전문적 여가체험을 하기까지의 체험 과정을 밝히는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 첫째, 전문적 여가스포츠 참여자의 참여동기는 무엇이며, 둘째, 전문적 여가스포츠 참여자의 체험내용은 어떠하며, 셋째, 전문적 여가스포츠 참여자의 체험과정은 어떠한가를 연구 문제로 설정하였다. 본 연구의 연구 참여자는 연구에 적극적으로 도움을 줄 수 있는 전문적 여가스포츠(골프, 스키, 댄스스포츠, 인라인스케이트, 수영) 참여자로 모두 1년 이상 지속적으로 그 활동에 참여하고 있으며, 그 활동에 대해 전문성을 갖기 위해 부단히 노력하는 참여자로써 남자 2명, 여자 8명 총 10명을 선정하였다. 자료수집 방법으로는 질적 연구방법에서 사용하는 심층면접법과 참여관찰법을 병행하였으며, 연구 참여자의 체험을 구체적으로 파악하기 위해 자료 분석 방법으로 귀납적 범주분석, 인지적 도식의 방법을 사용하였다. 이상의 연구 절차를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 참여동기는 내적 동기로는 움직임의 즐거움, 표현감 등의 2가지 요인과 외적동기로는 스포츠의 매력, 대인교류 등의 2가지로 나타났다. 둘째, 연구 참여자들이 겪는 체험의 내용은 어떤 것을 지향하느냐에 따라 크게 신체적 체험, 정서적 체험, 인지적 체험, 사회적 체험의 4가지 영역에서 15가지 차원으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면, 신체적 체험의 차원으로는 건강함, 신체상, 활동감, 힘겨움, 극복감 등으로 나타났으며, 정서적 체험의 차원으로는 희열감, 충만감, 편안함, 인내심 등으로 나타났다. 인지적 체험의 차원으로는 자신감, 도전감, 자기표현, 일상감 등으로 나타났으며, 사회적 체험의 차원으로는 친밀감과 소속감 등으로 나타났다. 셋째, 연구 참여자들의 연구 참여자들의 내·외적 참여동기 요인인 신체활동의 즐거움, 스포츠의 매력, 자기표현, 타인과의 교류감 등은 다양한 촉진요인과 억제요인에 의해 전문적 여가체험으로 변화된다. 연구 참여자들은 여가스포츠에 참여해서 자신이 잘하지 못하던 동작을 완성해 나갈 때 '아! 이런 것도 할 수 있구나'하는 성공 경험, 새로운 기술을 습득하기 위한 끊임없는 노력, 여가스포츠가 주는 다양한 가치의 인식, 즐거움의 체험으로 인한 잦은 참여, 하얀 눈과 물이 주는 차가움과 포근함, 초록색의 잔디, 바람을 가르는 스피드, 음악 등 다양한 여가스포츠 환경에서 체험하게 되는 재미, 그리고 친구나 가족, 지도자 등 중요타자의 관심이나 권유, 칭찬 등은 보다 적극적인 참여를 유도하게 하는 촉진요인으로 작용하였다. 이상과 같은 긍정적인 정서의 체험 이외에도 연구 참여자들은 과도한 목표설정으로 인한 실패 경험이나 체력의 한계, 신체 상해 등의 억제요인에 의해서 여가스포츠 참여에 제약을 받기도 한다. 그러나 이러한 부정적인 체험을 극복하기 위하여 보다 적극적인 투자와 노력을 하게 되고 행동 변화를 통해 자신만의 독특한 행동 양식인 전문적 여가체험을 형성하게 된다.;Leisure experience requires understanding of inherent meaning attached to leisure and on-going efforts to acquire wisdom to capitalize on leisure in an appropriate manner. Leisure experience should not be deemed as a mere means of spending spare time nor activities in pursuit of pleasure only. With such genuine understanding of leisure experience, a privilege is granted to relish the highest degree of happiness as a person engaging in leisure activities seriously. In this context, it is of high significance to identify purposes of those seeking leisure activities being undertaken seriously, and consequent changes such participants of leisure activities go through and characteristics of leisure activities involving such participants. In other words, understanding of various experience such serious leisure participants go through is deemed highly meaningful as it will trigger a change in terms of concepts of leisure as well as behavior towards leisure in a positive way, which will, in turn, change overall life patterns of individuals while enhancing quality of life. Accordingly, the purpose of this study was to explore motives of serious leisure participants to seek leisure activities, a broad range of their experience and the process they went through until they came to have a serious leisure experience. The present study used Phenomenological Approach, one of qualitative study methods widely used. In order to accomplish the purposes of the study above, the present study developed the following research questions of the study: 1) What are the motives of serious leisure sports participants to seek leisure sports? 2) What are the leisure experiences of serious leisure sports participants? 3) What process do they go through until they come to have a serious leisure experience? The participants of this study are consisted of 2 males and 8 females, i.e. a total of 10, all of which have engaged in serious leisure sports (golf, ski, swimming, dance sports, in-line skating) for more than 1 year and have made strenuous efforts to accumulate specialty in such areas. As data collection methods, this study employed In-Depth Interview Method and Participatory Observation Method on a parallel basis, both of them are frequently used in qualitative study. In addition, as data analysis methods to identify experience of the participants in a concrete way, Inductive Categorical Analysis and Cognitive Mapping were used. The conclusions of this study are as follows: First, internal motives of the serious leisure participants were pleasure, expression and hardship while external motives were charm and social relationship. Second, experience of the participants were identified in 15 dimensions, as below, in 4 categories, i.e. physical experience, emotional experience, recognitive experience and social experience: A) physical experience (5): healthiness, body image, nimbleness, troublesomeness and conquest; B) emotional experience (4): gladness, gratification, peacefulness and endurance; and C) social experience (2): intimacy and belongingness; D) recognitive experience (4): self-confidence, challenge, self-expression and usualness.
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일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Ph.D
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