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시경 국풍 사회시 연구

Title
시경 국풍 사회시 연구
Authors
주지영
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
《Shi-Jing (詩經)》is the oldest Chinese poetry and it made up the norm of Chinese literature for the first time. Social poetry in 《Shi-Jing (詩經)》was transmitted to Yue-Fu Shi(樂府詩) of Han(漢) dynasty and Feng-Yu Shi(諷諭詩) of Tang(唐) dynasty, and formed the main stream of Chinese poetry. Existing studies on the social poetry of 《Shi-Jing (詩經)》 have been restricted to the Ya(雅) and only some poems of Guo-Feng(國風), and under the influence of banal sociology they have been misunderstood. So my studies sublated the perverted methods of existing studies, and accepted the various opinions of previous studies. The conclusion as follows: The social poetry of Guo-Feng(國風) is defined as the poetry which reflects the political chaos, social instability and the pain of people from the end of West-Zhou(西周) to the beginning of East-Zhou(東周). The emergence of Guo-Feng(國風) social poetry has the meaning that poets from various social position write poetry of hard life, and the theme[志] of the poetry have played the role as a reviewer. The social poetry in Guo-Feng(國風) can be divided into three categories in terms of the subjects. The three main subjects with which the social poetry in Guo-Feng(國風) deals are the satires of the ruling class, the reflection of hardships of life, and social unrest. The most frequently criticized subjects in Guo-Feng(國風) satire are the adultery of rulers, economic exploitation of the people and immoral acts conducted by the governing class. Also, they criticizes cruelty and violence of the ruling class by satirizing the burial of the living servants with their dead master. These criticisms show the awakening of human rights in those days. Another type of Guo-Feng(國風) social poetry depicts the weary lives and nostalgia of people who suffered from the heavy burden of military service as well as taxation. Also, it includes Si-Fu Shi(思婦詩) which recites the feeling of wives who were waiting for their husbands drafted to the army. The other type of Guo-Feng(國風) social poetry is You-Huan Shi(憂患詩) and Wang-Guo Shi(亡國詩), which reflect the unstable social condition. During that period, the authority of Zhou(周) became weaker after the collapse of West-Zhou(西周) dynasty, and it caused more battles among the nations of the feudal lords. In addition to the Guo-Fung(國風) social poetry content feature, there is technical feature which characterizes Guo-Fung(國風) social poetry. Unlike other parts of 《Shi-Jing (詩經)》 double-adjectives are more easily founded in Guo-Fung(國風) social poetry rather than alliterations. The social poetry in Guo-Fung(國風) like another parts of 《Shi-Jing (詩經)》uses the repetition, but it more frequently applies 'inversion(倒置)' and 'conversion(轉換)' as the major methods of repetition. This inversion and conversion are used to describe clear image and to emphasis the theme. The main composition method of Guo-Feng(國風) social poetry is Fu(賦) which describes subject directly. This method can reveal absurdity of ruling class. Especially the poetry of military service loves to use this method. Another composition method Bi(比), plays the role to characterize ruler's vice. And the other method Xing(興) symbolizes the theme using the negative images. The Zhou(周) dynasty is the period that formed the intrinsic rule of Chinese literature, so the influence of 《Shi-Jing (詩經)》 on the later literature is very enormous. Yue-Fu Shi(樂府詩) of Han(漢) dynasty succeeded to the Guo-Feng(國風) social poetry in all quarters. Social poetry was at the height of prosperity in Tang(唐) dynasty. Chen Zi-Yang(陳子昻), Du Fu(杜甫), Bai Gu-yi(白居易) and even Han Yu(韓愈) and Liu Zhong-Yuan(柳宗元) who leaded the Prose Movement, all this people created the works under the banner of imitating 《Shi-Jing (詩經)》 social poetry.;《詩經》은 중국 最古의 詩歌集으로 중국 문학 최초의 규범을 형성하였다. 《시경》의 사회시는 후대 漢代의 樂府詩·唐代의 諷諭詩로 전승되어 중국 시문학의 주류를 형성하였다. 그러나 기존의 《시경》 사회시에 대한 연구는 雅와 일부 시에 국한되어 편협하게 전개되었으며, 庸俗한 사회학의 영향으로 억지 해석되어왔다. 따라서 본고는 정치 이론에 牽强附會하는 기존의 비약적 연구 방식을 지양하고 前人의 다양한 견해를 수용하기 위하여 노력하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 아래와 같다. 國風에 있어서 사회시는 정치·사회·사상 면에서 격렬한 동요를 일으킨 西周 末·東周 初의 시기를 거치면서 그에 수반되는 정치적 혼란과 사회적인 불안, 그리고 백성의 고통을 반영한 시를 가리킨다. 국풍 사회시의 출현은 다양한 계층에 속한 작가들이 현실 생활을 노래하고 이를 통해 표현된 뜻이 사회적 기능을 발휘하게 되는 의의를 지닌다. 國風 사회시는 지배계층에 대한 풍자·생활의 고통 호소·사회 불안의 반영을 주요한 내용으로 한다. 지배계층의 풍자에 있어서는 宗法 社會의 기강을 무너뜨린 淫行과 지배 윤리상의 背德 행위, 경제적 착취를 대상으로 하였다. 이 외에 殉葬이라는 사회 제도를 비난함으로써 지배층의 殘暴함을 풍자하였는데 이는 당시 人權에 대한 자각을 보여준다. 일반 민중의 생활에 있어 行役은 租稅보다 힘든 고통이었다. 이로 인하여 征夫는 행역의 고달픔과 가족에 대한 그리움을 호소하였으며, 고향에 남은 부인들은 征夫를 그리워하는 思婦詩를 짓게 되었다. 西周의 패망으로 宗周의 권위가 有名無實해지고 제후국들 간의 兼倂으로 인하여 사회가 혼란해지자 이를 반영한 亡園詩와 憂患詩가 출현하였다. 이 외에 사회 혼란으로 인한 가족의 離散, 몰락한 귀족의 自嘆, 하급 관리의 신세 恨歎을 내용으로 하는 시편이 있다. 園風 사회시는 疊字·重章 등 重複을 기본 특징으로 한다. 그러나, 국풍 여타의 시와는 달리 雙聲疊韻字보다 疊字를 훨씬 많이 사용하였으며 반복 중에 ‘倒置’와 ‘轉換’의 기법을 다수 채용하였다. 이러한 반복 중의 도치와 전환은 형상을 선명하게 전달하고 주제를 부각시키는 역할을 한다. 국풍 사회시의 주요한 作法은 賦로써, 賦는 鋪陳直敍하여 대상의 부조리를 폭로하는 기능을 수행하며 특히 행역시에 많이 쓰였다. 比의 작법은 대상을 특성화하는데 주로 사용되었는데 특히 사회시에는 부정한 대상에 대한 전형적 비유가 많다. 사회시에서 興은 주제를 상징하는데 사용되었으며, 比와 마찬가지로 사회시의 興句는 대부분 부정적인 이미지를 지닌다. 周代는 중국 문학의 내재적 규범이 최초로 형성된 시기이므로 《詩經》이 후대 문학에 미친 영향이 지대하다. 漢代 樂府詩는 형식과 내용 방면에서 직접적으로 국풍 사회시를 계숭하고 있다. 唐詩에 이르러 사회시는 전성기를 맞이하였다. 陳子昻·두보·白居易 심지어 古文運動을 주도한 韓愈와 柳宗元 까지도 《시경》 사회시의 현실 반영 정신을 창작의 기치로 내걸었다.
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