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남조 악부민가 연구

Title
남조 악부민가 연구
Authors
박지은
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
南朝 樂府民歌는 漢 樂府民歌의 전통을 이어받았지만, 한 악부민가와는 달리, 대부분이 남녀간의 艶情에만 집중하여 노래하고 있어 어찌보면 단조로운 느낌을 주기도 한다. 그리하여 역대로 그 문학적 가치를 제대로 인정받지 못하였다. 다시 말해, 애정 문제에 국한된 주제, 특정한 시인의 손에 창작된 것이 아닌 민간의 집체적 창작이라는 외적 조건으로 인해, 그 동안의 남조 악부민가에 대한 관심은 너무 미미했던 것이다. 이에 필자는 본고에서, 남조 악부민가 중의 吳聲과 西曲을 여러 가지 각도에서 살펴보았는데 그 내용을 간략히 정리하면 다음과 같다. 제 Ⅱ장에서는 남조 악부민가가 발달할 수 있었던 요인을 지리적 배경, 사상·문화적인 배경, 문학자체적 배경 및 음악적 배경으로 나누어 고찰하였다. 제 Ⅲ장에서는 남조 악부민가의 내용을 이별의 아픔과 사랑의 기쁨, 기타로 나누어 분석하였는데, 이별의 아픔과 사랑의 기쁨을 묘사한 작품들은 모두가 여인의 목소리로 노래된 공통점이 있었다. 이밖에 기타의 내용으로 분류된 商旅 생활이나 농촌 노동을 묘사한 작품들도, 주제를 표현함에 있어, 모두 여인의 교태로운 모습과 은밀한 애정을 통하였던 점은 매우 특징적이었다. 제 Ⅳ장에서는 남조 악부민가의 형식을 분석하였다. 연구 대상으로 삼았던 오성 서곡 454수 중에서, 358수가 5언4구 형식을 보이고 있었으며, 나머지 96수도 5언이 중심을 이루고 있었다. 또한 358수의 5언4구 형식의 악부민가를 〈廣韻〉의 韻을 기준으로 분석해본 결과, 약 80%에 해당하는 277수에서 押韻하고 있음을 확인할 수 있었다. 그리고 표현 수법에 있어서 다른 민가와는 달리, 雙關語를 대량으로 운용하고 있었는데, 이를 당시 사회적 분위기와 연결하여 살펴보았으며, 또 남조 악부민가의 시어에서 부정사와 방언 및 쌍성 첩운 첩자의 용례를 찾아 그 특성을 연구하였다. 제 Ⅴ장에서는 남조 악부민가의 특성을 좀 다른 각도에서 부각시키고자 漢 樂府와 北朝 樂府와의 비교를 진행하였다. 내용 면에서 한 악부는 소재 및 주제가 다양하였으며, 애정을 노래하는 경우에도 서정적 측면보다 서사적 측면이 부각되어 있었고, 편폭도 훨씬 길어서 남조의 絶句 형식과는 차이를 보이고 있었다. 북조 악부는 남조와 비슷한 시기에 출현한 악부이지만, 발달 배경으로 인해 남조 악부와는 확연한 차이를 보이고 있었다. 제 Ⅵ장에서는 남조 악부민가의 후대에 대한 영향 관계를 고찰해보았다. 앞의 제 Ⅳ장에서 살펴본 대로, 남조 악부민가의 5언4구 절구 형식이 唐 絶句의 형성에 많은 기반을 제공하였던 것으로 판단된다. 또, 남조 악부민가는 唐·五代 詞의 형성에도 주도적인 작용을 하였는데, 이를 음악, 풍격, 체제의 측면에서 개략적으로 살펴보았다. 남조 악부나 사 모두 노래의 가사로 음악에 맞추어 불려졌다는 것, 풍격 면에서 악부민가와 당 오대의 小令은 모두 염정을 위주로 하고 있다는 것, 체제 면에서 악부의 5언4구 형식을 和聲과 送聲을 통해 長短句의 들쑥날쑥한 형식으로 변모시킬 수 있었던 점에 주의하여 살펴보았다. 요컨대, 남조 악부민가는 '言情'의 전통을 계승하여 개인적인 情을 표현하는데 역량을 집중시켰던 장르이다. 이것이 개인 작가의 문학으로서, 통일되고 유기적인 사상구조를 표현하지는 못하지만, 남조 民間의 집체적인 요구를 반영하고 있는 산물임에는 틀림없다. 또한 남조 악부민가가 후대의 절구와 사의 발생에 영향을 준 점은 매우 가치 있는 일로, 그에 관한 심도 깊은 연구가 진행되기를 기대한다.;Although Yue-fu(樂府) Folksongs of Southern Dynasties(南朝) inherited the tradition of Yue-fu Folksongs of Han(漢), most of the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties feature a different theme. Because Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties deals with the theme of love stories between men and women it tends to be somewhat monotonous. The fact that Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties was a mere love story not written by certain poets but combinations of verses by amateurs did not gain much attention. In spite of my short knowledge, the following are reasons for studying the Wu-sheng(吳聲) - Xi-qu(西曲), a representative of Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties from different perspectives. In Chapter II, I examined the background of development for the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties. Since the Western Jin Dynasty(西晉) moved to the South and built the Eastern Jin Dynasty(東晉), and Song(宋)·Qi(齊)·Liang(梁)·Chen(陳), Yang-zhou(楊洲) and Jing-zhou(荊州), which were abundant in their natural source and environment, became the center of Southern economy. Written records on the geographical backgrounds of Yang-zhou and Jing-zhou showed the rise of Wu-sheng - Xi-qu. Likewise, I examined the ideological, the cultural, musical background and the literary background itself. In Chapter III, I analyzed the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties. I categorized the content of Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties into the sorrow of farewell, the joy of love and others. Although it does not characterizes the trait of the authors of Yue-fu Folksongs, pieces that depicted the sorrow of farewell and the joy of love were all sang by women. This implies that the writers who were collectors of Yue-fu Folksongs had a strong interest in the impassioned love poems, which were described by women. As for the other category, which are the nomadic life and the suburban labor, its content focuses on the nomadic life and labor but the way it was portrayed was by coquettish women and secretive love. In Chapter IV, I studied in detail the form of the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties. Among 454 verses, 358 are in five-words-four-paragraph form and 96 are mainly five words and some in three, four or seven words. Likewise, the Yue-fu Folksongs that had the five-words-four-paragraph form were analyzed based on the rhyme of 《Guang-yun(廣韻)》 , showed that around 277 verses, 80 percent of the Yue-fu Folksongs, rhymed. As I compared 81 verses that do not follow the rhyme of 《Guang-yun》 with the rhyme of Chu-Tang-Si-jie(初唐四傑), it could be inferred that the Wu-sheng - Xi-qu already followed the rhyme, which was also displayed in the Chu-Tang-Si jie. Moreover, in its presentation technique, which was different from other Folksongs, a large number of Pun rhymed. This was studied in relation to the social ambience. Likewise, I examined the words of the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties in illustration of the indefinite article, the dialect, the alliteration, the vowel rhyme, and the reiterative locution. In Chapter V, I compared the Yue-fu Folksongs of Han Dynasty and the Yue-fu Folksongs of Northern Dynasties(北朝) in an attempt to stress the trait of the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties from a different perspective. As for the content, it showed that there were variety in its subject and theme. When it dealt with the love theme, its tone was more of a narrative than being poetic. The length of the verse was much longer than the jue-ju(絶句) form of the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties. The Yue-fu Folksongs of Northern Dynasties, although it was introduced at the same time as the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties, its background for development showed a striking difference to the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties. Due to its vigorous natural environment and continuous war, the Yue-fu Folksongs of Northern Dynasties carried a stronger dissatisfaction to the reality than the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties. When dealing with the love theme, the Yue-fu Folksongs of Northern Dynasties uses direct and plain expressions while the Yue-fu Follcsongs of Southern Dynasties uses lascivious and secretive expressions. In Chapter VI, I studied the influence that the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties gave to the future generation. As mentioned in Chapter IV, the five-words-four-verse form of the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties provided the ground for the Jue ju(絶句) of Tang Dynasty(唐). Moreover, Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties, which helped the creation of the Tang Dynasty·Five Dynasties (五代)'s Ci(詞) were perused in terms of music, character and structure. The Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties were all used as the verse of songs. In terms of character, the Yue-fu Folksongs and Tang's Jue ju all deals with the theme of lascivious affection. As for the structure, I focused on the point that Yue-fu Folksongs and Tang's five-words Jue ju form transformed the five-words-four-verse into a uneven long and short format using the He-sheng(和聲) and Song-sheng(送聲). In conclusion, the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties is a genre that centered its capability in expressing the affection using the tradition of "Yan-qing(言情)" that it inherited. This does not allow the writer to express ones unified and systematic ideological structure as ones individual literature, yet, there is no doubt that it is an outcome that reflects the massive demand of the ordinary people of the Southern Dynasties. Furthermore, as the significant influence to the beginning of verse and words of the future generation is valuable, I expect that there will be further studies on the the Yue-fu Folksongs of Southern Dynasties in greater depth.
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