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dc.contributor.author이희영-
dc.creator이희영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:44Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:44Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000071558-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190959-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071558-
dc.description.abstract니체 철학을 관통하는 일관된 주제는 기존의 가치에 대한 비판을 통해 새로운 가치를 정립하려는 것이었다. 이러한 맥락에서 니체는 기존의 유럽사회 전반을 니힐리즘적 상황으로 규정하고 이를 신의 죽음이라는 신학적 사실을 통해 새롭게 해석해내고자 했다. 그는 기독교의 신의 죽음을 선과 악이라는 도덕의 실제적인 종식, 모든 형태의 이상주의의 종식과 동일시했다. 즉 기존의 기독교적 가치가 이제는 쇠퇴하고 더 이상 사람들을 구속할 수 없다면, 이전의 절대적인 가치로서 받아들여진 기독교 도덕 이 과연 신이 죽은 지금에서도 여전히 기능할 수 있는지 물어야 하며, 이에 대한 적극적인 대안으로서 어떤 가치들이 새롭게 정립되어야 하는지를 모색해야 한다. 본 논문은 이러한 문제제기에 입각하여 니체가 도덕의 계보를 수행한 방식을 통해 기독교적 가치가 어떻게 보편적이고 절대적인 것으로 등장하게 되었으며, 종국적으로는 자신의 가치를 무가치하게 만드는 니힐리즘적 상황의 도래를 초래하게 되었는지를 분석함으로써 기독교 도덕의 비판과 니힐리즘의 극복이라는 문제를 해결하고자 하였다. 기독교 도덕의 비판은 그것이 성립시킨 도덕적 인간이 근대철학의 자유의지와 양심, 책임감을 가진 존재로서 사회계약에 따라 자신의 권력을 사회에 양도하며 이에 따른 행동의 책임을 맡는 정치적 인간으로 무조건 상정되는 것에 반대하여 이러한 도덕적 인간과 정치적 인간으로의 형성이 역사적이고 사회적 강제의 산물이라는 것을 밝히는 것에 있었다. 이것은 도덕에 대한 기원의 연구를 통해 달성되었다. 도덕의 기원에 존재하는 우(優)와 열(劣)의 차별적 기준은 도덕의 노예반란을 통해 선과 악이라는 도덕적 원칙으로 변경되었다는 사실과 채무자와 채권자라고 하는 매매관계의 물질적이고 법적 관계에서 발생한 부채의 관념이 죄와 형벌이라고 하는 도덕적 개념으로 변화되었다는 사실은 인간 역사의 전과정을 통해 세계에 대한 도덕적 해석 이 시도되었으며, 이것은 고통과 잔인성이라고 하는 사회적 강제작용의 결과라는 것 을 발견할 수 있었다. 또한 원시종족에게서 발견되는 강한 공격본능이 사회적 규율과 평화의 시기를 통해 인간 내부로 가해진 결과 발생한 양심의 가책을 기독교 도덕이 원죄라고 하는 종교적 교리를 통해 영구히 회복시킬 수 없는 죄책감을 인간에게 강요했다는 사실이 이러한 도덕의 세계적 적용의 결과로서 발생하였다. 그러나 기독교 도덕은 동시에 인간에게 고통의 의미와 목적을 부여함으로써 강력한 니힐리즘의 대안으로 등장하였으나, 기독교 도덕의 금욕주의적 이상이 강제한 학문적 성실성은 기독교 신을 극복하는 방식을 통해 더 이상 기독교적 가치가 보편적으로 적용될 수 없다는 근대의 니힐리즘 상황을 초래하였다. 이러한 니힐리즘을 극복할 가능성은 니체에 따르면 기독교 도덕 이전에 관습과 전통의 권위를 통해 인간을 강제했던 풍습의 도덕이 생산한 주권자적 개인의 존재에 있었다. 이들은 풍습의 도덕으로부터 다시금 해방된 존재로서, 스스로의 가치와 규범을 창조하는 방식으로 자신을 규율하는 자율적 존재였다. 이러한 개인이 사회와 역사의 강제작용을 통해 생산될 수 있다고 할 때 기독교 도덕이 초래한 니힐리즘적 상황을 극복하기 위해서는 선악을 넘어서 사고하고 행동할 수 있는 초(超)도덕적인 존재가 일정한 사회적 규율과 교육을 통해 생산될 수 있다는 가능성을 시사해준다. 이러 한 초(超)도덕적인 것을 가르치는 사람으로 등장하는 것이 짜라투스트라이다. 그는 도덕에 내포된 자기극복의 원칙을 사람들에게 가르치고, 니힐리즘이 초래한 권위의 위기에서 그 어떤 권위도 초월적인 정당성을 제공할 수 없다고 할 때 자기자신이 누구인가를 입증하는 방식을 통해서만 개인의 정당성이 발견될 수 있을 것이라는 것을 증명한다. 개인의 유일한 과제가 스스로를 입증하는 것이라고 하면, 그것은 지금까지 자아를 형성해왔던 모든 것을 긍정할 필요를 낳는다. 이러한 지나간 것마저도 긍정하는 하나의 원칙으로 제시된 것이 영원회귀사상이다. 영원회귀사상은 모든 고통과 즐거움, 생각과 후회 등 크고 작은 모든 것이 같은 방식과 순서로 우리 삶에 회귀한다는 사실을 인정함으로써 우리에게 필요한 것은 삶 자체의 변혁이 아니라 삶을 대하는 우리의 태도의 변화라는 것을 가르친다. 이것은 이미 지나기 버린 것들마저도 스스로의 의지였음을 긍정함으로써 과거에 대한 복수의 정신이 극복될 수 있기를 바라는 니체의 염원이었다. 그러나 초인의 이상이 니힐리즘의 시대를 견디기 위한 하나의 전략으로 제시되었다고 한다면, 궁극적으로 이러한 니힐리즘의 시대를 극복하기 위한 새로운 가치정립은 기독교 도덕을 대체할 그리스 문화의 비극적 예술이 기반한 사회의 위계적 질서를 옹호하고, 좋은 유럽인을 양성할 수 있는 위대한 정치에 의해 시도 되었다.;Nietzsche is an ambiguous and paradoxical thinker whose writing never cease to disturb, provoke, and inspire, even when they challenge one's innermost convictions. He has been a key figure on the intellectual and cultural landscape for over a hundred years, and his thought has to be reckoned with. For most of this century Nietzsche's political thought has been a source of confusion and embarrassment. The consensus which held sway for several decades from the end of the Second World War until quite recently, was that Nietzsche was not a political thinker at all, but someone who was mainly concerned with the fate of the solitary, isolated individual far removed from the cares and concerns of the social world. This view was typical of those, such as the renowned Nietzsche translator and biographer, Walter Kaufmann, who tried to rescue Nietzsche's writings from the abuse they had suffered at the hands of Nazi ideologists and propagandists. However, the result was a dehistoricized and depoliticized interpretation which put a closure on a key aspect of Nietzsche's philosophy : his political thinking. Fortunately in 90s We have seen the publication of a number of major studies on the topic of Nietzsche's political thought. As a result, the centrality of Nietzsche to the concerns of human beings living in late modernity, and trying to grapple with the political dilemmas of their existence, is now widely recognized. Nietzsche is a thinker preoccupied with the fate of politics in the modern world: One has only to take a glance at his wide-ranging concerns -from his early reflections on the Greek agon to his attempted to write a genealogy of morality and his diagnosis of nihilism to characterize the moral malaise, and sickness of modern human beings- to realize that Nietzsche is a political thinker first and foremost. Nietzsche's political thought is often dismissed and ignored because it fails to conform to liberal and democratic sentiments which has prevailed over the last two hundred years. In this context this study is an attempt to examine and explore the causes and the alternatives of nihilism with a political point of view. It aims to show that the advent of nihilism provides the opportunity for a revolution in values and to ask what becomes of politics in the wake of our experience of nihilism. For Nietzsche it is important not to mistake the symptoms or experience of nihilism for its causes. Some of the symptoms he speaks of include : social distress, physiological degeneration, corruption, widespread pessimism, and so on. Our present experience of nihilism is the result of a particular interpretation `of the world, and of human existence, which has governed the cultural horizon of occidental humanity for nigh on two thousand years : the Christian-moral interpretation of the world. Initially it results in a failure of meaning and loss of self-understanding. Nihilism means that "the highest values devalues themselves" and the question "'why?' finds no answer."(The Will to Power, I, 2) We move from one extreme experience to another, from believing in absolute religious and moral values to believing in nothing. With the collapse of the Christian world-view and its system of universal values, the world now seems devoid of meaning, aim, or purpose. Despite his stern anti-Christian stance, Nietzsche does not underestimate the cultural importance of Christianity as a religion. Christian molality developed as "the great antidote to theoretical and practical nihilism."(The Will to Power, I, 4) In the face of the flux of life and eternal becoming, Christianity granted the human being an absolute value ; through its eschatology it imbued the existence of evil in the world with meaning ; and it preserved the human animal through the belief that it was possible for man to have knowledge of absolute values, to clearly demarcate good from evil and judge life accordingly, and thus to have adequate knowledge about the most important things. But what an inquiry into the origin of morals, of good and evil, discovers is that the original positing of values was nihilistic since it rested on belief in a 'beyond' which transcended contingency, 'becoming', and history,(from Plato's theory of forms to Kant's noumenal reality of the thing-in-itself) and which served to denigrate and devalue earthly, mortal, suffering life. And for Nietzsche. we must give up the moral ideal which leads us to believe that history is designed for the purpose of the progress and betterment of the humans race. However nihilism presents major difficulties for Nietzsche's own thinking. It results in a condition in which no proposition is believed to be true, and all political structures and political modes of thinking are exposed as lies or myths. (Plato's noble lie ; Hobbes' fiction of the state of nature ; Rousseau's notion of the 'Supreme Being' ; modern democracy's belief in the equality of all individuals, and so on) For Nietzsche, all values and ideas go through a process in which they begin life as lies, then they become convictions, and finally they are called virtues.(see Human, All Too Human, 99) However, in the modern age of nihilism this process has come to a halt and the lie is recognized as a lie, and untruth is recognized to be a condition of life. The question which must arise for Nietzsche's thinking, therefore, is : what is the status of his own Dionysian teaching and doctrines, such as the U¨bermensch, the will to power, and the eternal return of the same? Moreover, what becomes of politics in the wake of our experience of nihilism? I want to try and show that it is the problem of nihilism which accounts for many of the difficulties frequently associated with Nietzsche's conception of politics in this paper.-
dc.description.tableofcontents국문개요 = ii I. 서론 : 니체 철학의 개괄과 문제제기 = 1 II. 니체의 기독교 비판 = 11 1. 역사의 기원에 대한 탐구로서의 계보학 = 13 2. 도덕적 인간으로의 형성 = 21 3. 세계의 도덕적 해석으로서 나타난 니힐리즘 = 31 3.1. 주권자적 개인 = 32 3.2. 양심의 가책 = 40 3.3. 니힐리즘 = 46 III. 니힐리즘의 극복 = 54 1. 영원회귀의 교사, 짜라투스트라 = 56 2. 위대한 정치 = 73 IV. 결론 = 87 참고문헌 = 89 영문개요 = 93-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5235590 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title니체의 기독교 비판에 나타난 정치적 니힐리즘에 관한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageiv, 95 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정치외교학과-
dc.date.awarded2000. 2-
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