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dc.contributor.author정자현-
dc.creator정자현-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:44Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:44Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000071557-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190958-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071557-
dc.description.abstract현대 산업사회는 생산력의 비약적 성장에 따르는 생활수준의 향상으로 전기 자본주의 사회가 추구한 생산원리에서 소비원리로 전환된 후기 자본주의 사회이다. 첨단과학기술의 발전과 고도의 경제성장 그에 따른 여가와 노동의 방법적 변용은 쾌락문화를 대두시켰고 소비자들은 소비행위를 통해 즐거움을 추구하려는 주관적인 정서 만족을 소비의 목적으로 한 새로운 소비문화를 만들어가고 있다. 이에 따라 오늘날 디자인은 기능적인 면 이외에 소비자의 욕구를 반영하는 '심리적 기능'의 중요한 역할을 담당하고 있으며, 디자이너는 오랫동안 억압되어온 대중의 성(性)적 욕망에 주의를 기울이게 되었다. 그러나 인간 사고의 잃어버린 부분을 회복하기 위해 에로티시즘을 디자인의 주제로 다루었던 본래의 의도는 자본주의 소비사회의 상품경제의 질서 속에 편입되는 과정에서 점차 변화되고 있다. 소비사회의 특징은 사회 내에서 소비되기를 기대하고 공급되는 다양한 소비재의 범람을 일차적으로 들 수 있다. 여기서 디자인의 역할은 수많은 동질의 소비재들 가운 데 특정 사물이 선택될 수 있도록 차별화된 이미지를 생산하는 것이며, 이러한 후기 자본주의 사회의 요구에 따라 에로티시즘 디자인은 고전적인-인간 본성의 회복에 관련한-가치기준으로 평가되기보다는 점차 새로운 차별성의 원칙에 의해 평가되고 있다. 따라서 오늘날 이윤추구를 목적으로 소비자의 시선을 유도하기 위한 더욱 대담한, 노골적인 모습의 에로티시즘 디자인이 급속도로 확대되고 있으며, 결국 현 시대의 에로티시즘 디자인은 인간욕구의 조형적, 시각적 표현이라는 본래의 역할을 넘어 소비사회의 도구로서, 기능적인 사회체계 내부에서 이윤을 촉진시킬 수 있는 힘으로 작용하는가에 그 가치가 놓이고 있다. 더우기 디자인은 속성상 대중화를 지향하므로 이윤추구를 목적으로 한 왜곡된 에로티시즘 디자인은 디자인 내에서 뿐 아니라 사회 전반에 큰 영향을 미치고 있다. 이러한 현실에서 에로티시즘 디자인 자체의 본질에 대한 물음이 제기된다. 본 연구는 소비사회 컨텍스트 아래 에로티시즘 디자인의 속성을 분석함으로써 대중소비 사회의 일상적인 삶을 통해 현 시대의 에로티시즘 디자인의 위치와 역할을 가늠해보고 그 가치를 재조명하는 것을 목적으로 한다. 에로티시즘에 대한 일반적 고찰을 토대로 에로티시즘과 디자인의 연계성, 그 역사적 변화 추이를 살펴보고, 이어 에로티시즘 디자인의 현황과 함께 그 속성을 유희성(playfulness & joyfulness), 관능성 (voluptuousness), 일탈성(defjation), 이상성(idealistic & utopian)의 4가지로 분류·분석하였다. 이에 각 속성에 대표되는 사례를 제시함으로써 에로티시즘 디자인에 보다 구체적이며 실증적으로 접근하였다. 본 연구를 통해, 에로티시즘 디자인은 단순한 생산의 메커니즘에 의한 것이 아니라 사물과 대중의 소비관계 이외에 문화·심리·상징적인 상호작용에 의한 것임을 파악할 수 있다. 시각언어로써 에로티시즘 디자인은 성(性)본능과 관련한 비물질적 개념을 디자인 과정에서 표현하고, 디자인된 사물은 기능의 영역을 넘어서 대중의 욕구에 기초를 둔 심리적 기호(sign)의 역할을 하는 것이다. 이는 곧 물질주의에 의해 인간본 성이 억압당하는 과정에서 인간의 감성을 회복시키고 내면의 잠재된 다양한 욕구에 부합하는 주체가 된다. 즉 에로티시즘 디자인은 소비욕구 충족의 메커니즘인 동시에, 인간의 욕구와 그에 대한 태도를 포함한 의지와 의식을 표명하는 하나의 기호(sign)이며, 단순한 선정성을 목적으로 하기보다는 사회를 살피고 진단하고 증언하는 폭넓은 도구의 역할을 하고 있다. 이는 소비수단의 핵심으로 여겨졌던 에로티시즘에 대한 해석을 새롭게 해야 할 필요성을 갖는 것이며, 나아가 에로티시즘 디자인의 가치를 밝히고 표현의 올바른 방향성을 제시해야함을 시사한다. 하지만, 본 연구에서 제시된 에로티시즘 디자인의 성향은 고정적인 것은 아니다. 역사적으로 에로티시즘의 성격이 시대에 따라 사회 안에서 다양하게 변화되어온 것과 같이, 에로티시즘 디자인의 속성과 그 가치도 고정적일 수는 없을 것이다. 따라서 본 연구 이후에 앞으로의 새로운 사회 문화에 의해 변화될 에로티시즘 디자인의 속성과 의미에 대한 지속된 연구가 요구된다.;Present Industrial Society is developed from rapid progress of production and improvement of living standards, which finally evolved to a consumption centered capitalism from preceding production based capitalism. In result of the development of latest technology with high economic growth, the transformation of leisure and labor means, has increased pleasure related culture which built a new spending culture just for emotional satisfaction-the customers pursue happiness simply through purchase. Therefore, todays design is contributing heavily on psychological pressure of customer satisfaction added to the basic functionality, which in consequence the designers are now paying more attention to the past suppressed public sexual desire coming out just recently. However, the original intention to retrieve the forgotten part of human way of thinking, the design subject eroticism, has started to evolve after insertion to the new order of capitalistic society. The distinctive features of the capitalistic society are the expectation of consumption within the society of the entire overflow supply of all sorts of consumer goods. Here design plays a part to produce distinctive image from other numerous homogeneous qualities of goods to be finally picked by the customer. This requirement from the consumption centered capitalism society, eroticism design is not evaluated by classicalrelated to the recovery of basic human character-value standard, but gradually by new distinctive principle. Therefore, today for profit, there is rapid expansion of daring and bold eroticism to catch the customers attention. After all, in present period the eroticism design is used as tool for consumption society instead of the original intention of modeling and visualization of human desire, which in result the design is evaluated from profit based standards. Furthermore, the main attribute of design is oriented in popularization, which the distorted eroticism design is affecting within the design culture and throughout the society. This reality raises the question of the essential quality of eroticism design itself. The purpose of this thesis is analysis of attributes of eroticism design under consumption society context, and finding the position and the role of eroticism design in popular consumption society through normal daily basis life. Also highlighting its value in the society. Through basic study of eroticism and design, attributes of eroticism design will be analyzed in four different categories - 1) playfulness, 2) voluptuousness, 3) deviation, 4) idealistic & utopian - and prime examples for each categories will be displayed to demonstrate in more detail with the current status of eroticism design. Through this thesis eroticism design is not simply result of mechanism of production, but besides the relationship between objects and popular consumption, it could be understood as the mutual effect of cultural, psychological, and symbolical combination. The function of designed object goes beyond the functionality area by playing a role of psychological sign based on popular desire, also as a visual language representing nonmaterial concept related to sexual instinct through design process. In other words, eroticism design is the recovery of human sensitivity, where the human instinct is suppressed in the process through materialism, and coincides with all sorts of hidden inner desires. That is, the eroticism design satisfies the consumption desire simultaneously with expressing instinctive human desire and reliance including behavior and consciousness. Also its purpose is not a simple selection but it is used as a tool to testify the examination and diagnosis of the society. This means that the core perception of eroticism being a consumption method has to be changed, and furthermore the value of the eroticism design has to be revealed and guidance for right expression has to be presented. However, the eroticism design disposition is not fixed yet. Historically eroticism characteristic evolved depending on the period in the society and it will continuously evolve. Consequently, the attributes of eroticism design and expression will never be fixed. Hence, after current research there will be additional research requirement of the new evolution of the characteristics and attributes of eroticism design in the future society in various cultures.-
dc.description.tableofcontents논문개요 I. 서론 A. 연구의 필요성과 의의 = 1 B. 연구의 내용과 방법 = 3 C. 연구의 한계점 = 4 D. 용어 정의 = 5 II. 이론적 배경 A. 에로티시즘의 개념 정의 = 7 B. 역사적 고찰에 의한 에로티시즘의 유형 분류 = 10 1. 원시성(주술성) = 11 2. 종교성 = 12 3. 관능성(쾌락성) = 13 4. 회복성 = 15 C. 에로티시즘과 디자인 = 17 1. 에로티시즘과 디자인의 연계성 = 17 2. 에로티시즘 디자인의 역사적 변화 추이 = 18 III. 문화현상에 따른 에로티시즘 디자인의 현황 A. 하위문화에서 모문화로 = 25 B. 소비사회와 디자인의 심리적 기능 = 27 C. 소비주의로 인한 오류 = 30 D. 에로티시즘 광고의 확대 = 31 IV. 에로티시즘 디자인의 속성 분석과 의미 재해석 A. 분석 범위와 방법 = 36 B. 에로티시즘 디자인의 속성 분석 : 사례 연구 = 39 1. 유희성(playfulness & joyfulness) = 40 2. 관능성(voluptuousness) = 44 3. 일탈성(deviation) = 50 4. 이상형(idealistic & utopian) = 55 C. 에로티시즘 디자인의 가치조명 = 60 V. 결론 = 64 참고문헌 = 67 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5090497 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title문화적 변이현상에 따른 디자인 속성과 의미 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle에로티시즘 디자인을 중심으로-
dc.format.pageviii, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정보디자인과-
dc.date.awarded2000. 2-
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