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기업 내 디자인 평가방법의 차이분석

Title
기업 내 디자인 평가방법의 차이분석
Authors
유혜경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 들어 서로 비슷한 가격대와 품질 그리고 서비스를 지닌 유사한 상품들로 시장이 포화상태에 이르게 됨에 따라 디자인은 제품의 고부가 가치를 창출하는 데 획기적인 기여를 할 수 있는 비가격 경쟁요인으로 크게 대두되고 있다. 좋은 디자인은 소비자가 그 제품을 선택하는데 있어서 결정적인 역할을 하는 일종의 마력을 발휘하고 있는 것이다. 경쟁이 치열한 시장부문에서 세계각국의 유수 기업들이 디자인을 효과적으로 활용함으로써 커다란 성과를 거두고 있는 사례들을 쉽게 찾아볼 수가 있다. 이에 디자인은 제품의 경쟁력을 강화시켜 주는 매우 중요한 경쟁 요소로서 기업 경영의 전략적 수단으로 활용되어지고 있다. 따라서 디자인에 대한 정확하고 올바른 판단과 결정이 기업의 성패를 좌우한다고 해도 과언이 아니다. 디자인 평가는 궁극적으로 제품의 가치를 좌우하게 되고 자사의 디자인에 대한 종합적인 수준을 판단하는 아주 중요한 요소로 작용하기 때문이다. 디자인 평가에 있어서 최선의 대안을 선택하는 일은 디자인이 가지고 있는 복잡하고 다차원적인 특성으로 인해 경영자는 물론이고 디자이너 자신에게도 난해한 문제이다. 보다 적절한 해결 안을 제시하기 위해 다양한 디자인 평가 방법들이 개발되어왔으나 실제 디자인 프로세스상에서 효과적으로 활용하기에는 어려운 문제점들을 안고 있다. 현재 대부분의 기업에서 시행되고 있는 디자인 평가는 대상 제품이 가진 기본적인 문제 상황을 고려하지 않은 채 획일적인 기준으로 평가되어지고 있기 때문에 평가 결과에 대한 객관성 확보나 데이터의 활용도 면에서 효과를 거두지 못하고 있는 것이다. 그리고 디자인이 가지고 있는 제반 상황은 직관적이고 정성적인 디자이너의 디자인활동에 반해 디자인의 평가는 수치적이고 정량적인 방법을 요구하는 차이가 문제를 해결하기 어렵게 만들고 있다. 따라서 본 연구에서는 디자인 평가의 본질을 이해하고, 실제 디자인 프로세스의 사례를 통하여 평가 대상의 기본적 문제상황에 따라 우선적으로 적용되어야 할 요인들에 대해서 분석해 보았다. 디자인 평가에 있어서 중요한 것은 각 제품에 따라 평가의 기준이 유동적이어야 한다는 것이다. 대상 제품이 가진 제반 환경들이 우선적으로 평가에 적용이 되어야 그 평가의 결과 또한 객관성을 확보할 수 있는 것 이다. 또한 효과적인 디자인의 평가가 이루어지기 위해서는 제품의 초기에 달성해야 할 목표의 올바른 성립이 절실히 요구된다. 디자인 결과에 대한 평가는 해결해야 할 목표에 대한 정합성의 여부가 가장 큰 요인이 되기 때문이다. 본 연구에서는 디자인의 평가에 있어서 현재까지 행해지고 있는 방법 에 대한 문제점을 발견하고 이에 좀더 효율적인 평가가 성립되기 위해 대상제품의 문제상황을 고려한 유동적인 디자인 평가의 기준들을 살펴보았다. 앞서 제시된 디자인 평가에서 고려되어야 할 사항들은 각 제품의 특성과 개발배경에 따라 지속적으로 변화되어져야 한다. 또한 이들 각 사례별 평가의 케이스(case)들이 각 유형별로 정리되어 사용되어질 수 있는 정보로 재정립되면 그 정보는 하나의 커다란 데이터 베이스로 구축되고 이렇게 구축된 데이터 베이스는 향후 진행될 디자인 작업에 매우 중요한 역할을 담당하게 될 것이다.;Recently designs are arising as a nonprice competing factor which could contribute to create highly added values of design products as the market is saturated with products that have their similarities with the price ranges, quality, and services. Good designs play a decisive role in consumers product selection. We could easily find the cases that the world famous companies are achieving good results with making the best of design in extremely competing market. So designs are the very important competitive factors and used as a strategic means of enterprise management. Success of an enterprise entirely depends on the exact judgement and decision of design. The values of products are eventually influenced by design evaluation, which would be a very important factor in judging general level of design of their own enterprises. Selecting the best alternative plan in design evaluation is a difficult problem to not only managers but also designers themselves because of complicated and multidimensional characteristics of design. Various evaluation methods of design have been developed suggesting more proper solution, but they are difficult to be used effectively in real design process. Design evaluation which most enterprises are using now is performed in a uniformly standardized manner without consideration of basic situations of the products. So, it could not achieve good results on objectiveness of evaluation results and data application. And while situations of design are intuitive and qualitative, design evaluation requires quantitative methods. The difference makes the problem difficult. Therefore, in this study I have analyzed the factors that should be applied first according to situations of evaluation object through cases of real design process. It is difficult to establish an exact standard in design evaluation. The important one is that the evaluation standard should be flexible according to each product. Results of evaluation can make objectiveness with application of all the environment of object products to evaluation in the first place. The establishment of objectives which should be achieved in early phase of products is seriously required in order to accomplish effective design evaluation. Because the most important factor in design evaluation is coincidence with design objective. In this study I have found problems in currently used methods in design evaluation and have reviewed flexible methods of design evaluation for more efficiency. The factors which should be considered in design evaluation are required to be changed continuously in according to characteristics and developmental background of each product. Also these cases of evaluations should be recorded, arranged by types, and put into databases. The databases will play a very important role in future design process.
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