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오리엔탈 퓨젼 스타일

Title
오리엔탈 퓨젼 스타일
Authors
한승희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
퓨젼은 서로 상이한 것들의 혼합이라는 뜻으로 넓게는 어울릴 것 같지 않은 이종이 만나 새로운 것을 창조하는 것을 말하며 좁게는 동서양의 만남을 의미하기도 한다. 우리나라에서는 90년대말의 새로운 유행으로 떠오르는 음식문화 에 퓨젼이라는 말이 도입되면서 대중문화의 키워드로 자리잡게 되었다. 서양의 퓨젼의 이미지는 동양의 신비롭고 이국적인 이미지로 사용되며 우리나라에서는 서양의 문물을 경험한 부유층들이 보다 다양한 취향으로 삶을 즐기는 부의 상징 정도로만 인식되어왔다. 이에 본 논문은 오리엔탈 퓨젼 스타일이 단순히 동양이 주는 이국적인 분위기의 표피적 차용을 위한 서양의 일시적 움직임이 아닌 경제, 사회, 철학적 근거가 뒷받침하는 시대적 요구로서, 동양으로 사상의 관심이 전환되고 있음을 보여주는 시대 양식이라고 생각한다. 이러한 오리엔탈 퓨젼 스타일에 정당한 의미부여를 통해 우리가 찾을 수 있는 의의는 근대사의 특수성으로 인해 빚어진 전통사회의 문화붕괴와 비판없이 계속되어진 급속한 근대화속 에 적절한 가치 기준이 정립되지 못한 우리문화가 범세계적인 보편성 위에 인정 받을 수 있는 미적가치와 정체성 확립의 계기가 되리라고 생각된다. 이러한 관점을 토대로 본 연구는 대중문화에서 보여지는 오리엔탈 퓨젼 스타일의 형성과정을 통한 도래의 당위성과 조형적 특징을 밝히고자 다음과 같은 진행 방향으로 연구한다. 1. 경제적, 사회적, 철학적 배경으로 증명되어지는 동아시아 지역으로의 관심 전환과 서구의 이성중심의 합리론의 한계성으로 인한 동양 사상의 중요성 인식을 고찰함으로써 연구의 기반을 마련한다. 2. 대중문화 속에서 보여지는 퓨젼의 일반적인 양상을 살펴본다. 또한 오리엔탈 퓨젼스타일이 서양에서 조형화 될 수 있는 한계성을 기호학적 관점에서 살펴보고 그에 따른 동양 자신의 세계관과 가치관 정립이 시급함을 인식토록 한다. 3. 오리엔탈 퓨젼 스타일의 조형적 특징을 포스트모더니즘의 절충주의적 양식과 미니멀리즘의 비장식주의, 에콜로지의 내츄럴리즘에서 도출한다. 우리는 그동안 서구문화의 물밀듯한 소용돌이 속에서 자체내의 전통성과 정체성을 상실한 채 서구의 유행사조의 모방에 의존해 왔다. 오리엔탈 퓨젼 스타일 역시 서양에서 시작된 움직임이다. 그러나 오리엔탈 퓨젼 스타일의 진정한 가치는 서로 다른 두 문화의 이질적인 만남으로 이루어지는 이색적인 호기심이 나 유행의 창출이 아닌 서로 상이한 두문화의 만남에서 이루어지는 시너지 작용으로 인류의 발전 방향이 보다 올바른 방향으로 나아감에 있다고 보아야 할 것 이다. 또한 더이상 동서양의 관계가 문화의 우열성으로 구분되지 않고 다양성으로 인식되는 과도기에 나타나는 스타일로 해석되어야 할 것이다. 그러므로 본 논문의 의의는 오리엔탈 퓨젼 스타일의 도래와 그 조형적 특징을 살펴봄으로서 동아시아 문화의 고유가치가 세계문화권에서 시대적, 미적 감각으로 인정 받을 수 있는 보편적 가능성이 있음을 밝히고 더 나아가 우리의 미에 대한 정체성 확립과 그에 대한 연구 발전이 시급함을 인식토록함에 그 의의를 둔다.;Fusion, meaning the mixture of things that are contrary to each other. In a broad sense, fusion means creation from different sorts that are unsuitable for each other and in a narrow sense, it can be said the contact of the Eastern and the Western. In Korea, fusion has become the keyword of modern mass culture after the introduction of fusion in food culture, which became new sensation, in late 90's. The image of fusion in Western countries represents mysterious and exotic Eastern culture, but in Korea, it has been thought the symbol of wealth for the enjoyment of various interests of the Western culture experienced rich people. From this matter, this thesis is trying to define that Oriental Fusion Style is not simple, outward, and shot-term based impression of Eastern exotic culture to Western culture, but the transfer and conversion of interest to Eastern culture from economical, social, and philosophical basis. From this Oriental Fusion Style, what we can define the meaning of it, would be the opportunity for our culture, which is not settled in proper values due to the collapse of cultural heritage and rapid modernization from our specialty of modern history, to establish our aesthetic value and identity, that can be approved from world-wide universality. Judging from this point of view, this thesis has following sequence to find the right meaning of Oriental Fusion Style and to examine the formative characteristics and the inevitability of introduction of formation of such fusion style. 1. Establish the foundation of research from the examination of the importance of Eastern ideas, which are derived from the transfer of interests towards Eastern Asian area in economical, social, and philosophical backgrounds and from the limit of Western rationalism. 2. Examine the general phase of fusion found in mass culture, and the limit of formation of Oriental Fusion Style in Western culture, and to perceive the exigency of the establishment of Eastern culture's outlook on the world and sense of values of its own. 3. Deduce the formative characteristics of Oriental Fusion Style from eclecticism of post-modernism, Nondecorative Minimalism, and Ecological naturalism. We have been busy imitating Western mode with the forfeiture of our own cultural heritage and identity in the influx of mass Western cultural influence. Oriental Fusion Style is the movement of arousal from Western culture, either. But the real value of Oriental Fusion Style is not just unique interest or creation of new mode from the unity of heterogeneous cultures, but the progress in better direction from the synergy effect of unification. In addition to that, there should not be any superiority between Eastern and Western culture, so this would be the transition period of culture in diversity of cultures. Therefore, this thesis puts the significance in the proposal of the potential power of the true value of the Eastern Asian culture, which can be recognized its sense of the times and aesthetic sense by the world and throughout the world.
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