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디자인 중심적 기업이미지 통합관리 체계에 관한 연구

Title
디자인 중심적 기업이미지 통합관리 체계에 관한 연구
Authors
전경화
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 무한경쟁의 시대이다. 산업혁명 이래 계속되어온 대량생산기술 발전에 의한 기술의 평준화로 제품의 기술적 차별성은 점차 사라지고, 실용목적으로만 구매의 대상이 되어왔던 제품은 산업사회의 성숙기를 거쳐 개개인의 취향과 감성을 표현하는 수단으로서 엄청난 소비를 창출하고 있다. 과거 공업화가 가져다준 생활의 물적·양적 풍요로움에 이외에 정보와 문화를 통하여 새롭게 창출되는 감성적이고 정서적인 가치가 중요시 되는 사회로의 전환이 이루어지고 있는 것이다. 이에 소비자가 구매의사 결정을 수행함에 있어서 제품의 기능이나 특성뿐만 아니라, 그 제품을 소유함으로써 얻게 되는 이미지도 중요한 가치로서 작용하게 되었다. 이러한 시장의 상황에서 기업의 경영전략상 디자인이 중요한 요소로 자리잡았으며, 새로운 천년을 준비하는 오늘날 디자인의 개념은 사용가치 에서 기호가치로의 변화, 문화용품의 선호경향, 물적 재화에 서비스가 결합된 복합개념의 출현, 가치의존에서 탈피한 가치창조의 개념, 동질성 감각에서 이질성 감각의 추구로 그 개념이 변화하여 기업이미지를 포함한 이미지의 창출이 새로운 상품가치로 부각되고 있다. 기업이 차별화를 획 득하여 경쟁우위를 차지하기 위해서는 새로운 소비자감성에 응답할 수 있는 새로운 전략이 필요한 것이다. 어느 한 기업의 이미지는 소비자가 특정제품과 접촉하게 된 경우에 이를 통해 가지게 된 마음속의 심상으로써 제품의 특성에 대한 충분한 식별력을 가지지 못하는 일반 소비자가 제품을 선택하게 하는 판단의 기준이 되며 그 기업에 관계된 모든 제품에 대하여 광범위하고도 지속성 있게 영향을 미치므로서 제품의 구매 및 기업의 성패를 좌우하는 중요한 변수가 되고 있다. 만일 가격 품질 등이 비슷한 여러 경쟁 회사의 제품 가운 데에서 고객이 어느 특정 회사의 제품을 선택했다면, 그것은 좋은 기업 이미지 때문이라고 할 수 있다. 따라서 기업이미지는 비슷한 유형의 제품과 서비스를 제공하는 경쟁사들이 각축하고 있는 환경 속에서 기업의 경쟁력을 높여주는데 있어 아주 유용한 수단이 되고 있는 것이다. 그러나 대부분의 기업에서는 기업이미지 광고나 기업심볼, 로고 등의 형성과 활용을 통하여 기업이미지의 관리가 이루어지는 것으로 생각하고, 소비자와의 직접적인 커뮤니케이션 수단이 되는 제품의 이미지나 제품의 패키지, 매장환경, 판촉서비스, 광고 등의 요소에 의해 형성되는 기업이미 지의 중요성을 간과하고 있다. 단순히 상품을 디자인하는 것이 아니라 다양화되는 소비자의 생활습관이나 가치관을 조사·분석하고 이를 통하여 소비경향을 파악함과 동시에 기업의 이미지를 형성해 나가는 디자인 컨셉을 설정하여 이를 제품개발의 전 과정에서 일관되게 적용함으로써 진정한 의미의 기업이미지 관리가 이루어지는 것이다. 본 연구에서는 디자인이 기업의 하부구조에서 이루어지는 지엽적이고 소극적인 활동이 아니라 기업경영의 전략적 수단으로 적극 활용되고 있는 오늘날, 모든 디자인 활동이 일관성 있는 조형적 특징을 형성할 수 있도록 조절해 줌으로써 소비자로 하여금 호혜적인 기업이미지를 형성하도록 하는 통합적 디자인 이미지 관리의 방법을 제시하였는데, 이는 제품, 패키 지, 매장, 디스플레이, 인쇄물, 광고 등 어떤 기업의 디자인 활동이 일관성 있는 조형적 특성을 유지할 수 있도록 종합적으로 관리하여 그 상관관계를 올바르게 조절 해줌으로써 기업이미지 형성에 중요하게 작용하는 디자인 요소들이 서로 상승효과(Synergy)를 거둘 수 있도록 일련의 원칙을 제공해 주는 틀이라고 할 수 있다. 이를 신제품개발 프로세스에 적용함으로써 여러 가지 디자인들이 일관성 있는 동질성을 갖게 되고 기업 나름의 개성이 생겨나게 되는 것이 다. 대중은 동질성이 있는 디자인을 접하면서 자연스럽게 그 기업에 대한 관심과 호감을 갖게 된다. 체계적인 디자인 이미지 관리를 통한 기업 이미지의 효과적인 조절은 기업이 경쟁사들이 각축을 하고 있는 시장환경 속에서 차별우위를 획득할 수 있도록 해주는 중요한 요소이므로 기업의 장기적인 사업 계획, 기술 개발 계획, 마케팅 계획과 병행하여 기업이미지 관리계획이 이루어져야 하며 이 과정에서 디자인의 적극적인 참여가 요구되는 것이다.;These are called the days of unlimited competition. Since the Industrial Revolution all the products are losing its own superiority in terms of technical edges due to universal parity while on the other generating tremendous amount of consuming motives as a medium for representing each consumers preference and taste. We are in the process of being transformed into a society where refined culture and valuable information create newer values for each product as well as traditional value of abundance brought to us by industrialization. Therefore the prestige and the image carried upon by owning a product play significant role for consumers in making decisions at the time of purchase along with conventional factors such as functions and characteristics of product. In the modern consumer market every enterprise realizes that design calls for serious consideration when it comes to devising marketing strategies. The concept of design at the turn of 21st century takes on new meanings with emphasis on taste values, preference of cultural products, composite values of material and services, value creating rather than value dependent and heterogeneous values. Consequently it is safe to say that any company seeking upper hand in competition is in dire need of differentiating itself by creating its own corporate image with above mentioned design concept. A corporate image has become a weighty variable in determining its economic success since it can help indecisive consumers to purchase its products solely based on company image but also exert a favorable influence upon company products for extended period of time. It works as essential means of enhancing business competitiveness in the market where each and every company is boasting near identical products and equally attractive services. However, a good deal of companies miss out the importance of company image created by product image, package, store furnishing, promotion materials and advertising which are first hand communication tools with consumers. Because they think that corporate image management can be achieved through concentrating on designing company logos and symbols. In a true sense managing corporate image should starts with surveying and analyzing target consumers lifestyles and the senses of values. And the acquired information will enable the company to find out consuming trends and eventually utilize this design concept throughout the processes of product development. Since the modern design concept is being actively used as strategical means not as passive happenings in lower bracket of company hierarchy, the need for synthetic design image management has become more imminent than ever before if a company is to create consistent and reciprocal company image for consumers. This study is about how to manage the corporate image without losing consistency or synthesis and what to do with design activities like product design, package, store design, displaying, promotion prints and advertising in order for all these design factors to achieve synergy effects. By following these guidelines a company will possibly be able to produce its own unique designs with consistency and piques interests and attentions from consumers. Effective control over corporate image through systematic design image management can be one of the few most significant factors for gaining precious edges in the business world. Thus long term business planning, development of technology and marketing planning must be done in cooperation with management planning of corporate image and design concept.
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