View : 27 Download: 0

만화의 표현적 특성을 응용한 패션 일러스트레이션 연구

Title
만화의 표현적 특성을 응용한 패션 일러스트레이션 연구
Authors
한예성
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 장식미술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19 세기에서 20 세기에 걸쳐서 사회가 산업화, 도시화, 전문화됨에 따라 신문, 라디오, TV, 영화, 만화, 광고 등의 대중매체가 본격적으로 등장하게 된다. 대중매체의 홍수 속에서 대중은 모든 정보를 수용할 수는 없으므로 단순하고 즉각적인 정보를 원하게 되었다. 이러한 상황에서 패션 메시지의 정보전달을 목적으로 하는 패션 일러스트레이션은 대중에게 패션정보를 좀더 신속하고 강렬하게 전달해 줄 수 있는 표현형식을 모색할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 스크린톤, 행동선, 말풍선, 윤곽선, 단순화와 과장 등의 만화의 표현적 특성을 이용하여 만화의 장점을 최대한 살린 새롭고도 독창적인 기법의 패션 일러스트레이션을 제작함으로써 대중에게 신속, 간결하게 패션 이미지를 전달하고 한 단계 더 나아가 현대의 패션에 대한 작가의 정신적, 육체적 체험을 객관적인 시각언어로 승화시키는데 그 목적이 있다. 작품제작을 위한 이론적 배경의 전개과정은 다음과 같다. 첫째, 만화의 이론적 고찰에서는 만화의 기본적인 개념과 유형을 살펴본 후, 만화 의 생성에서부터 현재에 이르기까지의 만화의 역사 그리고 만화적인 패션 일러스트레이션을 제작하기 위해 필요한 '만화다움'을 규정짓는 만화의 표현적 특성을 살펴본다. 둘째, 패션 일러스트레이션의 이론적 고찰에서는 패션 일러스트레이션의 개념과 발달정도의 역사를 알아본다. 셋째, 패션 일러스트레이션과 만화의 상관성을 만화속의 패션, 만화의 패션화, 패션 일러스트레이션의 만화적 표현이라는 3 가지 소제목으로 나누어 분석한다. 이상과 같은 이론적 지식을 기초로 하여 만화의 표현적 특성을 응용한 패션 일러스트레이션 10작품을 제작하였다. 원래 패션 일러스트레이션은 시간의 흐름 속에 움직이고 있는 유동적인 이미지를 필요로 하지 않으므로 순간포착을 표현할 수 있는 한칸만화 형식을 이용하였다. 접근방식은 글보다는 그림에 중점을 두어 이야기의 전개를 상당부분 그림의 전개에 맞추었다. <일상의 꿈>이라는 전체적인 작품의 주제를 통해 우리가 일상적으로 경험하는 삶이 얼마나 패션화 되어 있는지, 패션이 우리의 삶과 얼마나 밀접한 지를 보여 주려고 하였다. 본 연구의 작품제작을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 대중에게 설득력 있게 다가가기 쉬운 '만화'라는 대중매체를 패션 일러스트 레이션에 접목시킴으로써 패션 일러스트레이션이 가지는 예술성에 대중성을 부여할 수 있었다. 둘째, 무한한 표현 가능성이 있는 만화적인 패션 일러스트레이션의 창조를 통해 작가의 내면적 감성을 구체화할 수 있었으며, 다양한 작품을 여러 각도로 시도해 봄으로써 새로운 표현 감각을 터득해 낼 수 있었다. 셋째, 스크린 톤, 진한 윤곽선, 행동선, 말풍선, 단순화와 과장 등 만화가 가지는 표현적 특성들을 패션 일러스트레이션에 응용함으로써 작품의 명시성과 주목성을 높일 수 있었고, 그러한 특성들이 비현실의 그림 속에서 현실감을 생생하게 불러일으킴을 확인할 수 있었다. 넷째, 재질감이 느껴지지 않도록 평면적으로 칠해진 색채는 산뜻하고 간결한 이미지를 표출하여, 사람들에게 강한 인상을 남김을 확인할 수 있었다. 다섯째, 일상을 주제로 한 패션 일러스트레이션을 상상의 이야기로 풀어냄으로써, 일상의 삶, 태도, 정신 등이 반영된 패션이미지를 창조할 수 있었다. 현재 부활하고 있는 패션 일러스트레이션이 앞으로도 계속 사진과의 차별성을 유지하고 그 위상을 확고히 하려면, 대중의 요구를 적극적으로 수용함과 동시에 패션 일러스트레이션만이 가지는 장점들을 최대한 효율적으로 활용하여 표현해야 할 것이다. 이러한 관점에서 만화를 응용한 패션 일러스트레이션을 계속 체계적으로 연구·발전시켜 나간다면 일러스트레이션을 통한 패션의 전달 범위를 확대할 수 있을 것이며, 만화를 응용한 패션 일러스트레이션은 독자적인 장르로서 뿌리내릴 수 있을 것이라 생각한다.;As the society becomes industrialized, urbanized, and specialized in the 19' and 20' century, many forms of mass media such as newspapers, radio, TV, movies, cartoons, and advertisements have come into existence. Because the public cannot take in all of the information amidst the flood of mass media, they seek immediate source of information. At this time, fashion illustration, with the goal of the transmission of the fashion message information needs to explore an expressive scheme that can swiftly and powerfully transmit the fashion information. The purpose of this study is to create a fashion illustration with new and individualistic techniques which emphasizes the strong points of cartoons by utilizing the expressive features of cartoons. By creating this type of fashion illustration, the purpose is to relay a fast and simple fashion image to the public and furthermore to express the creator's experiences in modem fashion through an objective visual expression. The process of the theoretical background for the purpose of project creation are as follows. First, in the theoretical observation of cartoons after inspecting the forms and basic concept of cartoons observe the history of cartoons from the beginning to the present and expressive characteristics of cartoons which regulates cartoon - likeness necessary for the creation of cartoon like fashion illustration. Second, in the theoretical observation of fashion illustration, research fashion illustration's concept and the history of the advancement process. Third, analyze the relationship between fashion illustration and cartoons by dividing it into three subdivisions: fashion in cartoons, cartoon's influence on fashion and the cartoon - like expression of fashion illustration. The 10 works were created utilizing the expressive features of cartoons such as outlines, action lines, speech bubbles, simplification, and over action as in a single frame of a cartoon. The study method conveyed the story through the expressive medium of pictures without the use of words. The overall theme of this work is "dream of daily life" and to emphasize this theme, ink and poster color normally used in cartoons were used as materials. The results from the creation of the works are as follows. First, by utilizing a form of mass media which possesses artistic qualities and persuasive powers such as cartoons in fashion illustration, efforts were made to create public appeal in the artistic nature of fashion illustration. Second, through the creation of a fashion illustration with infinite expressive possibilities formulate my personal internal impressions and achieve a new sense of expression by attempting a variety of works from different angles. Third, by applying dark outlines, a two dimensional basic colors without the feel of texture, action lines, speech. bubbles and simple structure normally used in cartoons in fashion illustration, the work's clarity and attractiveness was heightened. Fourth, varified that by creating a simple image using plain colors which does not give a sense of texture, a strong image is left on the people. Fifth, by creating a story outline of the fashion illustration with the theme of "dream of daily life", create a fashion image reflecting everyday life, attitudes and mindset. In order to create and maintain a difference between photographs and fashion illustration the works must meet the demand ofthe public and greatly emphasize the strong points unique to fashion illustration. From this point of view, if further systemic research and advancement are made in fashion illustration utilizing cartoons, fashion transmission spectrum through fashion illustration can be broadened and fashion illustration utilizing cartoons because it is a specialized genre can establish itself in fashion.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE