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방송의 지역성 개념인식에 관한 연구

Title
방송의 지역성 개념인식에 관한 연구
Authors
양영민
Issue Date
2002
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Abstract
Local Broadcasting industry of Korea is undergoing dramatic transformation according to the environment of multi-media and multi-channel. The multi-media and multi-channel results in age of combination of media technology, and it causes severe competition in the media industry. With this rapid change of media circumstances, the Local Broadcasting should emphasize the localism for the establishment of its identity and survival. The conception of the localism is changing from the traditional spatial conception to the social conception of community. The new social localism concept is defined by shared interests, tastes, and values. Compared with the geographic localism, the social localism emphasizes shared commitment to particular programming values rather than commitment to geographic place. The purpose of this study is to know how you understand the localism concept in the real media world. The research problems are as follows : First, how do the staff of the local TV stations recognize the localism concept? Second, how do the staff of the local TV stations judge the localism of local television program? Third, do the staff of the local TV stations consider the localism of the program when they work? The results of the study are as follows : The staff recognize that the localism concept is close to the social localism rather than geographical localism. However, the incumbent staff consider the geographical localism is more important than the social localism when they actually produce and arrage local programs. Although the staff of the local TV stations perceive the importance of the localism conception, they do not understand localism completely. They have some confusion when they judge the localism of the program. Also the staff evaluate more highly their perception of localism while they produce the local program than real situation. They tend to overestimate the reflection of localism in the television program.;이 연구는 지역성의 개념을 규범적 차원에서 제시하기만 했던 기존에 발표된 논문들과는 달리 지역성 개념을 방송의 편성 및 제작 종사자들과 방송인들이 인지적 차원에서 어떻게 이해하고 있으며, 실제 제작과정에서는 어떻게 영향을 미치고 있는가에 관해 밝혀 보고자 한다. 즉, 현실적으로 '지역성' 개념이 어떻게 이해되고 있는지를 검증해 보고자 한다. 본 연구는 '지역성' 개념이 지역 민영방송 프로그램 편성과 제작 종사자들에게 어떻게 인식되고 있으며, 방송 프로그램 상에서는 어떻게 나타나고 있는지를 연구하기 위한 것이므로, 실제 광주지역민방(KBC)에서 프로그램을 제작, 편성 방송인들과 그 외 기타업무에 종사하는 방송인들을 조사 대상으로 설정하여 연구해 보았다. 자료 수집 방법으로는 설문조사 방식을 채택하였고, 설문조사는 광주 지역민방 (KBC) 방송인 전체를 대상으로 실시되었다. 연구문제를 규명하기 위해 사용된 설문지는 지역방송 수용에 관한 질문, 지역성 개념에 관한 질문, 프로그램 편성과 제작이 지역성 반영의 중요도 평가, 프로그램의 지역성에 관한 질문, 지역성 개념, 방송 평가와 응답자의 나이·성별·출신지·학력·직급·업무 부서·거주기간 등의 인구통계학적 변수가 질문으로 사용되었다. 질문문항은 리커드 5점 척도로 측정하였으며, 프로그램 편성과 제작시 지역성 반영의 중요도 평가항목에서 2001년 7월 2일부터 시행된 지역자체프로그램에 대한 평가를 3문항의 개방형질문으로 구성하였다. 먼저, 지역 민영방송사 프로그램 편성 및 제작 종사자들과 지역민방 방송인들이 지역성 개념을 실제 어떤 차원에서 인식하고 있는지를 조사하여 이들이 인식하고 있는 지역성의 개념이 전통적 지리적 지역성 개념과 가까운지 새로운 사회적 지역성 개념에 가까운지 밝혀 본 결과 대부분의 지역민방 방송인들은 지역성 개념을 사회적 지역성 개념으로 인식하고 있었다. 두 번째로, 방송 프로그램에 있어서의 지역성 개념을 어떻게 인식하고 있는지를 조사함으로써 현실적으로 지역성 개념이 프로그램 상에서 어떻게 구현되고 있는가를 알아본 결과, 방송 프로그램에 있어서의 지역성 개념은 아직도 지역에서 제작되는 것을 중시하고, 전국적 사건보다 지역중심의 사건을 중요하다고 생각하는 점에서 인식적 차원의 사회적 지역성 개념보다는 지리적 지역성 개념과 보다 더 가깝다는 결론을 얻을 수 있었다. 마지막으로, 위와 같은 지역성 개념의 인식이 지역방송의 종사자들이 방송 프로그램을 편성, 제작하는 과정에서 얼마나 영향을 미치고 있는가를 조사해 보았다. 지역민방의 편성 및 제작과정에서는, 지역성 개념을 사회적 지역성 개념으로 인식하고 있는 방송인들이 지리적 지역성 개념으로 인식하고 있는 방송인들보다 더 많이 염두에 두고 있는 것으로 나타났다. 프로그램의 편성 및 제작에 영향을 미치는 요인으로는 회사의 경영이익을 가장 많이 지적하였다. 이를 제외하고도 시청률, 시청자의 만족감, 지역의 정치환경이 영향을 미친다고 평가하고 있어서, 지역성과 관계된 요인들보다는 다른 부수적인 요인들이 편성 및 제작과정에 많은 영향을 미치는 것으로 평가하고 있다는 결과가 나왔다. 결국 이 연구를 통해 지역 민영방송 종사자들은 지역성 개념을 새로운 사회적 지역성 개념으로 인식은 하고 있으나, 방송 프로그램 상에서는 아직도 지역성 개념이 과거의 지리적 지역성 개념에 머물러 있으며, 방송 프로그램의 제작 및 편성과정에서도 지역성 개념보다는 다른 요인들이 더 많은 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다.
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