View : 60 Download: 0

ASP 성공에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
ASP 성공에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Authors
이명진
Issue Date
2002
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
1990년대 후반에 등장한 ASP(Application Service Provider)는 각종 시행착오를 겪으며 기술력과 서비스 역량을 축적하고, 본격적인 시장 활성화 단계만을 기다리고 있다. 이러한 시장 상황에서 ASP를 도입하여 사용하고 있는 고객사들에 의해서 검증된 성공요인은 ASP 활성화에 매우 중요한 역할을 할 수 있을 것으로 보인다. 따라서 본 연구의 목적은 ASP를 도입하여 사용하고 있는 기업들을 대상으로 실증연구를 통하여, ASP 사용자 만족에 미치는 영향을 파악함으로써, ASP 성공요인에 내재하고 있는 체계적인 구조를 제시하여, 공급사들에게는 ASP 사용자 만족도를 측정할 수 있는 새로운 척도를 제시하고, ASP 고객사와 ASP를 도입하려는 기업들에게는 ASP의 올바른 평가 기준을 제시하고자 하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 먼저 ASP와 사용자 만족에 대한 광범위한 문헌 연구를 실시하여 연구 모형을 개발한 후 설문조사를 실시하였다. 실증연구를 수행하기 위하여 설문지를 개발하여 총 114개 기업에 설문지를 배포하였으며, 이 중 63부가 회수되어 58부를 분석에 사용하였다. 본 연구의 분석단위는 기업이며, 설문 조사의 대상은 ASP 서비스를 받고 있는 기업의 관련 부서의 직원을 대상으로 하였다. 먼저 실증분석에 앞서 신뢰성가 타당성을 평가하였다. 그 후 가설을 검증하기 위하여 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 또한 ASP 종류와 ASP를 도입한 기업의 업종의 차이에 따른 ASP 성공정도를 알아보기 위하여 분산분석을 실시하였다. 분석결과 유의수준 0.05에서 공급사의 ASP안전성, ASP서비스 유형성, ASP서비스 유연성은 ASP 사용자 만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌으나, ASP서비스 신뢰성, 공급사의 IS 성숙도, 파트너십은 ASP 사용자 만족에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 또한 ASP의 종류별, ASP를 도입한 기업의 업종별 사용자 만족도는 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이와 같은 연구 결과는 연구자들에게는 ASP 성공요인에 대한 연구의 기틀을 제공하는 계기가 되고, 실무자들에게는 ASP의 도입 및 운영의 올바른 평가기준을 가질 수 있도록 하는데 도움을 줄 것이다.;ASP(Application Service Provider), Which was introduced in the late 1990's, has been equipped technological benefits and service quality. ASP venders are looking forward to the ASP prosperity. The primary purpose of this study is investigate the factors contributing to the success of ASP service relationships between client firms and venders. And then this study offers the well-organized scheme for venders as a tool for measuring of user satisfaction, and client firms as a objective evaluation criteria. To accomplish these purpose, this research dose extensive literature study about ASP, user satisfaction and Outsourcing. Then research develops and tests a model of success factors of ASP. Questionnaires were developed to conduct empirical studies and distributed to 114 domestic corporations, 63 questionnaires were collected and 58 questionnaires were used in analysis. The unit of analysis was firm level and respondents were person in charge of ASP of each corporation. Before testing hypothesis, collected samples are analyzed reliability and validity test. Correlation analysis, regression analysis were used to test hypothesis. ANOVA test was used to compare the difference groups branched from application sorts, industrial classification. The proposed research model is based on vender's ASP security, ASP service tangibles, ASP service Flexibility, ASP service assurance, vender's IS maturity, partnership The result of this study revealed that vender's ASP security, ASP service tangibles, ASP service Flexibility related to the success of ASP. However, ASP service assurance, vender's IS maturity, partnership are found to not associated with th success of ASP. These result of this study offer the following implications. For the researchers, they will give a basis for following studies. For the relevant ASP businessman, he will give a evaluation of ASP to manage a business.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE