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마가복음에 나타난 씨앗 비유 연구

Title
마가복음에 나타난 씨앗 비유 연구
Authors
최수옥
Issue Date
2002
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 공관복음서에서 씨앗이라는 상징을 사용한 일련의 비유들(씨 뿌리는 자의 비유, 은밀히 자라는 씨의 비유, 겨자씨 비유)을 연구 대상으로 삼았다. 연구의 방식은 먼저 각 비유의 원형구조를 재건해보고, 비유 해석의 역사적 발달을 개관한 후에, 이 비유들에서 말하는 하나님나라의 의미를 찾아보았다. 비유 해석은 크게 두 가지 방법으로 전개되었는데 즉 역사비평과 문학비평이다. 본 논문에서는 비유 해석과 관련된 두 가지 방법론의 특징을 설명하고 그 방법론이 씨앗 비유 해석과 관련하여 어떻게 전개되었는지 살펴보았다. 역사비평적 해석에서는 대체로 추수에 초점을 기울여 해석하고자 했고, 문학비평적 해석에서는 씨앗이 커가면서 인간사에 안겨주는 갖가지 상념들에 근거하여, 실존적 사건을 일으키는 언어 사건으로서의 비유를 말하거나, 아니면 비유를 심미적 대상물로 보아 그 문학적 구조를 밝혀냄으로써 순수한 문학작품으로서의 비유를 깊숙하게 감상하고자 했다. 한편 크로산과 스콧으로 대표되는 통합적 접근에서는 비유들이 어떻게 예수의 역사성을 생생하게 재현시키면서 동시에 그 안에 문학적 성격을 아름답게 구현하고 있는가를 제시하려고 했다. 크로산은 방법론적으로 예수 비유의 전복적 성격에 그 초점을 맞추어서 전복의 이미지가 강렬하게 나타나 있는 예수 비유들을 차례 차례로 분석해가면서 비유가 세상을 뒤집고 부수는 측면에 강한 애착을 가지고 해석해나갔다. 반면에 같은 접근에 속하면서도 스콧은 비유의 전복적 성격보다는 주변 요소들을 조명함에서 오는 "독특한 음성"이라는 색다른 면을 부각시킴으로써 예수 비유가 당시의 관행적 은유들을 이어받고 있으면서 동시에 어떻게 이를 통쾌하게 부수고 있는가를 통찰력 있는 눈으로 보여주고 있다. 이는 비유 심층구조의 재건이라는 방법으로 행해지는데 그의 독창적 분석과 치밀한 이해가 돋보인다. 그는 다른 문학비평학자들과 달리 비유를 순수한 문학이라고만 보지 않고 예수 삶의 자리가 용해된 것이라고 본다. 이는 예수가 자신의 체험적 사고나 관행적 타성을 따랐다는 의미가 아니라, 유대 전승을 받아들이면서 동시에 과감하게 깨부숨으로써 새로운 하나님나라가 비유 속에서 펼쳐진다고 보는 것이다. 이러한 스콧의 해석은 하나님나라에 대한 새로운 개념 정립과 이것이 주는 삶의 새로운 비전을 캐어나가게 하는 데 도움이 된다고 보아 이 논문에서는 그의 비유 해석 방법과 결과를 중요하게 평가했다. 따라서 비유의 의미 해석과 구체적 실존적 성찰은 하나님나라와 관련한 스콧의 해석에 상당 부분 의존했다. 이 논문은 모두 4장으로 구성된다. 서론 부분의 문제 제기와 과제에 이어서 2장은 비유 해석사를 개관하였고, 3장에서는 세 개의 씨앗 비유들 각각을 연구하기 위해 원형구조 재건과 현재까지의 비유 해석을 바탕으로 하여 이 비유들에 나타난 하나님나라는 어떤 것일까를 반성적으로 고찰해보았다. 다음의 4장은 이 논문의 결론을 말했다.;The aim of this thesis is to study the seed parables in the Synoptic gospels. The Interpretations of Jesus' parables has undergone various stages through the ages. Before Julicher insisted that the parables should be viewed in terms of moral religious instructions, allegorical interpretation was the only way the parables were understood. Julicher opened the way for the New Testament scholars to develop new ways of exegesis. Since then, historical criticism and literary criticism have been the main streams in the studies of the parables. This thesis tried to invertigate what the prominent features of the two approaches are, and what the scholars say about the seed parables from their own perspectives. The historical criticism, on the whole, laid emphasis on the harvest in the seed parables; whereas, the liteary criticism seizuredthe innermost feelings and associatied thoughts created in the process of sprouting and growing of the seeds, defining the parables "the language events" that exercise a marked effect on the existential conditions on the readers/hearers, or appreciating the literary characteristics of the parables by tracing the literary structures of them. D. Crossan and B. Scott proceeded to synthesize the historical and literary criticism, having the belief that Jesus' parables should be understood not only in the literary but also in the historical terms. Crossan focused on the subversiveness of the parables by offering how the parables shatter and subvert the firmly established world. Like Crossan, Scott poured his efforts into synthesizing the two approaches, but his analysis was different from Crossan's in that he argued the Jesus' parables highlight the minor elements rather than the main central points in the first-century peasant life in Israel. He was insightful enough to present how the parables under the influences of the Hebrew traditions broke up the social, cultural, and religious customs and thoughts. He exercised his creative analytic power in the reconstructing process of the original structures as a way of proving this. Scott, while sharing the view that the parables are literary works addresses that the historical life of Jesus was also involved in them. This does not mean that Jesus was the mere follower of the already-established customs and traditions. What it means is that Jesus inherited the long-standing Jewish traditions, but at the same time he shattered them up to the uttermost to present another new Kingdom of God in the parables. This thesis has highly evaluated Scott's approach and the results of it, as what he argues in the interpretation of the parables is believed to lead the way to the redefining of The Kingdom of God and to the new visions of our religious lives. That is why his interpretations are mainly used for discovering the meanings of the parables and for the introspective reflections. This thesis consisted of four parts. After the introduction, Chapter II deals with the history of interpretations of Jesus' parables. Chapter III studies the seed parables by way of reconstructing the original structures, taking a look what the schloars have said on the parables, and then having a reflection on what the Kingdom of God is like in the parable. Chapter IV is the conclusion of the thesis.
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