View : 2176 Download: 0

보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향에 관한 연구
Authors
강혜경
Issue Date
2002
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
노충래
Abstract
현대사회의 가족은 취업여성의 증가와 핵가족화 및 결손가정이 증가하는 특징을 가지고 있으며 이는 보육에 대한 요구와 필요성을 증가시키고 있다. 따라서 본 연구는 보육을 실질적으로 담당하고 있는 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도 정도와 보육교사의 배경변인(연령, 학력, 경력, 보수, 결혼여부, 유형별)에 따른 차이를 살펴보겠다. 또한, 보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가와, 직무스트레스의 어떠한 요인이 직무만족에 가장 영향을 주는지를 연구하고자 한다. 이 연구를 통해 보육교사의 처우개선 및 보다 나은 보육을 실현하고 보육의 기능을 다 할 수 있도록 하는데 기초 자료로 활용 할 수 있을 것이다. 본 연구의 대상은 부천시 보육시설에 근무하는 보육교사 157명이며, 조사방법은 설문지를 통해 이루어졌다. 수집된 자료는 평균, 표준편차, t-검증, F-검증, Tukey 사후검증, 상관관계분석, 회귀분석을 사용하였다. 연구질문과 그에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도는 어느 정도인지? 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도는 보통정도이며, 하위요인별로 보면 경제적 요인에서 가장 스트레스를 많이 받고, 직무자체에서 만족도가 가장 높게 나타났다. 2. 배경 변인(연령, 학력, 경력, 보수, 결혼여부, 유형별)에 따라 직무스트레스와 직무만족도에 차이가 있는지? 보육교사의 배경요인에 따른 결과는 연령에 따라 25세이하 교사에 비해 26-30세 교사가 스트레스를 많이 느끼고 있었다. 학력에 있어서 학력이 높을수록 직무스트레스가 높아졌으며, 직무만족도는 고졸교사가 가장 높게 나타났다. 경력에 있어서는 1년 이하 교사에 비해 6년이상 교사들이 스트레스를 더 느끼는 반면, 직무만족도는 경력이 높을수록 낮게 나타났다. 보수에 따라서는 51~100만원이하를 받는 교사들이 가장 많은 스트레스를 받고 있었으며, 직무만족도는 50만원이하가 가장 높게 나타났으며, 51~100만원이하가 가장 낮게 나타났다. 결혼여부에 있어서는 기혼이 미혼에 비해 스트레스를 더 받는 것으로 나타났다. 유형별로는 유의미한 차이가 없었다. 3. 변수들과 직무만족도와의 상관관계는? 상관관계에 있어서는 변수들 중에서 직무스트레스만이 직무만족도와 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 서로 높은 부(r=-58)적인 상관관계로 나타났다. 또한 배경 변인중 직무만족도 하위요인과의 상관관계가 있는 변인은 유형, 학력, 경력으로 나타났다. 4. 직무스트레스와 직무만족도간에 어떤 관계를 보이는가? 직무스트레스가 직무만족도에 대한 설명력은 34%였으며, 직무스트레스가 높아질수록 직무만족도는 낮아지는 것으로 나타났다. 5. 직무스트레스 하위요인 중 직무만족도에 영향을 미치는 요인은 어떤 요인인가? 직무스트레스 하위요인이 직무만족도에 대한 설명력은 39%였으며, 직무스트레스 하위요인 중 권위적 운영요인과 경제적 안정요인 스트레스가 높아질수록 직무만족도는 낮아지는 것으로 나타났다. 6. 직무스트레스 하위요인 중 직무만족도 하위요인에 영향을 미치는 요인은 어떤 요인인가? 직무스트레스 하위요인 중 직무만족 하위요인에 영향을 미치는 요인은 업무관련, 권위적 운영, 대인관련, 경제적 안정요인 스트레스로 나타났다. 7. 배경변인이 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 배경변인이 전체적인 직무만족도에 유의미한 영향을 미치지는 않았지만 직무만족도 하위요인에는 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배경변인 중 보육시설 유형이 근무환경만족도와 정(正)적인 관계로 나타났고, 보수와는 부적인 관계로 나타났다. 또한 학력과 보수가 보수 및 사회적 인정만족도와 부(不)적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 민간개인시설 보육교사의 임금이 상향조정될 수 있도록 제도적인 장치가 필요하며, 보육교사의 처우 개선으로 학력과 경력을 고려한 보수기준이 만들어져 장기 근속할 수 있는 제도적 장치가 필요하다. 둘째, 시설장의 운영철학과 방식이 보육교사에게 스트레스를 발생시키는 요인으로 나타나, 시설장은 사회복지적인 마인드에 바탕을 둔 철학과 신념을 가지고 일방적이고 권위적인 운영보다 민주적이고 자율적인 운영방식이 필요하다. 셋째, 시설장은 교사들간의 경쟁을 부추기기보다는 서로 협력할 수 있는 분위기를 조성 해주고, 교사와 학부모간에는 서로 신뢰하고 존경해 주는 것이 필요하다. 넷째, 후속연구를 위해서는 권위적인 운영으로 인한 스트레스가 보육교사의 직무만족도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타나 시설장의 리더십에 따른 보육교사의 직무스트레스와 직무만족에 관한 연구와 직무스트레스 조절효과를 통한 직무만족도와의 관계를 후속 연구로 제안해 본다.;In our modern society, as the number of working mothers increases with more nuclear families and mother's or father's families, it is deemed essential to study the needs for daycare. Thus, this study was aimed at analyzing the effects of daycare teachers' job stress on their job satisfaction depending on their background variables (age, education level, career, salary, marital status and facility types), order to determine the correlation between daycare teachers' job stress and job satisfaction or determine the factors of job stress affecting their job satisfaction. It was believed that the results of this study would be used as some basic data to improve daycare teachers' treatment and daycare services. To this end, 157 daycare teachers working for the daycare facilities in Buchon-si, Kyonggi-do were sampled to be subject to a questionnaire survey. The collected data were processed for means, SD, T-test, F-test, Tukey posterior test, correlation analysis and regression analysis. The results of this study can be summarized as follows per study point; 1. How does teachers job stress relate to his or her job satisfaction? Teachers job stress and job satisfaction level are on the normal level. As dependant factors financial pressure exerts highest pressure and work itself induces the highest satisfaction level. 2. How do age, education level, career, salary, marital status, facility types relate to job stress and job satisfaction? Stress are more visible among the teachers in the ages between 26 to 30 whereas the teachers before age 26 are found to get less stressed. The job satisfaction level is higher among the teachers with no college education than those who had higher education. In salary level, teachers with salary between W510,000 to W1 million (per month) has the highest stress and lowest job satisfaction whereas those who receive less than W500,000 has the highest job-satisfaction. In addition, married ones feel more stressed than singles. There is no significant different between the institutional-types. 3. Correlation between variables and job satisfaction It was found that only the job stress was correlated with the job satisfaction highly negatively (r=-58). On the other hand, the background variables affecting the factors of job satisfaction were facility type, educational level and career. 4. Relationship between job stress and job satisfaction The explanatory power of job stress for job satisfaction was 34%, which means that the higher job stress would lead to lower job satisfaction. 5. Factors of job stress affecting the job satisfaction The explanatory power of the job stress factors for job satisfaction was 39%. To be more specific, such factors of job stress as authoritative facility operation and stress due to instable financial status were negatively correlated with job satisfaction. 6. The job stress factors affecting the job satisfaction factors The job stress factors affecting the job satisfaction factors were job burden, authoritative facility operation, human relationship and stress due to instable financial status. 7. Correlation between job stress/background variables and job satisfaction The explanatory power of job stress/background variables for job satisfaction was 37%, and in particular, the job stress affected the job satisfaction. 8. Correlation between background variables and job satisfaction Although the demographic variables did not affect the job satisfaction significantly, they affected the job satisfaction factors. Specifically, the facility types were positively correlated with daycare teachers' satisfaction with working conditions and negatively correlated with the salary level. In addition, academic background and salary were negatively correlated with satisfaction with the social recognition. Based on the above findings, the following suggestions are put forwards; First, some institutional mechanism is needed to raise private daycare teachers' salary level, and thereby, daycare teachers should be better treated in consideration of their educaional level and career to encourage them to work longer for the daycare facilities. Second, since the facility operators' authoritative attitude stress the daycare teachers, they need to depart from the authoritative attitude towards democratic and autonomous attitude with a social welfare mind. Third, the facility operators should create a cooperative atmosphere rather than encourage competition among teachers, while parents need to trust and respect teachers. Fourth, it is hoped that this study which has found the effects of facility operators' authoritative attitude on daycare teachers stress and job satisfaction there of will be followed up by future studies which focus on the effects of stress control on daycare teachers' job satisfaction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE