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가방용 직물디자인 개발에 관한 연구

Title
가방용 직물디자인 개발에 관한 연구
Authors
홍은희
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
21세기의 감성시대를 맞아 소비자는 고도로 발달된 감성과 다양한 제품정보를 가지고 있으며, 획일화되고 대량화된 상품보다 차별화되고 자신의 요구가 반영된 제품을 선호하게 되었다. 따라서 유행의 흐름보다는 소비자의 문화와 이상을 표현할 수 있는 브랜드를 선호하고 소비제품의 고급화를 추구하게 되었다. 이러한 현상은 가방을 위시한 액세서리 분야에서도 두드러지며, 소비자가 추구하는 이미지를 완성하는 도구로서의 중요성이 대두되고 있다. 시대의 변화에 따른 기술의 발달은 가죽 이외에 직물·금속·비닐·종이·플라스틱 등 가방 소재의 다양한 변화를 가져왔다. 현대에는 합성섬유와 합성피혁, 기능적인 심지와 가공기술의 발달로 저렴하고 실용적인 가방이 다양하게 생산되고 있다. 그러나, 최근 소비자의 독특한 제품에 대한 요구로 수직기를 이용한 직물이나 화려하고 정교한 자수 등을 이용한 고가의 수공예 가방만을 전문적으로 디자인하고 생산하는 업체에 관심이 집중되고 있다. 오늘날 세계적인 가방 브랜드들은 개념(brand concept )을 가장 잘 표현할 수 있는 고유의 소재와 형태를 개발하여 계절별로 소비자 트랜드(trend)를 반영한 제품을 제시하고 있다. 그러나, 우리 나라의 경우 독창적인 디자인 개발과 가방 소재의 고급화가 이루어지지 않아 고가의 가방시장을 직수입한 브랜드가 대부분 점유하고 있으며, 중·저가의 시장마저 위협받고 있는 실정이다. 본 연구에서는 가방소재와 형태의 시대별 변천과정을 분석하고, 가방에 사용되는 다양한 소재와 가공방법을 조사하여 작품제작의 이론적 토대로 활용하였다. 또한, 트랜드 정보분석을 통하여 현대 소비자의 가치추구 흐름을 파악하고 가방 유행 경향을 조사하여, 작품제작의 주제설정을 위한 자료로 활용하였다. 본 연구자는 현대 소비자의 감성적 동경의 대상을 세 가지 테마로 분류하여 각 테마에 적합한 섬유의 종류, 색상과 조직을 선택하여 제직하였다. 본 연구의 목적은 이렇게 개발된 직물을 가죽과 조합하여 섬세하고 유연한 특징을 지니면서도 견고한 가방을 디자인하여 고급화, 개성화를 추구하데 그 목적을 두었다.;The consumers in the 21th century, the age of sensitivity, have highly sen sitiv e sen sibility and sufficient product information, and they prefer the products, which is individualized and reflecting their desire, to the products, which is st andardizated and mass - produced. Therefore, con sumer s prefer brands bearing their culture and ideals rather than the trend of fashion and they pur sue goods of superior. This situation is remarkable in accessories including bags, and their function as a tool to complete the pursuit of consumers' images is getting import ant. As time passes by, developments of technologies have brought a great variety of bag materials besides leather - textile, metal, vinyl, paper, pla stic, etc. In modern times, development of synthetic fibers, synthetic leathers and functional fibers, and many processing techniques have enabled producing a variety of cheap and practical bags. However, recent consumers' demand for unique goods embosses professional brands which design and produce expensiv e hand-made textile bags using brilliant and elaborate embroidery techniques. Today, world- wide top bag brands are developing their own materials and designs for expression of their brand concepts, and displaying goods reflecting seasonal trend. But in Korea, directly - imported brands possess most high price bag market and is interfering middle- low price market. In this study, transitional process of bag materials and design is analyzed chronologically, and materials and processing methods for the bag production are investigated and used as theoretical bases. Moreover, the trend of modern con sumers' preference is under stood through the trend analysis and the trend of bag fashion is utilized for theme establishment of work production. We classify the object of modern consumers' sensitive adorationas three themes and weavet extiles suitable to each theme through variation of selection of fiber types, colors and organizations. And, we design creative bags using newly developed textiles. The subject of this study lies in the pursuit of individualized high - quality bag production through designing delicate and flexible but solid bags by combining the developed textiles with leather or other materials.
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디자인대학원 > 텍스타일디자인전공 > Theses_Master
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