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미래주의(futurism)에 의한 텍스타일 디자인의 신섬유가공

Title
미래주의(futurism)에 의한 텍스타일 디자인의 신섬유가공
Authors
손정민
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
기계화에서 시작된 산업사회는 과학기술의 급진적인 발전, 컴퓨터와 인터넷의 빠른 보급과 기술혁신에 의해 신기술이 생활에 응용되면서 우리는 최첨단 '정보화시대' 이른바 '접속의 시대'에 살고 있다. 급격한 기술의 진보는 사회 구조, 문화 형태, 생활 양식이 변화하여 마침내 인간의 내면적인 가치 기준, 욕구, 성향 까지도 변화시키고 있다. 이렇게 과학은 대중생활에 긴밀한 존재가 되었으며 새로운 미디어에 따른 예술표현은 과학과 예술간의 간격을 좁히고 있다. 기능이나 성능만을 중시하여 만들면 팔리던 시대는 멀리 사라졌고, 오늘날에는 고객의 감성에 맞는 제품만이 살아남을 수 있는 시대로 변화하고 있다. 다시 말해서 제품의 생산성, 신뢰성 및 기능성 등을 추구해 오던 방식으로부터 쾌적성, 편리성, 다양성 등이 담긴 제품을 추구하는 방식으로 이행해오고 있으며 바야흐로 디자인이 보다 더 개개인의 이미지와 감성을 표출하는 감성의 시대로 들어서고 있다. 이렇게 미래를 조망하는 새로운 디자인의 세계는 현재의 그것과는 판이하게 다른 양상으로 발전될 것이라는 게 일반적인 견해이다. 이러한 트랜드의 변화는 텍스타일 디자인과 불가분의 관계에 있는 섬유업계에도 많은 변화를 주어 다양한 테크닉이 가미된 신소재 개발 연구로 시대적 조류에 부응하고 있다. 텍스타일 디자인의 영역도 이러한 시대적 변화추세에 따라 본래의 개념에서 점차 확대 해석되고 있다. 인간의 섬유에 대한 가치기준이 고성능, 고기능 뿐만 아니라 독창적인 조형미에 의한 차별화가 중요 쟁점으로 부상하고 있는 가운데 현대 텍스타일 디자인은 기존의 섬유 소재, 색상, 패턴, 촉감, 표면감에 더 새로운 모습을 표현할 수 있는 '섬유후처리가공'에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 이와 같은 현실을 감안할 때, 새로운 시대에 맞는 디자인이란 사회 전반에서 과거에 대한 평가와 현재의 파악 속에서 미래의 시대적 조류에 걸맞는 디자인이라 보고, 본 연구자는 20 세기 초 파격적인 미래주의의 이념을 수용하여 '신섬유소재가공'이라는 주제를 텍스타일 디자인의 입장에서 연구하여 이를 바탕으로 작품제작을 하려고 한다. 본 연구는 텍스타일 디자인의 동향을 살펴보고 미래주의의 개념과 조형적 특성, 그리고 그 적용 사례를 통해 오늘날 미래주의가 텍스타일 디자인에 있어 갖는 의의를 알아보고 섬유소재의 성질, 섬유가공에 대한 연구를 통해 미래 텍스타일 디자인 개발의 나아가야 할 방향에 대한 자료를 제공하고 이를 토대로 표현 매체의 범위를 넓히고자한다. 연구방법은 미래주의, 텍스타일 디자인 트랜드, 섬유 소재, 섬유 가공에 대한 문헌 조사, 섬유 신소재의 수집 · 가공약품 구입을 위한 시장조사, 국내외 디자이너들의 작품을 통한 섬유신소재의 개발 사례 조사등을 토대로 섬유 소재의 특성에 적절한 섬유후처리가공을 발견하여 작품제작으로 연결시킨다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. 1. 미래주의의 개념, 그 조형적 특징, 텍스타일 디자인에 적용된 사례 등을 살펴본다. 2. 섬유소재의 분류과정을 통해 그 소재의 성질을 분석하고 국내외 시판중인 신소재의 종류와 특징을 조사하며 미래적인 이미지를 보여주는 테크노 소재의 종류, 특성을 알아보고 그 미적 특성을 조사한다. 3. 섬유가공의 개념, 역사를 통해 오늘날 신소재에 사용되는 가공의 종류를 알아보고 섬유 소재의 특성에 따라 텍스타일 디자인에 응용 가능한 후처리가공을 선택한다. 4. 테크노 소재 중 금속 섬유, 부직포 등에 열과 압력, 그리고 약품을 이용해 기존의 것에 새로운 것과의 결합을 통해 새롭고 미래 지향적인 이미지를 표현해 소재 외관의 변형을 창조한다. 이러한 연구과정을 통하여 현대텍스타일에 나타나는 재현상을 미래주의적 경향과 접목시켜 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1. 미래주의자들의 오브제로써 도입한 기계에 대한 관심은 테크놀로지를 향한 호기심을 촉진시켜 과학기술에 대한 긍정적 평가와 테크놀로지를 인간중심의 사고와 접목시키는 역할을 한다. 2. 미래파의 조형작업을 대변하는 복수재료주의는 텍스타일 디자인에 있어 비일상적인 소재, 새로운 소재의 사용으로 이어진다. 이러한 미래주의적 사고로 섬유소재는 부조적 표현의 필연적인 매체가 되고 있으며, 그 표현을 위한 섬유의 물리적 · 화학적 성질, 본딩, 코팅 가공, 플리츠 가공 등의 섬유가공에 대한 이해는 섬유 소재의 부조적 표현의 폭을 넓히는데 유용했다. 3. 금속섬유, 실리콘, 핫멜트, 약품, 주름 등의 사용으로 인공적인 미, 기계적인 미, 도시적인 미를 기본으로 하이테크놀로지 표현을 접목시켜 예술 추구의 자율성을 디자인에 표현하였다.;We now live in an age of "information" and "connection" as technological innovation, the rapid spread of the Internet, and the advancement of science and technology have become a part of our daily lives. This remarkable progress in technology has changed our way of life, culture, and social structure, and is now starting to change our value systems, needs and dispositions. As science becomes an integral part of our lives, art has also taken on new venues for artistic expressions through use of diverse technological and scientific media, narrowing the gap between science and art. The time when a product was made and sold solely for its function and performance has long faded. We now live in an age where a product needs to satisfy a customer's sensibilities. In other words, the focus has shifted from the product's reliability, productivity, and utility to pleasure, convenience and diversity. And, more than ever, the design of a product is starting to reflect the individual's image and sensibility. It is generally viewed that the future of the design world will develop in a completely different manner from what it is today. The many changes in the textile industry to which the field of textile design is inextricably tied, has brought about an interest and more research in the development of new materials through various techniques. In keeping with the changing trends, the field of textile design is being expanded from its original concept. With an added dimension of making a product that is "distinct" from others by its unique shape and design, in addition to utility and high quality, the field of modern textile design is focused on the study of Textile Finishes which can infuse a newer, more innovative look and feel to the existing material, pattern, and texture. Taking this into account, a design befitting this new era would be one that follows the changes of the times while including an evaluation of the past and an understanding of the present. This study incorporates the radical concept of futurism introduced in the early 20th century with the theme of new textile material processing from the perspective of textile design, and finally creates a product based on this study. This research will include trends in textile design, the concept of futurism and its artistic characteristics as well as application, and futurism's influence on current textile designs. Furthermore, by examining the natural properties of the different textile materials and their manufacturing process, the study will also look at the future development of textile design. Based on this research, the study seeks to expand the medium of artistic expression in textile design. The research is based on: study of the literature on futurism, trends in textile design, textile material, and textile manufacturing; collection of new materials; market study to purchase pharmaceutical material involved in the manufacturing process; study of new textile/fiber material development through the works of foreign and domestic designers. Based on this research, the paper will present textile finishes processes that are appropriate to particular characteristics of the material. This will be applied in the final part of the study to create an actual product. The content of the research is as follows: The first part of the research will be devoted to examining the concept of futurism, its artistic characteristics, and its application in textile designs. Second, through the classification of textile material, this section will present an analysis of the distinct characteristics of different materials. At the same time, it will deal with the types and properties of new material that is currently available as well as look at the different types of techno-material and its artistic characteristics. The third section of the research will study the concept and history of textile manufacturing and relate that to the types of manufacturing processes used on today's new material. This section will also present possible textile finishing processes according to the individual characteristics of the material and textile design. Finally, in the actual creation of my work, I intend to express a new and futuristic image by applying heat and pressure as well as pharmaceutical material to metallic textile and non-woven. Through the fusing of new methods/material and existing ones, my goal is to create a change in the outward appearance of the material. Through research and process of creating an actual product, the integration of a futuristic tendency to the various phenomena in modern textile, the following results were obtained: First, interest in machines first introduced as "objets" by the futurist movement had the effect of furthering the curiosity toward technology and engendering a positive view of science. This played a role in integrating technology with human-centered thinking. Second, in the futuristic expression, material which is a crucial part of textile design has become a necessary medium in the twodimensional expression. And in order to achieve this expression, the main results of the study into the chemical and physical properties of the textile produced the following results: a structural change in the vegetable fiber in strong alkaline, the thermo-plasticity of synthetic fiber, and the fusion of aluminum film in alkaline, etc. Finally, taking into consideration the properties of the fiber, the results of applying such textile manufacturing methods as bonding, coating finish, and pleats finishing to textile design showed that silicon as a coating substance worked to intensify color while as an adhesive it worked as a bonding finish, making it highly useful in expanding the fiber's range of two-dimensional expression.
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