View : 21 Download: 0

직물 텍스추어를 응용한 벽지 패턴 디자인

Title
직물 텍스추어를 응용한 벽지 패턴 디자인
Authors
최소라
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
벽지는 주거 공간에 밀접한 연계를 가지는 제품으로서, 주거 공간의 심미적 완성도에 결정적인 요소라 할 만하다. 벽지 자체의 디자인이 우수함은 물론, 벽지가 시공될 주거공간과 벽지의 디자인이 조화를 이루어야 한다. 그러나 아파트가 현대 주거문화를 이끌어 가게 되면서 내부공간의 획일화로 인해 꽃무늬나 낭만적인 분위기의 디자인 보다는 일반적으로 "무지"라고 일컬어 지는 무늬가 없는 벽지가 선호된다. 이는 소비자들의 선호도에 영향을 주어 깨끗하고 편안한 느낌의 텍스추어(texture) 벽지가 소비자들에게 선호된다. 특히 화이트나 베이지 계열의 직물 텍스추어 벽지의 경우 90년대 말부터 꾸준히 그 수요가 증가하고 있으며 현재 소비자로부터 가장 사랑 받고 있는 제품이다. 직물무늬 벽지 이전에는 유광 꽃무늬 동조벽지가 벽지 제품의 대다수를 차지하고 있었다. 그러던 것이 90년대 말 회벽 무늬 무광 벽지가 출시된 이후 지금까지, 직물무늬 벽지가 전성기를 구가하고 있는 셈이다. 업계에서는 앞으로도 직물무늬 벽지가 꾸준하게 소비자들에게 선호되리라 예상하고 있다. 직물무늬 벽지가 시장을 주도하고 있고, 이러한 상황이 단 시일 내에 변화하지 않을 것이라 예측되고 있지만, 직물 텍스추어 제품의 개발은 이미 한계에 봉착해 있는 형편이다. 국내에서는 기존의 직물 원형을 그대로 차용하는 방법을 사용하고 있는데, 더 이상 제품화할 직물 원형이 남아있지 않은 데에 그 원인이 있다. 또한 기업 고유의 직물 원형이라는 것이 어려운 일이므로 기업 간의 차별성이 떨어지고 다양한 고객 수요를 충당하기 어려운 것이다. 이상의 논의를 통해 본 연구의 목적을 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 본 연구에서는 벽지 시장에서 직물 텍스추어 벽지의 위상을 진단하고 한계를 지적하고자 하였다. 둘째, 직물텍스추어 벽지의 문제점을 극복하기 위한 새로운 벽지디자인의 방향을 제시하고자 하였다. 셋째, 다양한 프린트 기법을 사용하여 기존의 텍스추어를 다양화하는 실험 적 적용방법을 작품화하고자 하였다. 요컨대, 본 연구는 소비자가 원하는 디자인을 디자이너 입장에서 찾아보고 그에 따른 벽지디자인의 새 방향을 제시하고자 하였다. 그 결과를 요약해 보자면 다음과 같다.. 첫째, 벽지는 소비자의 탐색정도에 따라 선매품으로 분류되나 디자인의 중요성이 점점 강조됨에 따라 전문품의 특징이 나타나고 있었다. 또한 관여도의 정도에 따라서 고관여 제품으로 분류되고 소비자에게 노출된 정보의 양도 점점 많아지고 있었다. 둘째, 소비자가 선호하는 디자인은 직물무늬 벽지로 드러났다. 우리나라의 주거공간의 특성상 깨끗하고 볼륨이 있는 무지가 주거공간에 적합하며, 그 중에서도 직물 텍스추어가 섬세하게 드러나는 벽지를 소비자들은 선호하였다. 셋째, 엠보싱으로 표현하던 직물무늬 벽지를 프린트기법으로 표현하여 시간과 비용을 절감하고자 하였다. 컴퓨터를 이용한 디자인은 패턴의 다양화와 작업의 정확성, 시간적 효율성을 높이는데 있어서 중요한 역할을 하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구의 의의는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 본 연구는 직물 텍스추어 벽지의 범주를 확장하는 시론적인 의의를 가진다. 과거 직물의 원형을 그대로 적용하던 방식에서 벗어나, 소비자의 구매 욕구에 상응하는 디자인을 가능하게 하는 것이다. 둘째, 실제로 시장에서 '벽지'로 인식되는 PVC벽지를 대상으로 한 데 의의가 있다. 지금까지의 연구는 지사벽지, 직물벽지 등 특수벽지에 한정되어 있었다. 본 연구에서는 직물 '무늬'를 프린팅한 PVC 벽지에까지 범위를 확장했다는 데에 의의가 있다.;As population has increased and income levels have improved, people have taken a growing interest in the quality of their residential environment. For that reason, people who want residential space with more sensuous features or functions in addition to basic functions required to support simply their lives have increased gradually. Especially, wallpaper, which is the most fundamental good in the residential space, affects greatly what atmosphere the space has. Wallpaper has several advantages including various textures, easy replacement in remodeling or repairing and convenient construction, dislike other wallboards. In addition, diverse colors and designs can not only meet characters and desires for atmosphere of various individuals, but also produce a new spatial atmosphere. However, modern-style apartments or tenement houses of the square shape account for 70 percent of the entire Korean residential environment, so that the spatial standardization limits diversity-building design. In order to study various designs of wallpaper available of satisfying customers' desires, this study was developed as follows; First, the existing data of questionnaires was examined and reviewed on what features wallpaper have as a consumption good and what direction the changing trend runs toward, in order to help general understanding of wallpaper has. Second, patterns that consumers prefer were investigated by classifying wallpaper into texture pattern, plastered-wall pattern, geometric pattern, allover pattern, dot pattern and juvenile pattern on the basis of each design and analyzing sales items of the D company. Third, images were reproduced and figured through computer and expressed digital print technique, in order to develop the texture pattern print for creative designs. The results of the above process are as follows; First, although wallpaper is classified as an advance-selling good depending on degrees searched by consumers, it shows features of a specialized good, as importance of design has become highlighted more and more. And, it is classified as a highly concerned good according to the degree concerned, and as amount of information exposed to consumers is also growing more and more, they take an increasing interest in it. Second, the design, which most consumers prefer, was texture-pattern wallpaper. In view of features of the Korean residential space, clean and voluminous patterns are suitable to it and consumers prefer the wallpaper whose texture is delicately expressed of them. Third, the existing texture-pattern wallpaper that was expressed as embossing was represented with the print technique, which benefits time, expense and texture. The design with computer plays an important part in increasing diversity of patterns, accuracy of works and efficiency of time. Fourth, however, when texture pattern is expressed only by the print technique, just shading treatment used in that had effects of optical illusions, but it was insufficient to give voluminous feelings desired by consumers. In this study, the design of texture-pattern wallpaper by the print technique was studied, and it is thought that if wallpaper design whose embossing and print are combined properly is created, further advanced design of wallpaper than the existing texture-pattern wallpaper will be developed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 텍스타일디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE