View : 87 Download: 0

Promotion shoes design 개발에 관한 연구

Title
Promotion shoes design 개발에 관한 연구
Authors
조진아
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
최근의 패션산업은 18세기 산업혁명과 더불어 급속도로 발전, 변화해 왔으며 그 정도와 속도는 시간이 지날수록 더욱 빨라지고 있다. 사회의 제반현상, 인간의 의.식.주에 관련된 모든 분야에 걸쳐 인간 생활을 주도해 나가는 큰 흐름의 패션 현상인 트렌드는 모든 사회 분야에서 나름대로 나타나고 있으나 패션 트랜드가 모든 트랜드에 앞서 주도적으로 이끌고 있다. 패션 트랜드의 변화는 정치적, 경제적, 사회적, 문화적 요인으로 인해 변화하며 이 각 분야에 서로 연관되어 적용되고 있다. 특히 현대는 국민소득이 향상되고 소비자 중심, 개인생활에 중요성이 강조되면서 소비의 기준이 가격이나 품질 기준에서 미적 가치, 문화적 가치, 타인과의 차별성으로 변화되었다. 그러면서 산업시장은 세분화되고 다양해졌다. 이는 패션뿐만 아니라 패션과 직접적인 연관이 있는 신발 산업에서도 그러하다. 그러나 한국 신발(구두) 산업은 제화3사(금강, 에스콰이어, 엘칸토)를 제외한 산업체는 소규모로 열악한 상황이며 경쟁력이 미비하다. 신발 산업에서도 패션과 마찬가지로 디자인은 아주 중요한 요소이며 이를 위한 투자와 인식이 부족한 상태이다. 그래서 소비자가 다양한 디자인을 요구하고 트랜드에 빠르게 변화하면서 신발 회사들의 내부 디자인 능력의 한계와 발빠른 트랜드 수용에 부족함을 외부에서 디자인을 구하려고 아웃소싱(Out sourcing )이 확산되고 있다. 그러나 이러한 변화에 맞는 디자인 전문인력이나 디자인전문 회사 가 아직도 자리잡고 있지 못한 상태에서 수요에 비해 공급이 많이 부족하다. 특히 의류회사들이 핸드백이나 구두등의 악세사리를 매장에 코디 개념으로 진열하면서 판매까지 할 수 있는 제품 구성에 많은 관심과 노력을 기울이고 있고. 소비자들이 의상과 잡화 악세사리를 다른 개념으로 보던 시대는 지났기 때문에 의상에 맞는 구두, 핸드백을 소비하고자 하는 경향이 강하다. 그러나 구두를 전문적으로 생산하고 판매하던 제화3사나 백화점 브랜드들의 싸롱화(Salon Shoes )들 은 이러한 수요에 맞춰 빠르게 기획, 생산한다는 것은 무리이다. 이러한 문제점을 해결할 방법으로 제품을 기획, 생산을 책임질 수 있는 프로모션업체들이 많이 생겼지만 아직도 소규모에 주먹구구식의 방법으로 진행하고 있다. 앞으로 논문 내용에서 이러한 문제점들의 해결을 시도해 보고 소비자들의 욕구에 맞는 제품을 기획, 디자인개발, 생산하는 방법을 모색하고자 한다.;T he modern fashion industry has developed greatly after the Industrial revolution in the 18C. T he speed of it s development has grown r apidly as the time goes by . T he development of fashion, which is known as trend, is referred to our daily life in which social variation, and what we eat , wear and sleep is concerned. T rend has played a big role in our society but mostly we can say that it has affected fashion the most . T he trend in fashion has been mostly been influenced by ecomical, political, social, and cultural matter . Especially now that the national income has increased, based on consumer s, also per sonal life has been more focused on that the st andard consumption has changed from quality of the product to artistic value, cultural value and being different from the other s . T hat s how the industrial market has become more detailed. Not only is this trend seen in fashion but also in the shoe industry. Apart from the 3major shoe industries (Kyumgang, Esquire, Elcanto) in Korea the rest of the shoe industry is very small scaled and has inadequate conditions . Like in fashion also in the shoe industry, design is an important part of it s process . But it s lacking recognition and investment to go farther . So our business isnt able to keep up with the consumer s demands for wide variety of designs, which is effected by the r apidly changing trend. T he shoe industry lacks of interior designs for the shoes so they have to for fill their consumer s needs by out sourcing. Even though we have profes sional designer and offices , they havent settled in properly to keep up with the consumer s demand. Especially the clothing business has put a lot of interest and effort in the product s to come up with accessories like handbags and shoes to be able to coordinate with the concept of the store, which also can be displayed and sold to the consumer s.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE