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골프웨어 디자인 연구

Title
골프웨어 디자인 연구
Authors
최윤희
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
20세기가 과학의 발달과 물질 문명에 대한 갈증을 해소하기 위한 노력의 시대였다면, 21세기는 인간 본연의 자취를 뒤돌아보는 새로운 경향의 시대가 될 것이다. 과학의 발달과 경제의 안정으로 여가 활동의 증가와 건강을 위한 신체 활동의 관심은 스포츠의 활성화로 이어졌다. 이에 따른 스포츠웨어의 발달은 기능적인 요소와 심미적인 요소의 바탕으로 스포츠를 즐기는 경기자와 관람자 모두에게 관심의 대상이 되었다. 골프는 현대 사회의 일반인들에게 주목받는 실외 스포츠로서 연령에 제한을 받지 않으며 풍요로운 자연 환경을 즐길 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 골프웨어 시장에 대한 사전 조사와 소비자 설문조사 및 유행 경향 분석을 토대로 한 2002년 F/W 골프웨어의 상품 기획 및 제작을 함으로써, 골프웨어의 디자인 개발을 위한 기획과정 및 방법을 제시하였으며, 또한, 시장세분화에 따른 소비자 설문 조사를 통해 시장적중률을 높였다. 또한, 기능성을 주목적으로 하는 일반적인 골프웨어에 패션성을 가미한 감각적인 상품을 제시함으로써 세계 시장을 겨냥한 경쟁력있는 고부가가치의 브랜드설정을 목적으로 한다. 이를 위한 이론적인 연구로서 국내외의 문헌과 학술 연구지, 패션 매거진, 신문 그리고 인터넷 사이트를 통한 자료 수집과 골프웨어의 개념과 변천 및 특징을 분석하였다. 이론적 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 골프웨어 개념의 발달은 일반적인 스포츠웨어의 범위에서 벗어나 캐쥬얼 웨어로서 Day & Night Wear로 까지 확대되었다. 둘째, 골프웨어의 일반적인 요건으로 기능성의 중요성과 더불어 생리적, 심리적인 쾌적성과 심미성이 요구된다. 셋째, 현 골프웨어 시장의 동향 분석으로 골프웨어의 트래디셔널 캐쥬얼 디자인의 활성화와 주 타겟 층의 고령화에 따른 브랜드 컨셉의 새로운 리뉴얼 작업을 필요로 한다. 넷째, 소비자의 설문 조사를 통한 결과로서 골프웨어의 활용도에 대한 범위의 확장으로 패션성의 가미와 기능성을 함께 접목한 고감도의 골프웨어 디자인에 대한 관심이 높아졌다. 새로운 개념의 골프웨어를 개발하기 위한 방법으로는 브랜드 컨셉 및 감성 포지션을 설정하고 국내의 시장 현황 및 실태를 파악하였으며, 소비자 설문 조사를 통한 구매자의 특성과 경향에 대한 정보를 분석하였다. 또한 국내외의 트렌드 정보를 수집하여 분석한 자료를 반영한 디자인 개발계획을 세웠다. 이러한 과정의 결과물로서 8벌의 실물의상이 디자인 제작되었다. 이러한 이론적인 연구와 개발 계획에 따른 의상 제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠 웨어로서 아이템별 활용도에 맞는 기능성 소재의 선택과 디자인 디테일이 적절히 조합되었다. 둘째, 경기복의 개념을 확대하여 Before & After를 고려한 디자인으로 활용도를 높였다. 셋째, 기능성 웨어에 대한 새로운 디자인 개발을 중점적으로 하여 일반적인 형태에서 벗어나 패션 성을 가미해 out door 의상으로써 기능성을 부여하였다. 넷째, 소비자 설문을 통해 조사되어진 장식의 선호도를 바탕으로 독특한 로고의 개발과 함께 색다른 위치 선정으로 제품의 차별화를 추구하였다. 다섯째, 정확한 정보의 자료 수집과 분석, 그리고 체계화된 디자인 개발계획을 바탕으로 디자인 컨셉을 정하였으며 소비자의 설문조사에 따른 결과를 참고로 하여 시장성을 높이고 나아가 세계적인 브랜드 상품에 견줄 수 있는 고부가가치의 상품을 제시하였다.;While the 20C was the age of effort to fill up thirst for science and civilizations, the 21C may be recognized as the age of new trends to make us review human nature. With advancement of science and economic stabilization, increasing leisure activities and interests in bodily activities for health have lead to activation of sports. Accordingly, the development of sportswear has attracted attention of both players and spectators who enjoy sports, on the basis of functional elements and aesthetic elements. As an outdoor sport attracting general public's attention in the modern society, golf has an advantage available of enjoying abundant natural environment without age limit. For that reason, this study presented the planning process and the methods to develop golfwear designs by planning and producing Year 2002 F/W golfwear products based on previous investigation on the golfwear market, questionnaire for the consumers and analyses of the fashion trends. In addition, it increased the market hit through 135 questionnaire for the consumers according to the market segmentation. With this background, the purpose of this study is to establish a higher value-added, competitive brand to aim at the world market, by showing aesthetic products that fashionableness was applied to general golfwear whose functionality is the chief aim. As a theoretical study for that, the related data were collected through home and overseas literature and research papers, fashion magazines, newspapers and Internet sites, and the concept, development and features of golfwear were analyzed. The results of this theoretical study are as follows; First, the developed concept of golfwear was expanded to Day & Night Wear as casual wear, out of one of general sportswear. Second, as general requirements of golfwear, physiological and psychological comfortableness and aesthetics as well as functionality are required. Third, as a result of analyzing the trend of current golfwear market, it is required to activate traditional casual designs of golfwear and to carry out renewal of the brand concept by aging of the main target group. Finally, as the result of questionnaire for the consumers, they took a growing interest in highly sensitive golfwear designs available of combining fashionableness and functionality by extended applications of golfwear. For methods to develop golfwear of a new concept, brand concept and emotional position were set, actual conditions of the internal market were examined and information on features and propensities of the consumers were analyzed through questionnaire 136 for them. Also, on the ground of the data which information on the home and overseas trends was collected and analyzed, plans to develop designs were made. As products of such process, eight suits of real clothes were designed and produced. The results of producing clothes according to the above-mentioned theoretical study and development plans are as follows; First, functional materials and design details suitable for the application by items as sportswear were combined properly. Second, it increased the application with designs considering Before & After by expanding the concept of sportswear. Third, focused on the development of new designs for functional wear, functionality as outdoor clothes was given by applying fashionableness out of usual forms. Fourth, differentiation of the products was pursued with the development of unique logos and the selection of extraordinary positions on the basis of the preferred ornaments investigated through questionnaire for the consumers. Finally, the design concept was decided based on exact collection and analysis of information and systematic development and planning of designs, and higher value-added products to increase the marketability-furthermore, to compete with products with the world-wide brands-were suggested by referring to the results of questionnaire for the consumers.
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