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삼국 고분 유물에 나타난 문양을 이용한 문화상품 디자인

Title
삼국 고분 유물에 나타난 문양을 이용한 문화상품 디자인
Authors
정유리
Issue Date
2001
Department/Major
디자인대학원 염색디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
21세기로 향하는 지금 '세계화'는 그야말로 전지구적 사명이 되었다. 그러나 '세계화'라는 이름 아래 지구상의 각국이 인터넷과 네트워크 시스템을 통해 촌각을 다투며 좁아지는 현상과는 대조적으로 각국의 문화적 거리는 점점 넓어지고 있다. 각 국의 문화가 가진 독특함과 다양함의 지평을 넓혀 이를 널리 알리는 것 또한 문화적 측면에서의 전지구적 사명이라 할 수 있기 때문이다. 따라서 보편적으로 공유되는 문화 이외에 각 국가가 가지는 전통을 포함한 문화의 특성을 살려내는 것이 세계 속에서 그 국가의 정체성과 경쟁력을 확보하는 핵심 요소가 되었다. 이에 따라 우리의 전통에 대한 관심이 점점 증가하고 있는 추세이며 세계적으로도 그 가능성을 인정받고 있다. 그러나 앞 시기의 어느 시점에서 고정된 것이 그대로 받아 전한다고 해서 전통은 아니다. 전통은 횡적으로는 민족·지역·신앙·풍토 등과 종적으로는 시대의 변화에 대응하며 각기 다른 형식의 문화가 새롭게 형성·소멸되면서 끊임없이 변천하는 것이다. 그러면서도 같은 지역의 혈연 집단간에는 전후 시기간에 유기적인 긴밀한 관련을 맺고 있으며, 외형적인 변모와 함께 본질적으로 변하지 않는 무엇이 늘 존재해 있게 마련이다. 즉, 전통은 변하는 것과 불변하는 것이 함께 공존하면서 각 시기 문화의 틀과 정서적 기반을 형성해 나가는 것이라 할 수 있다. 특정시대의 작품은 가장 그 시대다운 양식을 투영해 낼 때 역사적 판단의 대상이 된다. 21세기를 사는 오늘 우리의 전통은 가장 우리 시대다운 것, 즉 가장 현대적인 것이 그 주체가 될 수밖에 없다. 이런 의미에서 전통적인 이미지의 현대화는 성공적인 한국의 세계화라는 측면에서 매우 중요한 일이다. 본 논문은 이러한 관점에서 우리의 역사상 가장 다양하다고도 할 수 있는 삼국 시대의 고분에 나타난 문양에 초점을 맞춰 이를 이용, 응용한 다양한 디자인을 전개하여 현대화를 추구하였다. 삼국은 같은 불교라는 문화를 받아들였으면서도 독자적인 문화를 발전시켰으며 그 특징 또한 각각 주목할 만 하다.이렇게 다양한 디자인적 요소를 가진 삼국의 문양을 현대화하기 위해 삼국 문화의 일반적인 특징과 고분에 관한 자료를 문헌과 사진을 통해 조사하고 그러한 조사를 바탕으로 프린트 기법을 이용하여 디자인하였다. 본 연구는 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 첫째, 문화를 연구한다는 것이 무엇인가에 대한 의미를 파악하기 위해 문화의 개념을 문헌을 통해 알아보고 문화를 연구한다는 것이 무엇인지 그 의미를 파악해 보았다. 둘째, 삼국 각국의 문화가 가진 대표적인 특성과 각 국의 고분양식을 문헌과 사진 자료를 통해 알아보고 삼족오(三足烏), 삼파문(三巴文), 신라 금관의 문양을 응용하였다. 셋째, 본 연구의 목적인 문화 상품에 관해 알아보고 문양을 이용한 가방 스카프, 티셔츠 등의 상품을 디자인해 보았다. 넷째, 앞에서 수집한 벽화와 출토품의 문양을 정리하고 이를 컴퓨터 작업을 통해 작품에 응용할 수 있게 하였다. 이러한 연구 과정을 통해 본 연구는 다음과 같은 결론을 내렸다. 첫째, 문화의 의미와 그 연구의 필요성을 알아봄으로써 세계화를 향해 나아가는 이 시대에 문화 디자인이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 삼국의 고분에서 응용한 삼족오(三足烏), 삼파문(三巴紋), 금관의 문양을 컴퓨터와 프린터 기법이라는 현대적인 기법을 사용해 다양하게 프린트할 수 있었고, 이러한 첨단 기구들을 통해 다양한 현대인의 욕구를 충족시키면서도 고대의 문양을 현대화 할 수 있는 효율성의 효과를 거둘 수 있었다. 셋째, 고분에 나타난 문양의 분위기를 살리면서 이를 티셔츠를 비롯한 가방과 스카프와 같은 소품에 응용해 고풍스러운 이미지와 실용성을 동시에 표현할 수 있었다. 이상과 같이 본 연구는 삼국의 고분에 나타나는 문양을 이용한 디자인을 통해 관광상품으로의 응용을 모색해 보았고 이를 다양한 프린트 기법의 이용과 여러 가지 원단을 이용해 색다른 느낌을 주는 디자인을 제시해보고자 한다.;Now, in the threshold of the 21st century, 'Globalization' indeed has become a planet-wide mission. But, in contrast to the phenomenon that every country in the world approaches closer one another at a very high speed through the Internet and the network systems in the name of "Globalization', the cultural distance between them is getting wider. Broadening the scope of uniqueness and variety of each country's culture and letting the world know them can also be a planet-wide mission in terms of culture. Therefore, let alone universally shared cultures, reviving the cultural characteristics of each country as well as its tradition has become an essential element in securing identity and competitiveness of the country in this world. Consequently, the tendency is toward growing interest in our own tradition, the potential of which is recognized worldwide. However, only transmitting what was fixed in a certain point of time of the past is not a tradition. Traditions transform endlessly. In these traditions, many different types of culture are created and disappeared repeatedly coping horizontally with the change of the nation, region, religion, endemicity and vertically with the change of the times. In spite of these changes, there are close connections between the kinship societies of the past and the present in the same region, as well as something never changes essentially regardless of outward transformation. That is, tradition is what the changeable and the unchangeable, existing at the same time, form a framework and the emotional foundation of the culture of each period. Artistic works of a specific period become a subject of historical judgement only when they reflect the style of the times. Even now in the 21st century, the core of our tradition is nothing but what reflects our times best - in other words, what is the most contemporary. In this sense, modernization of traditional image is of great importance in terms of successful globalization of Korea. In this perspective, this treatise sought for modernization of patterns appeared in the old tombs of the age of the Three States, which is regarded to be the most diverse in our history. Focused on these patterns, various designs were applied. The Three States all adopted Buddhism, from which each country developed original culture of its own. Moreover, the characteristics of each culture are also truly noticeable. To modernize the patterns of the Three States with these diverse design elements, general cultural features of the Three States were studied, and materials about ancient tombs were examined through reviewing literature and photographs. Based on this research, designs were made using Print Application Technique. This study was carried out in the following procedure: First, in order to figure out what studying culture is, the concept of culture was reviewed in literature, and the meaning of cultural study was specified. Second, the major characteristics of each culture of the Three States and the style of the tombs of each state were examined in literature and photographical materials. And the patterns of 'Samjogo', 'Sampamun', and the gold crowns of the Shilla Dynasty were applied in a design. Third, examinations on the cultural products, development of which is the purpose of this study, were carried out. In addition, bags, scarves, and T-shirts were designed using the ancient patterns. Fourth, the patterns of murals and excavated articles, which had been collected in the earlier procedure, were arranged and applied to design works in a computerized procedure. The following conclusion was drawn by this study: First, the importance of cultural design in this age of globalization was recognized by searching for the meaning of culture and the necessity of cultural study. Second, the patterns of 'Samjogo', 'Sampamun', and the gold crowns could be printed using computer and the modern technique of Print Application. Through these cutting-edge devices, various needs of the moderners could be satisfied, and efficiency of modernizing the ancient patterns were achieved. Third, with the atmosphere of the patterns appeared in ancient tombs intact, both antique image and practicality could be expressed at the same time applying these patterns to the design of articles like bags, scarves and T-shirts. As mentioned above, this study intended to apply the patterns in ancient tombs of the Three States to a design of products related with tourism. A design with unique impression was sought to be proposed using various techniques of Print Application as well as using various kinds of fabrics.
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