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꽃의 형태를 응용한 현대식기 디자인 연구

Title
꽃의 형태를 응용한 현대식기 디자인 연구
Authors
최선영
Issue Date
2001
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
문화가 고도로 발전되고 경제적 여유가 생겨 생활수준이 향상되면서 사람들은 단순히 먹는 것 자체의 즐거움보다는 그 이상의 의미를 부여하게 되었다. 21세기로 접어들면서 인터넷으로 인하여 다른 문화를 많이 접하게 되어서 국가간의 경계는 희미해지고 다방면의 문화교류가 이루어 졌다. 이러한 사회문화의 변화는 인간생활의 가장 기본이 되는 의, 식, 주에 많은 영향을 주었다. 그 중에서도 삶을 영위하는 데 있어서 무엇보다도 중요한 위치를 차지하고 있는 식생활에 큰 변화를 가져왔다. 이에 따라 식기도 음식을 담기 위한 도구로서의 쓰임뿐만 아니라 현대인들의 미적 욕구를 충족시키는 수단으로도 쓰이게 되었다. 이런 두 가지를 만족시키기 위해서는 우리 나라의 식생활 정서에 맞는 미적 욕구가 충족되는 아름답고 사용하기 편한 산업도예 식기의 개발이 필요하다. 이에 본 연구자는 자연이 만들어낸 아름다운 꽃의 형태를 응용하여, 우리 나라 가정에서 가장 많이 사용하는 식기를 사용하기에 편리하면서 기능적이며 현대인의 욕구를 충족시킬 수 있는 디자인으로 개발하고자 한다. 꽃의 개념과 형태를 분석하고 꽃의 형태를 응용한 식기의 자료사진을 통하여 형태의 조형성을 고찰하여 식기를 디자인 하는데 적용하였다. 식기의 역사를 고찰하여 지금까지 어떻게 변화했는지 알아본 후, 현재 나와있는 식기의 자료사진을 통하여 형태를 분석하였다. 식기의 유형을 분석하여 본인의 식기를 구성하였다. 테이블의 분위기와 시각적 즐거움을 줄 수 있는 형태로 디자인된 식기는 주식기인 밥그릇과 국그릇, 부식기인 반찬을 담는 찬기와 접시, 합, 양념을 담는 종지와 물컵, 비빔밥이나 냉면 등을 담는 면기를 상차림과 음식에 맞게 구성하여 디자인하였다. 제작방법은 정밀한 형태를 대량 생산할 수 있는 석고틀을 이용한 이장 주입 성형방법과 슬립 압축 방법을 병행하였고 식기의 특성을 고려하여 Silk White소지를 사용하였다. 일부는 안료를 사용하여 색소지를 만들어 사용하였고 1차 소성은 0.5㎥ 가스가마에서 최고온도 800℃로 7시간 소성 하였다. <작품7>은 1차 소성 후 세라믹 펜슬로 그림을 그려 넣었고 시유는 식기의 위생적인 면을 고려하여 투명유, 흑유, 동유를 담금시유 하였고 일부는 투명유를 담금 시유한 후 투명유에 안료를 타거나 동유를 분무시유 하여 변화를 주었다. 2차 소성은 같은 가마에서 최고온도 1250℃에서 9시간 산화염 소성을 하였다. 3차 소성은 전기가마에서 작품에 따라 금으로 장식하여 최고온도 760℃로 5시간 소성 하였다. 식기 디자인 연구를 통하여 현대인들의 미적 욕구에 충족시킬 수 있는 일반적인 형태에서 벗어나 수공예적인 장식을 가미하여 심미성을 더할 수 있었다. 현재 우리나라의 식습관을 조사한 결과 예전과는 달리 주식인 밥을 적게 먹게되어 밥그릇의 용량이 소량화됨을 알 수 있었다. 꽃의 형태를 응용하여 디자인함으로 자연의 무한한 아름다움과 창조성을 다시 한 번 느낄 수 있었고 변형을 통한 끝없는 디자인 개발의 가능성을 엿볼 수 있었다. 대량생산과 더불어서 소량생산이지만 수공예적인 느낌을 살린 공방제품들이 많이 생산되어 다양한 형태의 식기문화가 형성될 수 있기를 바란다.;We began looking for more meaning than just eating itself when we have foods since we are at a high level of culture and have a high standard of living thanks to affluent circumstances. Therefore, tableware started to be used not only for filling it with foods but also for meeting modern aesthetic desires. It is necessary to develop beautiful industrial tableware, which meets aesthetical desires going with Korean diet sentiments for fulfilling these two. The turn of the 21st Century has weakened the boundary between nations and it has brought about a diverse exchange of cultures. Such a change has been an important influence in altering our social fundaments. Our concepts on dress, food and habitation are changing rapidly. In particular, eating has taken on an important role in leading our contemporary lives. In this thesis, I modified traditional Korean tableware used widely in Korean families into one that is convenient and functional for use and fulfills the modern desires by applying natural forms of beautiful flowers. I reviewed the history, the pattern and the use of traditional Korean tableware by wide investigation of Korean tableware and tried to find a solution to the necessity for developing Korean industrial ceramic tableware which fulfills modern aesthetic desires combining utility and beauty, and matches function and aesthetic elements. I also investigated molding and utility though ceramics with forms of flowers and available Korean tableware photographs and applied them to the design of Korean tableware with forms of flowers. Designing Korean tableware, I tried to create a convenient and beautiful design considering foods put into it. Korean tableware giving atmosphere and visual pleasure to tables is designed having appropriate main tableware (e.g., a rice and a soup bowl), supplementary tableware (e.g., plates and chanki for side dishes, hap, jonji for spices and a drinking cup) and noodle tableware for bibipap or cold noodle for table setting and dishes. I used both a slip-casted and a press-molded methods which can produce an accurate shape in large quantities and used Silk White paper considering the characteristics of tableware. Partly, colors were mixed into clay slips and the first firing was done at 0.5㎥ gas kiln and the maximum heat, 850℃ for 7 hours. After the first firing, some of the tableware were decorated with designs using ceramic pencil and were glazed with transparent, black and copper glaze considering sanitation of the tableware. For others, I made changes by spray gazing copper glaze or mixing colors with transparent glaze after they were glazed with transparent glaze. The second firing was done in the same kiln at the maximum heat, 1250℃ for 9 hours. The third firing was electric kiln at the maximum heat, 760℃ for 5 hours depending on works. I could add aesthetic appreciation by taking into consideration unusual designs of handicrafts fulfilling modern aesthetic desires through studying Korean tableware designs. I have realized that it is urgent to standardize a pattern and size of Korean tableware. Also, I felted the infinite beauty and creation of nature by designing tableware with modified forms of flowers and could infer that there is infinite possibility of design development by modifying.
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