View : 75 Download: 0

엔트로피 법칙의 시각표현 연구

Title
엔트로피 법칙의 시각표현 연구
Other Titles
A Study on Expression of Entropy by Basic Design Elements and Principles with Digital Media Technology
Authors
윤영인
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
오병권
Abstract
엔트로피(entropy)는 최근 본래의 물리학적 관점 이외의 다양한 방면에서 언급되고 있다. 에너지의 법칙으로 탄생한 엔트로피의 법칙은 근래의 다양한 해석과 함께 인류를 둘러싼 모든 자연환경의 근본 에너지 흐름으로 여겨지고 있는 것이다. 본 연구자는 인간 또한 자연의 일부인 만큼 엔트로피의 법칙 안에서 살아가고 있고 이 근본적인 에너지의 흐름 안에서 존재하고 있는 한 엔트로피의 무질서와 인간의 일상에서 오는 여러 가지 혼돈이나 갈등에 의한 무질서가 따로 떨어져서 생각할 수는 없다고 보았다. 이에 엔트로피의 개념을 통해 인간의 삶 속에 복잡하게 펼쳐지는 일상의 모습과 그에 따른 감정의 변화를 표현해 보고자 한다. 인간은 누구나 각자 자신의 삶이 진행되는 과정에 있으며 때로는 혼란스럽고 때로는 평온한 감성을 느끼며 살아가고 있고 매일매일 똑같이 반복되는 것만 같은 일상 속에서도 모든 것은 시간의 흐름에 따라 변해가고 있다. 오늘 아침의 분주함이어제 아침의 그것과 다르며 오늘의 혼란스러운 감정은 내일의 그것과 다르고 이 모든 것은 어쩌면 철저히 엔트로피의 법칙에 따라 움직이고 있기 때문이라고 생각하는 바이다. 이러한 엔트로피의 법칙을 따르고 있는 우리의 삶을 표현하기 위한 방법적인 측면 역시 이러한 흐름을 따르는 것이 옳다고 판단되었다. 현재의 시각적 표현의 방법적 흐름은 20세기 말에 시작된 새로운 전자기술과 광학기술에 의해 크게 변화되었다. 수작업에 의존했던 기존의 시각적 표현 방식과 달리 컴퓨터에 의한 시각 표현이 가능해지면서 인간은 평면 위에 입체적인 공간을 다양한 원근을 표현하는 원리들에 의해 재현하는 데에 그쳤던 일반적인 시각표현 방식에서 보다 다양한 방법과 형식적인 측면을 활용할 수 있게 되었다. 또한 컴퓨터에 의한 다양한 디지털미디어의 활용이 그 어느 때보다 현대인의 일상에 깊숙하게 자리 잡은 환경은 시각적 표현에 있어서도 컴퓨터와 디지털미디어의 특성이 고스란히 반영되고 있고 디지털로 둘러싸인 일상을 살아가고 있는 사람들로 하여금 디지털미디어기반의 시각표현 질서에 익숙해지도록 하고 있다. 이에 디지털미디어의 특성이 반영된 시각표현의 질서를 규정하고 재조명할 필요가 있다고 생각된다. 그를 위해 현대의 컴퓨터기반 그래픽 제작 환경에서 디자인요소의 표현방식에 관한 연구가 필요하며, 그것으로 인해 확장되고 다양화된 디자인 원리에 대해 연구할 필요가 있다고 생각되었다. 시각적 표현은 그 표현을 위한 미디어의 특성을 그대로 반영하는데 시각적 표현에 있어 질서와 원리를 다루고 있는 디자인의 요소와 원리의 표현 변화에서 그 특성이 반영된 부분을 찾을 수 있을 것이기 때문이다. 그에 더해 변화된 환경에 의한 미디어기반 디자인의 시각적 표현도 결국 기존의 디자인 요소와 원리에 입각한표현을 다루고 있기 때문에 디자인의 요소와 원리의 활용 방법을 미디어 기반으로 분석해 보는 것은 의미 있는 일이라 생각되었다. 이에 미디어 아트의 시각적 표현을 위한 제작도구인 <프로세싱(Processing)1)>의 코드를 기초디자인 요소에 맞춰 분류하였고, 이를 적절히 혼합하여 사용 가능한 방식을 제시하였다. 이를 기존의 기초디자인 요소와 원리의구현을 통해 검증한 결과 본 연구에서 제시한 코드의 적절한 혼합 방식을 통해 디자인 원리의 구현이 가능함을 알 수 있었다. 이는 또한 비교적 프로그램 언어에 노출이 적은 시각디자이너들이 보다 쉽게 접근할 수 있는 코드의 분류방법을 제시할 수 있었으며, 분류된 코드를 순서대로 적절히 혼합하는 방식을 통해 새로운 미디어 제작환경에서의 디자인구현을 쉽게 이해할 수 있는 방법이 될 것이다. 이러한 방법으로 추출한 디지털미디어 기반의 시각적 표현 환경에서 주로 활용되고 있는 요소와 원리를 기반으로 하여 엔트로피를 7가지 방식의 작품으로 표현하였다. 이는 현재 살아가고 있는 작은 일상의 변화에서 부터 거스를 수 없이 일어나고 있는 시대의 변화의 흐름에 대한 해답을 엔트로피에서 찾아 지금 현재 연구자가 바라보고 표현할 수 있는 최대한의 방법으로 표현하고자 한 바이다. 본 연구자는 엔트로피의 표현을 위해 디지털미디어 기반의 도구로 프로그래밍을 통한 시각표현을 통해 엔트로피로 바라본 일상을 표현하였는데 여타의 다른 프로그래밍 기반의 제작 도구를 활용하지 못한 제한점이 있었다. 컴퓨터 반의 멀티미디어 제작도구로 가장 널리 알려진 플래시의 액션스크립트와 같은 스크립트도 기본적인 구성은 자바 기반의 프로그래밍과 유사하나 약간의 차이점이 존재하리라 예상되기 때문에 추후 플래시와 같은 다른 프로그래밍 기반의 시각표현 도구로 기초디자인의 요소와 원리를 분석해 보아야 할 것이다. 또한 그러한 다른 도구를 활용함으로써 시각적으로 같은 주제를 표현하더라도 도구의 차이에 의해 드러나는 다른 특성에 대해 논의해 보아야 할 것이다. 또한 엔트로피로 바라보는 일상과 그에 따른 감성에 해석을 문헌조사와 개인적인 일상을 통해 내린 결론을 활용하였는데 이에 대한 간단한 전문가들과의 논의를 거쳐 엔트로피에 대한 다양한 해석을 추가하여 현재 같은 시대를 살아가는 사람들의 다양한 일상에 대한 표현이 추후 연구되어야 할 과제라 생각한다.;Recently the "Entropy" is being mentioned not only in the perspective of Physics but also in many other areas. With various interpretations, the principle of the Entropy which is derived from the principle of Energy is being considered as flow of the basis of all nature environments around mankind. As a researcher, I see the human being is also as a part of the nature that lives within the principle of the Entropy and as long as the man stays within this basis flow of the energy. I can not think separately of the disorders of the Entropy from the confusions or the inner conflicts of the daily lives of mankind. Hence through the concept of the Entropy I'm trying to express the images complicatedly appear in daily lives and changes of one's emotions from it. Everyone is in the process of one's own life and sometimes He/She lives in confusion or in peaceful and warm feelings but even within the daily lives that look the same and repeated, everything keeps changing around the clock. Chaos from this morning is different from yesterday's and the confusing feeling of today will be different tomorrow. I think it might be because everything progress accordingly by the principle of the Entropy. So I conclude that the perspective of the way from the principle of the Entropy for expressing our lives also need to be based on this flow. The methodical flows of current visual presentation has evolved greatly by the electronic technology and optical science since it started in the late 20th century. Not like solely based on the manual way of pre-existed visual presentation which could only show general visual presentation of the dimensional spaces that are recreated on the flat surface by the theories to express various perspectives, since it became possible to show visual presentation by computer a man has been able to become applying various ways and formalities to the presentation. Furthermore characteristics of computer and digital media from the environment with various applications of the digital media by the computer that has become the big part of modern daily lives is directly reflected to the visual presentations as well and for those people who live in the daily lives surrounded by digitals to become accustomed to be in the order of visual presentations that are based on the digital media. Thereupon it needs to regulate and be revive the order of visual presentation that the characteristics of the digital media is applied. For that matter, the researches about the presentation methods of the design elements in computer-based graphic production environments are needed and the study about design theories that will be extended and diverse by the research also will be needed. Visual presentation reflects the characteristics of media for its own presentation. Because the parts where the characteristics are reflected can be found from the design elements deal with orders and the changes in presentation of principles. In addition, because the visual presentation of media-based design by the changed environments also deal with the presentations that are based on pre-existing design elements and principles, it would be meaningful to analyze the application methods of design elements and principles in media basis. So , production tools for visual presentation of media art, is categorized with basic design elements and it is properly combined to propose the applicable method. Results from the research through realization of pre-existing basic design elements and principles showed the realization of the design principles by the proposed methods of properly combined codes is possible. This also could suggest the easier ways to the visual designers who are relatively not used to the programming languages and it will be easier method for design realization in new media production environment through the methods of combining categorized codes in orders. Based on commonly used elements and principles from the created digital media based visual presentations environment with the method, 7 different methods of works are presented. This is the result of the presentation is to show the answer found in the Entropy about small changes from daily lives to the flows of the time and changes that are happening inevitably with the way of utmost in my own point of view at the moment. For the presentation of the Entropy I presented the daily lives by visual presentation with digital media based tools programming but there were restrictions that I could not use of other programming based productions tools. Even though well-known computer-based multimedia productions tools like flash action script's basic composition is similar to JAVA based programming but there are some differences are expected. So later basic design elements and principles analyzation with other programming based visual presentation tools is needed. Also by using other tools even if the same theme is visual presented differences needed to be discussed by the different tools. Also I used the documentary surveys and personal daily life to get the results from the interpretation about of daily lives through the Entropy and sensibility from the daily lives through the Entropy. For this matter, with simple discussions with professionals, various interpretations about the Entropy are added and study about presentations from various daily lives of people who live in modern society are needed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE