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소셜 게임 사용자의 관계형성 연구

Title
소셜 게임 사용자의 관계형성 연구
Other Titles
A Study on formation of relationship among social game user : Centered on the Bakhtin's Theory
Authors
조예슬
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
인간은 사회적 관계를 맺고자 하는 욕망이 있다. 디지털 기술의 발달은 인간의 사회적 관계 형성을 지원하는 소셜 게임을 탄생시켰다. 소셜 게임은 현실 세계 개입을 기반으로 새로운 관계망을 창출시키는 장(場)이다. 이에 본 연구는 현실세계 정체성을 가진 소셜 게임 사용자의 관계형성에 주목한다. 연구를 위해 관계를 형성시키게 하는 요소와 그에 따른 양상을 기반으로 관계의 특성을 밝힌다. 우선, 소셜 게임 사용자간 관계를 형성시키게 하는 요소의 첫 번째는 대화적 주체로서의 사용자이다. 대화적 관계란 주체는 타자와의 관계 속에서 대화가 발생된다는 바흐친의 개념이다. 소셜 게임 사용자는 대화적 관계의 주체로서 게임을 플레이 한다. 두 번째, 현실 세계중심의 크로노토프이다. 크로노토프란 바흐친의 시공간의 연관성을 지칭하는 개념이다. 소셜 게임은 소셜 네트워크 서비스와 융합된 이중구조의 게임 공간과 시간을 통해 현실세계 개입을 가능하게 하여 관계를 형성한다. 이상의 요소 분류 과정을 바탕으로 소셜 게임 사용자 간의 관계형성 양상을 세 가지로 분석할 수 있다. 첫 번째는 바흐친의 인물영역을 통해 사용자들은 다양한 형태의 상호작용을 하며 자신의 인물 영역을 구축시켜 나가는 것이다. 이때 사용자는 다른 사용자의 인물 영역에도 개입되어 끊임없는 관계를 형성, 확장시켜 나간다. 두 번째는 바흐친의 현실시공간축을 통해 사용자들은 현실세계의 긴박감을 기반으로 실제 친구와 많은 교류를 맺으며 네트워크를 확장시켜 나간다. 마지막으로 사용자의 게임 영토 확장을 위한 능동적 참여 통해 끊임없이 관계망 확장이 일어난다. 이상의 양상 분류를 바탕으로 소셜 게임의 관계형성의 특성을 알 수 있다. 첫 번째는 사용자 영역을 통한 증여적 관계가 형성된다는 점이다. 두 번째는 현실 공동체 기반의 권력적 관계형성이다. 세 번째는 목표수행을 위한 전략적 관계형성이다. 이것은 표면적 측면과 이면적 측면에서 나누어진다. 표면적 측면에서 사용자는 목표를 달성하기 위해 전략적으로 관계를 형성한다. 이면적 측면에서는 사용자의 과시적 욕망과 권력적 욕망을 충족받기 위한 사회적 동기로 인해 관계를 형성한다. 이와 같이 본 연구는 소셜 게임의 속성을 사용자간의 관계에서 밝히고자 하였다. 이 같은 논의는 소셜 네트워크 서비스의 발달 속에서 새로운 장르인 소셜 게임의 한 단면을 고찰하고 있다는 점과 바흐친의 이론을 토대로 소셜 게임의 관계형성 양상과 특성을 연구하여 새로운 해석의 가능성을 마련했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.;Every human wants to make a social relationship. The development of digital technology resulted in social games that supports the formation of human's social relationship. A social game is a field where new relationship networks are created based on intervention into real world. Therefore, its users make relationship participating in the game, based on the identity of real world. This research paper aims to study a formation of relationships among social game users who have a real-world identity. For the research, we clarified a characteristic of the relationship, based on elements forming the relationship and its aspects. First of all, a primary element creating the relationship among social game users is a user as the subject of conversation. A conversational relationship is a concept of Bakhtin, who claimed that a subject conducts conversation within a relationship with others. A social game user plays the game as the subject of conversational relationship. The second element is chronotope, whose center is real world. Chronotope is the concept of Bachtin explaining the relevance of spacetime. A social game, through its dual structure of space and time which converged with a social network service, enables the intervention in real world and thus forming the relationships. Based on the element classification mentioned above, we can divide the aspects of relationship formation among social game players into three categories. First, through Bakhtin's character domain the players performs the various types of interaction and creates their own character domain. At this point, the player intervenes in the character domain of other player, continuously making and expanding relationships. Second, through Bakhtin's real spacetime axis the players develop many relationship with real friends based on the tension of real world and extend their network. Third, the relationship network ceaselessly expands through the active participation of the players for the expansion of game domain. Based on the aspect classification mentioned above, we can find the characteristics of the relationship formation in social games. The first one is the formation of bestowal relationship through a player domain. The second one is the formation of power relationship based on real community. The third one is the formation of strategic relationship for the achievement of a goal. This can be also divided into superficial aspect and bifocal aspect. From superficial aspect, a player strategically creates relationship in order to achieve a goal. From bifocal aspect, a player creates relationship because of social motives, which is the satisfaction of one's conspicuous and authoritarian desires. As mentions above, this paper is going to clarify the properties of a social game from the relationship among its users. Such discussion has significant importance since it considers an aspect of social games, which is a new genre created during the development of social network services, and provides the possibility of a new interpretation through the study of aspects and characteristics of social games based on the Bakhtin's theory.
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