View : 25 Download: 0

기업 이미지 강화를 위한 CI(Corporate Identity) 색채에 관한 연구

Title
기업 이미지 강화를 위한 CI(Corporate Identity) 색채에 관한 연구
Other Titles
A study on colors of CI(Corporate Identity) to improve company images : Focused on associated colors
Authors
임진경
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
유형적 가치를 중요시 하던 20세기를 지나 21세기는 고객과 소비자의 마음을 움직이는 무형적 자산의 가치가 높이 평가 되고 있다. 이러한 패러다임의 변화로 기업 환경은 더 이상 기업 중심이 아닌 소비자 중심의 환경으로 변화하였다. 그에 따라 오늘날 기업들은 소비자에게 긍정적인 기업 이미지를 전달하기 위하여 그들이 추구하는 경영이념의 일관성을 유지하고 그들만의 이미지를 확립시키기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. CI는 위와 같은 기업 이미지 확립에 가장 중심이 되는 요소로서 보이지 않는 기업 이미지 즉, 기업이 지니고 있는 고유의 목적, 활동, 이념 등의 총체적 요소들을 시각적으로 구체화하여 표현하는 역할을 하고 있다. 특히, 이러한 CI의 구성요소 중 색채는 소비자에게 가장 일차적으로 전달되는 시각적 요소이며 기업 이미지를 통합 시키고 경쟁 기업과의 차별성을 높이는데 있어 핵심적인 역할을 담당하고 있다. 최근 CI 색채의 경향을 살펴보면 배색을 통한 색채 계획이 증가하는 추세를 보이는데 이는 단색이 아닌 배색을 사용함으로써 기업 이미지의 차별성과 심미성을 높여 소비자의 감성을 더욱 효과적으로 자극시킬 수 있기 때문이다. 이에 본 연구의 목적은 기업 이미지에 있어 CI 색채의 중요성을 인식하고, 기업 이미지 강화를 위한 소비자의 색채 심리를 알아보기 위함에 있다. 설문 조사를 통해 CI 색채의 중요성과 기업에서 추구하고자 하는 각 이미지에 대한 소비자들의 연상색을 알아보고, 연상색을 통한 배색 특성을 분석하였다. 그에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 소비자들이 기업 CI 색채의 중요성을 인식하고 있음을 알 수 있었다. CI 색채에 대한 소비자들의 중요성 인식 조사 결과, 높은 비율의 소비자가 CI 색채가 기업 이미지에 영향을 미친다고 응답하여, 많은 소비자들이 기업 이미지에 있어 CI 색채의 중요성을 인식하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 소비자들이 기업 이미지를 나타내는 용어에 따라 연상하는 색상을 알 수 있었다. 소비자들은 용어에 따라 blue, yellow, red, green의 4가지 색상에 대한 연상이 높게 나타났다. 그 중 blue는 '신뢰', '첨단', '미래지향적', '글로벌한', '화합하는', '혁신적인'을 나타내는 연상색으로 가장 두드러지게 나타났으며, yellow는 '희망', '인간중심', '행복', '감동적인' 기업 이미지에 대한 연상색으로 나타났고, red, green는 각 각 '도전적인', '친환경적인' 에 대한 연상색으로 나타났다. blue는 연령의 구분 없이 모두가 선호하는 색이기 때문에 서양이나 우리나라의 경우도 신뢰감이나 성공, 안전을 상징하는 금융기관이나 은행, 병원, 대기업 등의 CI 색으로 많이 사용된다고 나타난 문헌조사의 내용과 일치하는 것을 알 수 있었다. 셋째, 소비자들이 기업 이미지를 나타내는 용어에 따라 연상하는 톤을 알 수 있었다. 소비자들은 선명한 이미지의 vivid톤과 맑은 이미지의 light톤에서 기업 이미지에 대한 연상이 높게 나타났다. 넷째, 기업 이미지 연상색에 따른 배색 관계의 4가지 특성을 알 수 있었다. 소비자들은 기업이미지의 연상 주조색을 기준으로 다양한 색상과 톤의 배색 관계일 때, '도전적인', '혁신적인' 기업이미지를 연상하였고, 다양한 색상과 동일 혹은 유사 톤의 배색 관계일 때, '인간중심', '행복', '글로벌한', '화합', '감동적인' 기업이미지를 연상하였다. 또한, 연상 주조색을 기준으로 동일 혹은 유사색상과 다양한 톤의 배색 관계일 때, '신뢰', '첨단', '미래지향적인' 기업 이미지를 연상하였으며, 유사색상과 유사 톤의 배색 관계일 때, '희망', '친환경적인' 기업 이미지를 연상하였다. 본 연구 결과는 기업이 CI 색채 제작 시 자사의 이미지는 물론 소비자의 색채 심리에 대한 부분도 간과해서는 안 된다는 점을 시사하고 있다. 색채는 형태 등 다른 요소에 비하여 소비자의 감성을 쉽게 자극할 수 있기 때문에 기업은 그들만의 독특한 CI 색채를 사용함으로써 타 기업과의 차별성을 부각시키고 기업 이미지의 경쟁력을 높이기 위해 노력해야 할 것이다.;In the 21st century, values of intangible assets which can move customers and consumers are highly valued compared to the 20th century when tangible values were important. With this change of paradigms, business environments have changed into customer-oriented environments rather than enterprise-oriented ones. In this context, today enterprises are making lots of efforts to deliver their positive corporate identities to the consumers by maintaining consistency of their business philosophy they are pursuing and establishing their own images. CI is a key element to establish company’s image which stated above. It plays a role to visualize and impress the invisible company’s image such as company’s general elements like primary purpose, activities, ideology etc. In particular, colors out of these constituents of this CI are visual elements delivered to the consumers the most directly and are playing a key role in differentiating specific companies from competitors as well as integrating a corporate image. Recent trend of CI colors shows the increase of using color combination in color planning. This is because using color combination can approach to emotions of consumers more effectively by enhancing difference and beauty compared to using a single color. This study aims to recognize the importance of CI colors for the corporate image, and to investigate consumers' color psychology in order to strengthen the corporate image. This study investigated the significance of CI colors and the customers’ color images to each images which corporate intended to pursue, and analyzed characteristics of the of the color combination through color images through a survey. As a result, findings are as follows: First, the survey indicates that the consumers were recognizing the importance of CI colors. As a result of conducting a survey on the consumers' recognizing the importance of CI colors, majority of them responded that CI colors affected corporate images, which indicates that many consumers were recognizing the significance of CI colors in the corporate images. Second, the consumers' associated colors regarding on certain words expressing the corporate images were discovered. The consumers have higher association of 4 colors such as blue, yellow, red, green regarding on the words. Among them, blue was a color mainly associated with 'trust', 'state-of-the-art', 'future-oriented', 'global', 'harmonious', and 'innovative', and yellow was a color associated with 'hope', 'human-centered', 'happiness', 'touching' corporate images, and red was a color associated with 'challenging' and green was a color associated with 'environment-friendly'. The results were consistent with the advanced research on blue color. The advanced research argued that as blue is a color preferred by everyone regardless of age, it is often used for logos of organization which has high expection on trust, success, and safety such as banks, hospitals, major companies or financial institutions both in the Wests and Korea Third, it was possible to understand color tones associated by the consumers depending on the terms expressing the corporate images. Consumers' association on vivid tones in vivid images and light tones in soft images with corporate images were most frequent. Fourth, it was possible to understand 4 characteristics of color combination derived from associated colors of the corporate images: The consumers associated 'challenging', 'innovative' corporate images based on main colors of association of the corporate images when various colors and tones were arranged, and when various colors and the same or similar tones were in color arrangement relations, they associated 'human-centered', 'happiness', 'global', 'harmony', and 'touching' corporate images. In addition, when the same or similar colors and various tones were in color arrangement relations based on main colors associated, they associated 'trust', 'state-of-the-art', and 'future-oriented' corporate images, and when similar colors and similar tones were in color arrangement relations, they associated 'hope', and 'environment-friendly' corporate images. These findings of this study indicate that when organizations design CI colors, they should take into consideration what consumers' color psychology means as well as their corporate images. Since colors can rouse customers' emotions more easily compared to other elements such as shapes, the organizations should make an effort to be more differentiated from other companies by employing their own unique CI colors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE