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C. Debussy의 피아노 음악에 나타나는 이국적 요소

Title
C. Debussy의 피아노 음악에 나타나는 이국적 요소
Other Titles
A Study on exotic elements in Debussy's piano work
Authors
이예슬
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
While endeavoring to overcome German romanticism which dominated the late 19th century's musical world, a composer, C. Debussy is estimated highly as the one to break new ground for the 20th century's music through destroying the rules of the traditional Tonality. Debussy used the various scales including pantatonic, whole-tone, chromatic with church modes and weaved several scales and rhythms in combination, so called bitonality and polyrhythm. And, using sudden modulation and unsolved dissonance, he made much of echo of sound rather than rules of past days. In addition, with poets in symbolism, he intended to express ideas on nature and freedom into music while representing scenery or impression through the material of 'sound'. He pursued music different from the existing through adding exotic ideas to such a musical language. Gamelan music by Java, he encountered at 1899 Paris International exposition, came as a shock to him. So, it influenced his composition showing an Oriental color. Also, some compositions have Arabic touch using habanera rhythm of Spain. This study aims at examining how he expressed exotic elements in , expecially for the 1st piece and the 2nd . The 1st piece , under the influence of Java's Gamelan music, has an Oriental impression using pantatonic scale and sounds suggestive of Gamelan instruments, and shows an image of decorative and beautiful tower while picturing a scene blown by the wind. The 2nd piece , centered on Spanish habanera rhythm, expresses mood of Spain properly with the guitar playing style and rhythmic pattern suggesting castanets. The 3rd piece used 2 French nursery songs as the theme, and depicted a pathetic scene of a rainy day through endlessly continuing rhythm, Also this piece shows elements of French music with its several church modes and feature of continual additional seven chord. Focused on such three pieces, this study intends to inspect new musical characteristics of Debussy own as distinct from the previous Tonality.;19세기 말 당시 음악계를 지배하고 있던 독일의 낭만주의에서 벗어나고자 노력했던 작곡가 C. Debussy는 전통적인 조성음악의 법칙을 깨뜨림으로써 20세기 음악의 장을 열었다고 평가받는다. 드뷔시는 조성적인 면에서 5음 음계, 온음음계, 반음계, 교회선법 등 다양한 음계를 사용하였다. 또한 여러 개의 음계와 리듬을 복합적으로 병치시켰으며, 갑작스러운 전조와 해결되지 않는 불협화음들을 사용함으로써 종래의 음악과는 다른 구조를 보였다. 또한 상징주의 시인들과 어울려 자연과 자유에 대한 생각들을 음악으로써 풀어내었으며, 하나의 풍경 또는 인상을 ‘음’이라는 소재를 통해 나타내고자 하였다. 그는 이러한 음악어법에 이국적인 아이디어를 첨가하여 더욱 종래와는 다른 음악을 추구하였다. 본 논문에서는 드뷔시의 라는 작품을 통해 그가 음악 속에서 어떻게 이국적인 요소들을 표현했는지 살펴보고자 한다. 제 1곡 는 자바의 가믈란 음악의 영향을 받아 작곡된 곡으로, 가믈란 악기들을 연상시키는 소리들과 5음 음계를 사용하여 동양적인 느낌을 주며, 바람에 흩날리는 풍경을 묘사하여 장식적이면서 아름다운 탑의 모습을 나타내고 있다. 제 2곡 는 스페인 음악의 하바네라 리듬이 곡 전체에 걸쳐 중심적으로 나타나고 있으며, 기타의 주법과 캐스터네츠를 연상시키는 리듬 패턴으로 스페인의 정취를 잘 표현하고 있다. 제 3곡 에서는 프랑스의 동요 2곡을 주제로 사용하였으며, 끊임없이 연속되는 리듬으로 비오는 날의 정경을 묘사하였다. 이 작품을 통해 이전의 조성음악과는 다른 드뷔시만의 새로운 음악적 특징에 대해 연구해보고자 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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