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L. v. Beethoven Piano Sonata in E♭major, Op.27, No.1에 나타난 Fantasia적 요소에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven Piano Sonata in E♭major, Op.27, No.1에 나타난 Fantasia적 요소에 관한 연구
Other Titles
A study on Beethoven Piano Sonata in E♭major, Op.27, No.1 And on Fantastic Elements in This Sonata
Authors
김이숙
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
This thesis aims at analyzing how a fantasia develops and how L. v. Beethoven applies it to his works and builds up his own unique music. Through this thesis you can get some help to understand and perform fantasias better. In chapter one we can see the different fantasias composed through 16 century to 18 century. In the Baroque and Classical music eras, a fantasia was typically a piece for keyboard instruments. In 1801 Beethoven composed his Piano Sonata Op.27, No.1. We can see his own fantasia come to be characterized by how to construct and perform the Piano Sonata Op.27, No.1. Especially in the 18 century studied there are four musicians that composed fantasias, who are J. S. Bach, his son C. P. E. Bach, F. J. Haydn and W. A. Mozart. Beethoven also made fantasia but he combined his sonata and a fantasia into a new style fantasia. Op.27, No.1 subtitled 'Sonata quasi una fantasia' was reborn his own fantasia, but it is heard as one as it was lined with Attaca subito, without double-bars between movements. This effect circulates lines naturally. which makes a character. The circulation in his piece is another character. Adagio prelude in constructed three movements comes out in finale again. The motive modulated and variationed between movements is characteristic too. This also helps the circulating character in his music. This trial is the reason Op.27, No.1 is considered as the important and innovative sonata in his middle period. ;본 논문은 Fantasia의 개념과 시대마다 그것이 어떻게 변화해 가는지 살펴보는 한편 루드비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 판타지아 관련 작품을 가지고 그가 자신만의 판타지아를 어떻게 구축해 가는지 알아보고 이것을 통해 이 작품을 이해하고 연주하는데 도움을 주기 위한 연구이다. 우선, 서론에서 판타지아의 개념을 살펴보고 본론에서 이를 구체화시켜 16세기부터 시작된 판타지아가 베토벤이 있던 18세기까지 어떻게 변해 가는지 알아보았다. 그리고 베토벤의 Piano Sonata Op.27, No.1의 분석을 통해 악곡구조, 연주법 등을 연구하고 이러한 것들로 작품에 드러나 베토벤만의 판타지아의 특징을 찾아보았다. 특히 18세기에 중점을 두어 판타지아에 공헌을 한 작곡가로는 4명의 작곡가들의 작품을 살펴보았는데 바로크 시대를 대표하는 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750), 그의 아들로 영향을 받기는 했으나 다감양식의 대표적 작곡가였던 칼 필립 엠마누엘 바흐(Carl Philipp Emanuel Bach, 1714-1788)와 그의 영향을 많이 받았던 프란츠 요제프 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809), 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 판타지아이다. 베토벤 또한 이들의 판타지아와 완전히 다른 모습을 하고 있지는 않지만 자신만의 스타일로 판타지아를 피아노 소나타에 접목시켰다. 그의 피아노 소나타 Op.27, No.1 in E♭major는 '환상곡풍의 소나타'(Sonata quasi una fantasia)라는 부제가 붙어있는 곡으로 16세기에서부터 사용되어 온 판타지아 형식이 이 작품에서 베토벤만의 개혁적인 자유로움으로 나타난다. 각 악장사이 겹세로줄 없이 Attaca subito로 연결되어 마치 하나의 곡처럼 들리고, 3악장의 Adagio 서주가 피날레의 끝부분에도 나오므로 곡 전체가 순환적인 특징을 갖게 된다. 악곡분석을 통해서 악장간의 모티브가 전조되어 변주되어 나타나는 등의 특징들을 살펴보았는데 이점 또한 순환적 특징을 더한다 말할 수 있다. 이런 시도가 이 작품이 그의 중기 소나타의 중에서도 중요한 개혁적 작품으로 여겨지는 이유일 것이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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