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L. v. Beethoven Violin Sonata No.5 in F Major Op.24에 대한 분석

Title
L. v. Beethoven Violin Sonata No.5 in F Major Op.24에 대한 분석
Other Titles
A Study on Ludwig van Beethonen's Violin Sonata No.5 in F Major Op.24
Authors
표미선
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)와 함께 18세기 고전주의를 대표하는 작곡가로 고전파 음악을 최고의 경지에 올려놓은 한편 19세기 낭만주의 음악을 창시한 작곡가이다. 베토벤의 작품들은 작곡양식과 연대를 기초하여 3기로 나뉜다. 제1기 (1782-1802)는 하이든, 모짜르트의 영향을 받았던 모방의 시기를 가리키며 제2기(1803-1816)는 자신의 음악을 능동적으로 표현했다는 의미에서 구체화시기라고 볼 수 있다. 제3기(1816-1827)는 스스로에 대한 성찰이 주된 표현방법이라는 의미에서 내향화시기 또는 성찰 및 성숙의 시기라고 부른다. 그의 소나타 작품은 피아노 소나타가 32곡, 바이올린 소나타가 10곡, 첼로 소나타가 5곡이 있으며, 바이올린 소나타는 초기와 중기에만 작곡되었다. 베토벤은 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였는데 은 1800-1801년에 작곡된 것으로 중기의 대표작으로 꼽히는 과 함께 가장 널리 연주되는 곡 중 하나이다. 이 곡은 하이든이나 모차르트의 영향에서 벗어나 소나타 형식을 체계적으로 구체화한 것으로 이전의 소나타와는 달리 3악장에 스케르쵸 악장을 삽입함으로써 4악장으로 확대 구성하였고 바이올린이 피아노와 대등한 역할을 하게 되었다. 시기별로 보면 제 1기에 속하나 기존의 형식에서 벗어나 소나타 형식의 면모를 구체적으로 체계화하여 작곡되었다. 본 논문에서는 을 각 악장별로 그 구조와 특징들에 대하여 분석함으로써, 고전과 낭만의 전환기에 살았던 그의 음악적 특징들을 살펴보고자 한다. ;Regarded as representative composer with Joseph Haydn and Wolfgang Amadeus Mozart of 18th century of the Classical period in Western music. Ludwig van Beethoven is the composer who founded the Romantic music while elevating the Classical music to the highest. There are 32 pieces of piano. 10 pieces of violin, and 5 pieces of cello in the Beethoven's Sonatas of which violin is composed in his early and middle periods. Among his 10 pieces, Violin Sonata No.5 which was composed between 1800 and 1801, is one of the most widely played with No.9 Kreutzer Sonata which is his masterpiece in his middle period. Out of the influence of Haydn and Mozart, the former takes systematically concrete shape in sonata form: in comparison with the privious sonata, it's expansively composed of 4 movements as inserting a scherzo into 3 movements that the violin takes an equal role of the piano. It's not subtitled as "Spring" by Beethoven himself but by coming generations, for it is bright and comfotably warm rather than gloomy like his other Violin Sonatas. Chronologically speaking, it is composed of taking concrete and systematic form of sonata while replacing its existing form, even though it's belong to the first period. In this theses, I try to see characteristics of Beethoven's music that figures in the transition between the Classical and the Romantic eras in Western art music as analyzing each movement of the Violin Sonata in F Major to find out its structure and features.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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