View : 730 Download: 0

25현가야금 독주곡 <별과 詩>분석 연구

Title
25현가야금 독주곡 <별과 詩>분석 연구
Other Titles
Analysis of "Star and Poem"
Authors
윤숙자
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
본고는 2001년 발표된 <별과 詩>를 선율․박자와 리듬․연주법을 다양한 음악 요소별로 나누어 분석하여 작품의 음악적 특징과 그 의미를 파악하고자 하였다. 이를 위해 곡을 음악적 내용과 빠르기와 박자를 기준으로 11단락으로 구분하고 각 단락의 음악적 요소별 특징을 분석하였다. 이 작품은 별(星)과 시(詩)를 다양한 음악적 요소로 활용해 표현하였는데 별은 화음, 분산화음 구성과 2박자 또는 4박자 계통의 박자사용․ 서양음악적인 주법으로 표현하고 있고, 시는 단선율 진행과 3박자 계통의 박자구성․전통적인 주법으로 표현하고 있다. 리듬은 표현대상인 별과 시로 명확하게 구분되지 않지만, 시는 전통음악에 쓰이는 리듬형이 출현하고, 별과 시를 표현하는 단락은 모두 비슷한 리듬형을 음정을 바꿔가며 반복적으로 활용하여 곡의 통일성을 부여하고 있다. 또한 별과 시를 표현하는 단락을 한 단락씩 교차시켜 가며 곡을 구성하고 있는데 분석결과 제1․2단락, 제3․4단락, 제5․6단락, 제7․8단락, 제9․10단락이 서로 짝을 이루면서 곡의 진행이 점진적으로 발전되고 있음을 확인할 수 있었다. 각 단락의 특징을 보면 다음과 같다. 첫째, 제1단락과 제2단락은 시를 나타내는 음악적 표현과 별을 나타내는 음악적 표현이 서로 명확하게 구분되어 나타난다. 즉 제1단락은 시(詩)를 표현하는 단락으로 단선율진행․3박자․전통주법이 사용되고 있고, 제2단락은 별(星)을 표현하는 단락으로 화음구성․2박자․중음주법, 이어뜯기 주법, Con sordino 주법을 사용하고 있다. 이 단락에서는 별과 시가 서로 영향을 주고 받음이 없이 명확하게 구분되어 있음을 확인 할 수 있다. 둘째, 제3단락과 제4단락은 시를 표현한 제3단락 단선율 진행과 제1단락 단선율 진행에 비하여 전통적인 주법이 줄어들면서 별의 표현에 사용되는 서양음악적인 반음진행이 나타나고 별을 표현하는 제4단락은 제2단락에서 나타난 화음의 구성이 분산화음으로 나타나며 아래 음이 선율적인 진행을 하고 있어 별의 요소와 시의 요소가 서로 조금씩 섞여서 두 대상이 서로 영향을 주고 받기 시작했음을 알 수 있다. 셋째, 제5단락과 제6단락은 시(詩)를 표현하고자 하는 제5단락에서 의도적으로 별을 표현할 때 사용되던 2박자 계열의 4/4박자가 사용되었고, 별(星)을 표현하는 제6단락에서는 3박자 계열의 박자와 화성적인 표현을 사용하여 별과 시가 서로 영향을 주고 받는 것을 음악적으로 표현하며 곡을 발전시키고 있다. 넷째, 제7단락과 제8단락은 시(詩)를 표현한 제7단락에서는 단선율 진행을 하면서 별을 표현한 화음을 사용하였으며, 제8단락에서는 분산화음 사이에 단선율 진행을 사용하고 있다. 다섯째, 제9단락과 제10단락의 경우 시를 표현하는 제9단락에서는 같은 음을 반복함으로서 선율적인 표현에 화성적인 느낌을 주고 있으며 별을 표현하는 제10단락에서는 화음진행 안에 선율적인 요소를 함께 포함하여 표현한다. 마지막으로 제11단락에 이르러서는 전통적인 주법의 단선율 진행과 화음이 1마디 단위로 교차 배열되어 별과 시가 서로 영향을 주고받으며 대화하는 듯한 느낌을 극대화하며 끝을 맺는다. 이 작품은 별(星)과 시(詩)를 상징하는 각각의 음악적 요소인 선율․ 박자와 리듬․연주법의 특징을 살린 곡으로, 별과 시가 서로 영향을 주고받으며 변화․발전하는 과정을 충실하게 표현하였다. 연주자가 이 곡을 연주할 때 이러한 음악적 특성을 이해하고 연주한다면 보다 효과적인 연주에 도움이 될 것 이다.;This paper tried to grab meanings and musical features of a work, , announced in 2001, by analyzing it using various musical components such as melody, beat, rhythm, and techniques. For this, the work is segmented into 11 passages according to its musical contents, tempo, and rhythm, and each passages' features are observed with musical components. This work expresses star and poem using various musical components. The star is expressed through western musical techniques such as composition of harmony, broken chords, and two or four beats, and the poem is expressed through traditional techniques such as monophonic progress and three beats rhythmic composition. While the rhythms are not clearly distinguishable whether it is for the star or for the poem, but unity is given to the music by using of traditional form of rhythms in the poem part, and by repeatedly utilizing similar rhythms with occasional tune changes in passages both for the star and the poem. In addition, the music is composed by cross-arranged passages in turn respectively represent the star and the poem, the analysis shows that the music is being gradually developed as passages are matched in pairs, that is, 1 & 2, 3 & 4, 5 & 6, 7 & 8, and 9 &10. The following are the features of each passage: First of all, the first and second passages come up with its distinctive musical expressive features representing the star and the poem. That is, traditional techniques such as monophonic progression, three beats are used to express the poem in the first passage, and for the second passage, composition of harmony, two beat rhythm, double-stops, pizzicato, and Con sordino are used to express the star. In this passage the star and the poem are clearly identifiable without having influential to each other. Second, unlike the monophonic progression in the third and the first passages which expresses the poem, the third and the fourth passages have less traditional techniques, have monophonic progression, have western way of chromatic scales, and the fourth passage has harmony compositions in a form of broken chord from the second passage, and have base tones that are in melodic progressions, and it is observed that the two subjects begin to interactively influence to each other. Third, the music is being developed in the forth and the fifth passages musically expressing both the star and the poem are interactively influential to each other by using two beats rhythms in common time which was intentionally used to represent the star in the fifth passage, and by using three beats rhythms and harmonic expression of the star in the sixth passage. Fourth, for the seventh and eighth passages that are for the star, harmony is used as monophonic melody is progressed in the seventh passages, and monophonic melody between broken chords are used in the eighth passage. Fifth, in case of the ninth and the tenth passages, harmonic feelings are given to melodic expression by repeating the same tune in the ninth passage for the poem, and the star is expressed by melodic chords are included in harmonic progression in the tenth passage. In the end, when it comes to the eleventh passage, the traditional monophonic progression technique and harmonic chords are cross-arranged in each unit of the music maximizing the interactive conversational atmosphere between the star and the poem. This work revives musical elements such as melody, rhythm and techniques symbolizing star and poem , and it fruitfully expressed how the star and the poem are progressed and developed through the interaction. It would be helpful for players to perform the music effectively with understandings on these musical features.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE