View : 1566 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김상곤-
dc.contributor.author주소연-
dc.creator주소연-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:21Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:21Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069469-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190729-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069469-
dc.description.abstractThis paper attempts to examine Victor Hugo's song on the basis of the relationship between lyrics and music. The focus of this study is four french songs which are the most performed Franz Liszt's setting of a poem by Hugo. Most of Liszt’s outstanding songs were written in French even though he composed most of songs over German poetry, and songs that were written over poetry of Victor Hugo are representing the songs of Liszt. Liszt had achieved good combination of poetry and music by highlighting the richness of poetic diction and putting emphasis on noun, which are characteristics of Hugo’s poetry. Four of French Mélodies that were composed based on poetry of Victor Hugo were rearranged in 1859, and this study will cover the 2nd version arranged in 1859. The theme of these 4 Mélodies is ‘love’ and they all have lyricism of craving and missing loving ones. These works all have overture, interlude, and postlude and a vocal melody is representing lyricism of Romanticism with variety of melody. All four songs are in the modified storphic form and 3 songs including “Comment disaient-ils,” “Oh! quand je dors,” and “Enfant, si j'étais roi” are including coda part but the 1st “S'il est un charmant gazon” has a long postlude instead of coda. The 1st song is in A♭ major key, the 2nd song is in g# minor key, the 3rd song is in E major key, and the 4th song is in A♭ major key and each song shows romantic lyricism of Liszt through 3 scale modulations or enharmonic transition which composers of romantic period oftren had used. For harmony, 6th chord or 9th chord, secondary dominant chord, secondary dominished chord, chord that included non-chordal tone, and barrow chord were often used based on triad chord. And chromatic conjunct motion and accidental are also frequently used. All four songs have used ostinato rhythm, contrast of dynamic is various from ppp to ff according to contents of the poetry, and romantic melody is heightened by using p or f extremely or using p or pp in the lyrics that are emphasized through high note. Moreover, diverse directives are requiring an instrument player to express wave of emotions and make a tone that poetry demand. These four Mélodies composed over Hugo’s poetry are showing distinctive cooperation between two extraordinary artists of romantic period, as Liszt’s lyrical music that moderately expressed his music in sensitive poetry of Hugo is making harmony.;본 논문은 위고(Victor Hugo, 1802-1885)의 시에 붙인 리스트 (Franz Liszt, 1811-1886)의 프랑스 가곡 중 가장 많이 연주되는 4개의 프랑스 가곡을 선별하여, 가사와 음악과의 관계를 중심으로 그의 가곡을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 리스트가 대부분의 가곡을 독일시에 곡을 붙여서 작곡하였음에도, 그의 가곡작품 중 뛰어난 가곡들은 프랑스어로 쓰였으며 특히 위고의 시에 곡을 붙인 작품들이 리스트의 가곡을 대표한다고 할 수 있다. 본 논문에서 다뤄진 위고의 시에 붙인 4개의 프랑스 가곡들은 1842년에서 1844년 사이에 작곡되었으며 1859년에 다시 개작되었는데, 본 논문에서는 1859년에 개작된 두 번째 버전을 다루고 있다. 이 4개의 가곡들의 주제는 ‘사랑’이며 내용은 모두 사랑하는 사람을 갈망하고 그리워하는 서정성을 가지고 있다. 이 작품들은 4곡 모두 전주, 간주, 후주를 가지고 있으며 성악 선율은 다양한 선율선을 가지고 낭만주의의 서정성을 잘 나타내고 있다. 형식에 있어서는 4곡 모두 변형된 유절형식으로 되어 있으며《어떻게 하면?》(Comment, disaient-ils),《내가 잠들었을 때》(Oh! quand je dors), 《내가 만약 왕이라면》(Enfant, si j'étais roi)의 3곡은 코다부분을 포함하고 있으나, 제1곡 《매혹적인 풀밭이 있다면》(S'il est un charmant gazon)은 코다대신 긴 후주를 가지고 있다. 이 곡들에서 리스트는 위고시의 특징인 시어의 풍부함과 명사형의 단어를 중시하는 것을 잘 살려 시와 음악의 훌륭한 조화를 이루고 있다. 조성에 있어서는 각 곡 모두 낭만주의 작곡가들이 즐겨 사용했던 3도 관계의 전조나 이명 동음 적 전조가 자주 나타나 리스트의 낭만적 서정성을 잘 나타내 주며, 화성은 주로 3화음을 기본으로 하여 7화음이나 9화음, 부속, 부감화음, 비화성음을 포함한 화음, 차용화음 등 다양한 화성을 사용하였다. 또한 리듬은 4곡 모두 오스티나토 리듬을 사용하였고, 다양한 셈여림을 사용하여 낭만적인 선율을 고조시켰으며, 다양한 지시어들을 사용하여 연주자에게 감정의 기복을 표현하며 시가 요구하는 것에 맞추어 음색을 내 줄 것을 요구하고 있다. 이렇듯 위고의 시에 붙인 4개의 가곡들은 위고의 감수성 풍부한 시와 시의 내용과 흐름을 중요시하여 그 안에서 자신의 음악을 적절히 표현한 리스트의 서정적인 음악이 조화를 이루며 낭만주의 시대의 특출한 두 명의 예술가 사이의 뛰어난 조합을 보여주고 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 본론 3 A.리스트의 생애와 가곡의 특징 3 1. 리스트의 생애 및 작품 3 2. 리스트의 가곡의 특징 5 B. 위고의 생애와 작품세계 13 1. 위고의 생애 및 작품 13 2. 위고의 서정시 작품세계 14 C. 위고의의 시에 의한 4개의 프랑스 가곡 연구 18 1. 작품개요 18 2. 작품분석 19 가. 《매혹적인 풀밭이 있다면》(S'il est un charmant gazon) 19 나. 《어떻게 하면?》(Comment, disaient-ils) 36 다. 《내가 잠들었을 때》(Oh! quand je dors) 52 라. 《내가 만약 왕이라면》(Enfant, si j'étais roi) 73 Ⅲ. 결론 88 참고문헌 91 ABSTRACT 94-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5120042 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title가사와 음악과의 관계를 중심으로 본 위고(Victor Hugo) 시에 붙인 리스트(Franz Liszt)의 가곡 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study of the Relationship between Poem and Music in Franz Liszt's Mélodie with word by Victor Hugo-
dc.format.pagexi, 95 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE