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CÉCILE CHAMINADE (1857-1944)의 가곡 연구

Title
CÉCILE CHAMINADE (1857-1944)의 가곡 연구
Other Titles
A STUDY ON THE ART SONGS OF CÉCIL CHAMINADE
Authors
정다인
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상곤
Abstract
This thesis is a study on Mélodies written by Cécil L. Chaminade (1857-1944). Cécil Chaminade is a woman composer and pianist who had worked actively in the late 19th century and the early 20th century. Even though she published over 400 works and played many performances, she was considered low as a woman composer who didn't overcome the Salon music. Time she worked was prevailed over by male chauvinism. It is sexual discrimination that a woman has an inaccurate and non-promising thinking while a man has a wise and sharp idea. She could not but have the limitation for her musical activities at that time. The space for women musicians was only Salon at that time. Even though Cécil Chaminade had an undeniable musical talent, she was limited to the Salon music. Her Mélodies show typical characteristics of Salon music, which are simple and have easy rhythms and melodies. However they shows her own delicate feelings and rhythms. In the history of French artistic songs the late 19th century is the time of Mélodies. Lylics of Mélodies were selected from the poems of poets of Symbolism and Parnassian. Cécil Chaminade worked in glory days of Mélodies. She composed over 135 Mélodies. Characteristics of her Mélodies are simple but beautiful in melody, graceful, refined and delicate. Her Mélodies are familiar and catchy. Seven (7) Chaminade's Mélodies were analysed in this thesis. First the lyrics were translated in Korean. Then melodies and rhythms were analysed line by line. The meaning of lyric was compared with melody one by one. The harmony of melody and accompaniment was examined entirely. She selected mainly Symbolic lyrics. The tune of songs are changed with the meaning of lyrics in her Méodies. Chromatic scales are allocated vertically in the harmony, which makes her Mélodies rich and easy to listening. The accompaniment is identical in the tune of vocal melodies, or uses arpeggio, ostinato, and grace note. The instruments aren't jutted, but do only as accompaniment role. It is found that the Mélodies of Chaminade are beautiful, which deserved to do as an important role in the Salon and to happen hundreds Chaminade clubs in United States.;본 논문은 프랑스의 여성작곡가 세실 루이 스테파니 샤미나드(Cécil Loise Stephanie Chaminade, 1857-1944)의 가곡에 관해 분석 연구한 것이다. 샤미나드는 19세기와 20세기에 걸쳐 활동한 여성작곡가이자 피아니스트다. 그는 수많은 연주 활동과 400여곡의 많은 작품의 출판을 했음에도 불구하고 살롱음악을 벗어나지 못한 작곡가라는 평가를 받고 있다. 샤미나드가 활동하던 시대에는 남녀 성차별 사상이 지배적이어서 사회의 여성소외는 당연하고 모든 방면이 남성이 중심이었다. 음악도 예외는 아니어서 작곡과 연주 등 모든 분야를 남성이 독점하였다. 음악활동뿐 아니라 공식적인 음악교육도 평등하게 받지 못했고 음악적인 표현에 있어서도 마찬가지였다. 이러한 여성에게 살롱은 그들이 주체가 되어 참여할 수 있는 거의 유일한 공간이었다. 교육을 받을 수 있는 대학체제에서 여성을 배제했기에 살롱은 그들의 문학적 관심과 재능을 발전시키는 곳이었다. 그리하여 여성작곡가인 샤미나드 역시 뛰어난 음악적 재능을 가졌음에도 불구하고 살롱에서만 자유롭게 활동할 수 있기 때문에 살롱에 제한된 음악을 할 수밖에 없었다. 그의 음악을 살펴보면 전형적인 살롱 음악의 특징인 단순하고 알기 쉬운 리듬과 선율진행을 보여준다. 하지만 그만의 섬세한 감성과 재치가 있는 리듬감을 더하여 지루하지 않은 느낌을 준다. 프랑스 독창 성악곡은 12세기 초에 활동한 음유시인인 트루바두르(Troubadours)가 작곡한 가곡을 시작으로 18세기에는 단순한 선율의 로망스(Romance), 19세기에는 멜로디(Mélodie)가 출현하는 등 시대별로 다양하게 발전되어 왔다. 특히 샤미나드가 활동하던 19세기에는 멜로디가 프랑스 예술가곡의 시대를 열었다. 이 시기의 작곡가들은 상징주의 시인들과 고답파 시인들의 곡을 붙였으며 아름다운 화성의 색채와 분명하고 명확한 표현으로 프랑스 특유의 우아함과 세련미를 보임으로써 기존의 로망스보다는 좀 더 수준 높은 예술가곡을 지향하였다. 또 그들은 새로운 작시법과 수준 높은 시의 선택을 통해 프랑스 예술가곡의 전성기를 이루었다. 대표적인 작곡가로는 에르네스트 쇼송(Ernest Chausson, 1855-1899), 가브리엘 포레(Gabriel Fauré, 1845-1924), 앙리 뒤파르크(Henri Duparc, 1848-1933), 클로드 드뷔시(Achille Claude Debussy, 1862-1918) 등이 있다. 샤미나드는 125개 이상의 멜로디를 작곡하였는데, 그의 가곡은 단순한 형식이지만 우아하고 세련된 선율미를 보이며 여성 특유의 섬세함이 돋보인다. 샤미나드는 가곡을 작곡하는 데 있어 예민한 능력을 가졌다. 그의 가곡은 난해하지 않아 누구나 쉽게 들을 수 있고 기억되어 잊혀 지지 않는다. 특히 본 논문에서 샤미나드의 필자의 졸업연주프로그램 중심으로 분석한 7개의 가곡을 살펴보면, 주로 서정적이고 상징적인 가사를 선택했고 가사에 따라 다양한 음악적 표현기법으로 가사의 내용을 세세하게 잘 표현하고 있다. 또 그의 가곡은 반음계적인 화성을 수직적으로 배치하여 전체 화성이 풍부하여 듣기에 편안한 느낌을 준다. 단순하지만 풍부하고 아름다운 화성인데다가 리듬도 복잡하지 않아 큰 공공 연주회장에서 연주되어지는 스케일이 큰 음악보다 편안하게 듣기 좋다. 때로는 춤곡의 느낌처럼 왈츠의 리듬이나 가사도 선택했고 이는 살롱 음악의 진수를 느끼게 해준다. 반주는 성악선율과 동일한 음정이거나 아르페지오, 오스티나토, 꾸밈음 등을 사용하고 대부분 반주 역할만하여 독립된 악기로 드러나지 않는다. 샤미나드의 가곡은 살롱 음악으로 큰 역할을 하였고, 여성 특유의 아름다움이 있음을 발견하였다.
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