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윤이상 음악의 한국전통음악적 요소 고찰

Title
윤이상 음악의 한국전통음악적 요소 고찰
Other Titles
Elements of Traditional Korean Music in Isang Yun’s Composition: A Analysis on Guitar, Percussion, and Vocal Techniques in GAGOK für Stimme, Gitarre und Schlagzeug (1972)
Authors
이경주
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상곤
Abstract
윤이상(尹伊桑, 1917~1995)은 동양적 음악특성과 서양의 음악특성을 접목하여 새로운 20세기의 음악을 창출한 현대음악의 중요한 작곡가 중의 한 사람이다. 불혹의 나이에 유럽 창작 음악계에 등단하여 한국전통음악을 바탕으로 창안한 독자적인 음악양식은 그의 150여 곡에서 표출된다. 그의 다양한 작품 중에서 본 논문은 《GAGOK für Stimme, Gitarre und Schlagzeug》(1972)를 택하여 이 곡에 나타나는 한국전통음악의 특징을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 음악양식적 측면과 연주적 측면으로 나누어 한국전통음악의 특징에 대해 중점을 둔 분석이 이루어 졌다. 분석에 앞서 윤이상의 음악양식 중 한국음악 혹은 동양의 음악과 관련된 미학적 측면과 그가 사용한 독특한 한국전통음악에 대한 특징을 일괄적으로 살펴보았다. 또한 연주적 측면에 한국전통음악의 연주와 어떠한 관련을 보이는지 알아보았다. 이를 배경으로 분석해 본 결과, 미학적 측면에서 동양사상의 도가사상은 윤이상의 음악의 근간을 이루며 주요음기법을 탄생시켰고, 이는 한국전통음악의 농현과 유사한 선적흐름을 보이며 음악양식의 인성부와 반주부에서 전반적으로 보여 졌다. 또한 농현의 영향은 기보법에 영향을 주어 한국적인 소리를 내기위해 독창적인 기보법을 탄생시켰으며 이는 농현의 요성, 전성, 추성, 퇴성과의 관련성을 확인 시켜 주었다. 5장형식과 모음변화현상의 발음은 한국전통음악의 가곡의 영향을 보이며, 전통가곡의 창법은 연주기법적 측면에서 농현을 통해 장중하게 나타났다. 또한 민속악인 판소리의 영향도 보여 지는데 이는 목소리의 표현방식과 기악주자의 가창적 참여를 통해 확인 할 수 있다.;Hailed as one the most prominent figures in the history of modern music, Isang Yun (1917~1995) created a novel form of composition that weaved elements of Eastern and Western music together. Coined the “main tone” technique and used in more than 150 works of Yun since his debut in Europe, this style of composition has in its core certain key features of traditional Korean music. This thesis examines how such features shaped the format and performance of GAGOK für Stimme, Gitarre und Schlagzeug (1972). Specifically, I analyze ways in which Korean music, or Eastern music on a larger level, influenced aesthetic aspects of GAGOK and characterize how Yun incorporated unique techniques found in Korean music to the work. Moreover, I draw similarities between the sound made by traditional Korean instruments and Western instruments used in GAGOK. Based on my analysis, I argue that Daoism formed the foundation of the main tone technique and that vocal and instrumental performance in GAGOK resembles that of Nong-hyun. In particular, vibration techniques in GAGOK are similar to four forms of instrument techniques that are commonly found in Nong-hyun: yo-sung, jun-sung, chu-sung, and tue-sung. Division of GAGOK into five parts and vowel modifications reveal the influence of traditional Korean music as well. Finally, the vocal participation of instrumental musicians and their tone closely emulate the format of P’ansori, a form of Korean folk music.
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