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남창가곡 언편의 가야금 선율 연구

Title
남창가곡 언편의 가야금 선율 연구
Other Titles
A study of the Gayageum melodies
Authors
당화정
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
가곡은 다른 성악곡과는 다르게 관현악 반주에 맞춰 노래한다. 이러한 반주의 역할은 가곡의 완성에 있어서 필수불가결한 요소이다. 현행 가곡 중 언편의 형성관계에 대한 기존의 견해는 ‘언편이 편수대엽에서 파생되었다’는 것과 ‘언편이 언롱에서 파생되었다’는 견해로 나뉜다. 언편의 노래 선율의 형성에 관한 논문은 있지만 반주악기인 가야금의 파생관계에 관한 연구는 진행된 바 없다. 본 논문은 언편의 가야금 선율이 어떤 곡의 많은 영향을 받아 형성되었는지 살펴보았고, 정리하면 아래와 같다. 첫째, 언편, 편수대엽, 언롱의 가야금 선율 진행 구조를 각 악곡별 특징적인 사실을 비교하면 다음과 같다. 일반적인 가곡의 구성이 2장과 4장, 3장과 5장에서 동일 선율 진행을 찾아 볼 수 있는 반면, 편수대엽의 가야금 선율 구조에서는 대여음과 3장, 초장과 5장, 초장과 중여음에서도 부분적으로 반복된다. 하지만 언편에서는 초장과 중여음이 반복된 구조를 제외하고는 편수대엽과 동일하지 않다. 언롱의 2장과 5장에서 동일 선율이 진행하는 구조가 언편에서 나타나지 않는다. 언편의 중여음이 초장과 5장의 영향을 받은 구조는 편수대엽과 동일하며 그외 진행 구조적인 측면에서는 상관관계가 없다. 둘째, 언편과 편수대엽의 가야금 선율을 비교한 결과, 언편의 대여음과 중여음을 포함한 총 150박 중 동일박이 100박으로 66.7%, 유사박은 6박으로 4%, 상이박은 44박으로 29.3%이다. 동일박과 유사박을 유사선율진행으로 간주하면 이는 70.7%이다. 44박의 상이박 중 31박이 해당하고 있는 대여음과 10박 모두 동일박인 중여음을 제외한 1장에서 5장 중 유사선율진행이 87.9%이다. 요컨대 언편은 중여음을 포함한 2장 이후부터 5장까지 100% 유사선율진행으로 편수대엽과 많은 상관관계를 갖는다. 셋째, 언편과 언롱의 가야금 선율을 비교한 결과 언편의 대여음과 중여음을 포함한 총 150박 중 유사박은 84박으로 56%, 상이박은 66박으로 44%가 된다. 유사진행이 56% 이지만 이는 편수대엽에 비해 약 32%정도 낮은 수치이다. 그러나 장별로 살펴보면 언편 초장에서는 20박 중 편수대엽과 유사한 박은 7박이며 언롱과는 14박으로 높은 상관관계가 나타난다. 언편의 초장은 언롱에서 많은 영향을 받았다. 넷째, 가곡창이 없이 반주악기로만 연주하는 언편의 대여음은 소용이에서, 중여음은 편수대엽에서 영향을 받아 형성되었다. 남창가곡 언편 가야금 반주선율의 형성을 정리하면, 대여음은 소용이에서 초장은 언롱에서 중여음을 포함한 2장 이후부터 5장까지는 편수대엽에서 영향을 받았다. 본 고가 향후 반주의 주선율인 피리나 거문고 등에 관한 연구, 가야금 연주시 언편의 이해에도 참고가 되길 기대한다.;Gagok is sung to the orchestral accompaniment and that is a difference from other vocal music. Accompaniment is an indispensable role to completion of a Gagok. As to the formation of Eon-pyeon as a part of Gagok, two different opinions have been existing: one opinion is that Eon-pyeon is derived from Pyeon-soo-dae-yeop while other opinion asserts that Eon-pyeon is a derivative from Eon-long. Studies are found as to formation of melodies of Eon-pyeon. However, no study seems to have been made on derivative relations of Gayageum as an accompaniment. Through this research, a study was made to find what influenced most on formation of Gayageum melodies of Eon-pyeon. It is summarized as follows. 1. Progression of Gayageum melodies were compared among Eon-pyeon, Pyeon-soo-dae-yeop and Eon-long. Gagok melodies in general have shown the patterns of same melodic progression in Chapters 2 and 4 and in Chapters 3 and 5. In Gayageum melodies of Pyeon-soo-dae-yeop, similar repetitions of melodies are partly found in Dae-yeo-eum and Chapter 3, in Chapters 1 and 5, and in Chapter 1 and Joong-yeo-eum. Eon-pyeon, on the other hand, shows different patterns of melodies except that repetitions are found in Chapter 1 and Joong-yeo-eum. And the pattern of same melodic progression as in Chapters 2 and 5 of Eon-long is not found in Eon-pyeon. It is noteworthy that Joong-yeo-eum's structural influence on Chapters 1 and 5 is found in Pyeon-soo-dae-yeup as well as in Eon-peon, and no other structural co-relations were noticed. 2. Another study was made to compare the Gayageum melodies in Eon-pyeon and Pyeon-soo-dae-yeop. Out of 150 beats of Eon-pyeon inclusive of Dae-yeo-eum and Joong-yeo-eum, 100 beats (66.7%) were of same beats, similar beats were 6 (4%) and it had 44 different beats with 29.3%. Same beats and similar beats all together accounted for 70.7%. When excluding the Dae-yeo-eum in which 31 out of 44 are of different beats and Joong-yeo-eum in which all 10 are of same beats, same and similar beats were 87.9% in Chapters 1 through 5. All these represent that Eon-pyeon, with 100% similar melodic progressions in Chapters 2 through 5 inclusive of Joong-yeo-eum, had much co-relation with Pyeon-soo-dae-yeop. 3. Comparison has been made between the Gayageum melodies of Eon-pyeon and Eon-long. In Eon-pyeon, 84 beats (56%) were similar beats out of 150 beats inclusive of Dae-yeo-eum and Joong-yeo-eum, while 66 beats (44%) were different beats. The similar beats of 56% is 32% lower than the similar beats in Pyeon-soo-dae-yeop. Looking into those by chapters, in case of the 20 beats of Chapter 1 of Eon-pyeon, 7 beats were similar to Pyeon-soo-dae-yeop while 14 beats were similar to Eon-long. This represents that Chapter 1 of Eon-pyeon was more influenced by the Eon-long. 4. In the case of performance only by the accompanying instrument without singing, Dae-yeo-eum of Eon-pyeon was influenced by So-yong-i and Joong-yeo-eum by Pyeon-soo-dae-yeop. Formation of melodies of Gayageum accompaniment in the male songs of Gagok Eon-pyeon can be summed up that Dae-yeo-eum was influenced by So-yong-i, Chapter 1 by Eon-long, and Chapters 2 through 5 inclusive of Joong-yeo-eum by Pyeon-soo-dae-yeop. I anticipate this paper to be helpful in future studies of the accompanying melodies of Piri and Geomoongo and also in better understanding Eon-pyeon of Gayageum performance.
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