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모차르트(W. A. Mozart)의 환상곡(Fantasie) f단조, K. 594에 관한 연구

Title
모차르트(W. A. Mozart)의 환상곡(Fantasie) f단조, K. 594에 관한 연구
Other Titles
A Study on W. A. Mozart's 『Fantasie in F minor, K. 594』
Authors
김현실
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채문경
Abstract
고전시대 가장 뛰어난 작곡가로 일컬어지는 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)는 동 시대 대부분의 다른 작곡가들과는 달리 피아노 보다 오르간을 더 선호하며, 오르간을 매우 좋아했지만 오르간 작품은 거의 남기지 않았다. 이는 당시 대부분의 오르간 연주가 즉흥적으로 연주되어 악보로 출판되지 않았으며, 다른 기악곡에 비해 오르간의 인기가 크게 줄어들어, 오르간 음악의 공백기라고도 할 수 있는 시대적 상황 때문이었다. 또한 모차르트는 경제적인 어려움으로 인해 작곡을 위촉받은 곡만 썼기 때문에 더욱 오르간 작품은 작곡하지 않았다. 지금까지 알려져 있는 모차르트의 오르간 작품으로는 17개의 교회 소나타와 기계식 자동오르간 (Automatische Mechanische Orgel)을 위한 세 개의 작품(K. 594, 608, 616), 그 외에 모차르트가 다른 악기들을 위해 작곡한 곡들을 오르간 곡으로 편곡한 몇몇 곡들이 있다. 그 중 기계식 자동오르간을 위한 세 개의 작품은 바로크적인 기법과 고전시대의 음악적 특징이 함께 나타나 있으며, 특히 K. 594와 K. 608은 음악시계로 연주되는 단순한 곡을 뛰어넘어 큰 오르간으로 사람이 연주하기에 적합한 대곡이다. 본 논문 에서는 모차르트의 기계식 자동 오르간을 위한 세 개의 작품 중 K. 594에 대하여 연구하고자 한다. K. 594는 현재 국내에 선행논문이나 분석된 자료들이 없기 때문에 이번 연구를 통해 그의 오르간 작품의 특징을 이해하고, 악곡의 분석을 통해 보다 깊이 있는 연주를 돕고자 한다. 모차르트의 기계식 자동오르간을 위한 세 개의 작품 중 가장 먼저 쓰인 K. 594는 Adagio-Allegro-Adagio의 3부분 형식으로 구성되어 있으며, 라우돈(Ernst Gideon von Laudon, 1717-1790) 장군의 죽음을 기리는 무덤에서 연주되기 위해 작곡 되었다. Adagio는 전주곡(Prelude)형식으로 Allegro는 소나타형식으로 볼 수 있으며, Adagio에서는 프레이징의 호흡 길이를 다양하게 두어 장례음악에 어울리는 장엄하고 무게감 있는 분위기를 충분히 자아내고 있다. Allegro에서는, 큰 클라이맥스 없이, 동기의 제시와 동형진행 경과구를 통해 모차르트다운 빠르고 간결한 진행을 나타낸다. 모차르트의 기계식 자동오르간을 위한 세 개의 작품은 원래 기계식 자동 오르간으로 연주되기 위하여 작곡되었기 때문에 사람이 연주하기에는 어려운 부분들을 다수 포함하고 있는데, 예를 들면 어떤 패시지 들은 옥타브를 이동시켜야만 연주가 가능하고, 너무 어려운 페달 패시지나 너무 많은 장식음 등은 사람이 연주하기에 불가능하다. 그러나 여러 편집자들에 의해 오르간으로 연주하기 적합한 악보로 재출판 되면서, 파이프 오르간 독주곡으로서의 정당성을 인정받게 되었다. 비록 시대적 상황에 의해 모차르트의 오르간 독주곡은 한곡도 남아있지 않지만, 고전시대를 대표하는 오르간 음악 작곡가로서 그의 작품을 연구함을 통해 많은 오르가니스트들이 오르간 음악을 이해하고 연주하는데, 도움이 되고자 한다.;Unlike most of his contemporaries, Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791), one of the greatest composers of the Classical period, preferred the organ to the piano. However, he has written very few organ works. This was partly because organ playing in the Classical period was usually based on improvisation and not often published. It was also because organ music was becoming less and less popular compared to other sorts of instrumental music. Moreover, because Mozart only composed commissioned works due to his financial hardship, there were not many chances for him to compose organ music. Organ pieces by Mozart known to exist include seventeen church sonatas, three compositions for the mechanical automatic organ(K.594, 608, 616), and several transcriptions for the organ of the works originally written for other instruments. The three works for the mechanical automatic organ show both Baroque style techniques and the musical quality of the Classical period, and although written for a musical clock, K.594 and K.608 are large scale works suitable for playing on a large organ. Among the three compositions, K.594 will be analyzed in this thesis. The purpose of this study is to comprehend the characteristic of Mozart's organ music and to encourage profound performance of the work. Among the three works for the mechanical automatic organ, K.594 was the first to be written. It consists of three movements, i.e. Adagio, Allegro, and Adagio, and was composed as a funeral music to commemorate General Laudon's death. The first Adagio is a Prelude. The second movement, Allegro, is in sonata form. The Allegro movement does not have any particular climax, and with its transition section constructed through the presentation and sequence of a motive, it shows fast and neat flow characteristic of the composer's music. The last Adagio uses varied phrase lengths to create a solemn and heavy atmosphere suitable for a funeral music. The three works, originally composed for the mechanical automatic organ, have many parts which are very difficult for an organist to play. For instance, some passages have to be played on a lower or higher register and those passages which are too complicated or have too many embellishments are virtually impossible to play. Nevertheless, as the works started to be arranged for the organ and republished by several editors, they gradually gained legitimacy as pieces for solo pipe organ. None of Mozart's works for solo organ are extant today. However, the author of this thesis wishes that this analysis of K.594, a piece for mechanical automatic organ, will help to interpret and perform the organ music of Mozart, a representative organ music composer of the Classical period.
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