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특수학교 개별화교육계획 의사결정에서의 학부모 참여에 대한 교사의 인식과 직무 수행 실태

Title
특수학교 개별화교육계획 의사결정에서의 학부모 참여에 대한 교사의 인식과 직무 수행 실태
Other Titles
Awareness of Teachers on Parent Involvement in Decision Making of Individualized Education Program
Authors
정수진
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
본 연구의 목적은 개별화교육계획 의사결정에서 학부모 참여 수준이 어느 정도이며 개별화교육계획을 수립하고 실행하기 위해 학부모와의 협력 및 의사결정은 어떻게 이루어지고 있는지, 개별화교육계획에 있어 학부모 참여를 위한 교사의 직무 수행 빈도와 중요도, 곤란도 사이에는 어떠한 상관성을 가지는지 알아보는데 있다. 또한 이를 통하여 개별화교육계획의 의사결정에서 학부모의 참여가 효율적으로 이루어지기 위한 방안을 알아보기 위해 실시되었다. 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 개별화교육프로그램에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 개별화교육프로그램 의사결정에서의 학부모 참여수준은 어떠한가? 셋째, 개별화교육프로그램 의사결정의 학부모 참여에서 교사들의 수행 빈도, 중요도, 곤란도는 각각 어떠하며, 어떠한 상관관계를 가지는가? 이상의 연구 문제의 검증을 위해 질문지법을 사용하여 조사연구를 실시하였다.본 연구의 대상은 경기도내 소재한 국립 특수학교 2개교, 공립 특수학교 3개교, 사립 특수학교 5개교이며 초등, 중등, 고등과정에 재직하고 있는 교사 460명을 대상으로 하여 설문지 배부 후 342부를 자료처리 하였다. 조사지는 개별화교육계획의 인식과 참여수준에 대한 인식을 측정하기 위해 단일응답을 요구하는 질문과 복수응답을 요구하는 질문, 5점 척도 질문 등으로 구성되었다. 본 연구의 자료 분석을 위해 SPSS 17.0 을 사용하였으며 전체 응답자의 응답분포를 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였고 교사의 배경 변인에 따른 차이를 분석하기 위해 교차분석과 두 독립표본 t검정, 일원분산분석을 수행하였다. 또한 직무에 대한 수행 빈도, 중요도, 신뢰도를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 이상의 과정을 통해 얻어진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개별화교육계획의 인식 수준에 대해서는 개별화교육계획에 대한 교사의 관심, 이해, 필요성, 효과성에 대해 조사하였다. 개별화교육계획에 대한 관심 수준은 특수교사의 절반 이상이 관심이 있는 것으로 나타났으며 교사 배경변인별 차이는 나타나지 않았다. 개별화교육계획의 이해 정도에 대해서도 ‘잘 알고 있다’는 응답이 55.8%로 가장 높게 나타났으며 교사 배경변인 별로 살펴보면 성별과 교직 경력별, 학교 유형별, 직위별로 집단 간 차이가 나타났다. 성별에 따르면 남자 교사가 여자 교사에 비해 개별화교육계획에 대해 잘 알고 있는 것으로 나타났으며 교직경력별로는 경력이 높을수록 잘 알고 있으며 반면에 경력이 낮을수록 보통이라고 인식하는 경향이 높았다. 학교 유형별로는 국립학교의 경우 개별화교육계획에 대해 잘 알고 있다는 인식이 높게 나타났으며 직위별로는 부장교사가 일반 교사보다 개별화교육계획에 대해 잘 알고 있다는 인식이 높게 나타났다. 또한 응답자의 대부분이 개별화교육계획이 필요하다고 인식하고 있었으며 효과에 대한 부분에서도 효과가 있다고 인식하고 있었다. 둘째, 개별화교육계획 의사결정에서의 학부모 참여에 대해 교사들은 전반적인 참여보다는 부분적 참여가 필요하다고 인식하고 있었으며 이에 대해 교직경력에 따른 집단 간 차이가 발견되었다. 5년 이하, 6-10년, 16년 이상의 세 집단에서는 부분적인 참여가 필요하다는 응답이 가장 높은 반응을 보인 반면, 11-15년 이상의 집단에서는 전반적인 참여가 필요하다는 응답이 가장 높은 반응이 나타내 다른 집단과 차이를 보였다. 또한 ‘필요하지 않다’는 응답과 관련하여서도 16년 이상인 집단이 다른 세 집단에 비해 높은 반응을 보였다. 개별화교육계획 단계 중 학부모가 의사결정에 참여하는 단계로는 수립과 실행단계의 응답이 가장 높았다. 개별화교육계획의 수립 및 실행 단계에서의 참여 내용들을 살펴보면, 개별화교육계획 수립단계에서의 학부모 참여 내용으로는 개별화교육계획서 서명과 장단기 목표에 대한 의견 수렴에 대한 반응이 높게 나타났고, 실행단계에서는 정기적으로 학생의 교육목표에 따른 성취 정도를 가정에 알리고 학부모와 의견을 상호 교환한다는 응답이 높게 나타났다. 반면에 개별화교육계획에 학부모를 참여시키지 않는 이유에 대해서도 살펴볼 필요가 있는데 교사의 학부모와의 협력 촉진기술 부족, 학부모의 개별화교육계획에 대한 무지, 학생의 가정환경, 학부모의 시간 부족, 학부모의 요구 사항이 크기 때문이라는 반응이 각각 나타났다. 또한 의사결정에 학부모를 참여시키는 방법으로는 1:1 면담이 많이 사용되는 것으로 나타났다. 셋째, 개별화교육계획 의사결정에서의 학부모 참여를 위한 교사의 직무 실태에 대해 조사한 결과 직무수행 빈도의 전체 평균은 3.41점, 중요도 인식은 3.85점, 곤란도 인식은 3.18점으로 나타났다. 교사 배경변인에 의한 집단 간 차이를 보면 경력, 직위, 학교급에 따른 차이를 발견할 수 있었는데 경력이 높을수록, 부장 교사일수록, 초등학교 과정일수록 수행 빈도가 높은 것을 발견할 수 있었다. 중요도 인식에서는 학교급에 따른 차이가 발견되었는데 초등학교, 중학교, 고등학교, 전공과 과정에서 초등학교 집단과 전공과 집단 사이에서의 유의미한 차이가 나타났다. 곤란도 인식에서의 집단 간 차이는 경력별, 직위별, 학교급별로 모두 유의한 차이가 나타났는데 경력이 낮을수록, 일반 교사일수록, 전공과 과정일수록 개별화교육계획 직무에 대해 어렵다고 인식하는 정도가 다른 집단에 비해 높음을 알 수 있었다. 직무 수행빈도와 중요도 인식의 상관계수는 0.580으로 정적인 상관관계를 보였다. 수행빈도와 곤란도 인식은 -0.262로 약한 부적 상관관계를 지니는 것으로 나타났고, 중요도 인식과 곤란도 인식 간의 상관관계는 -0.101로 거의 상관이 없는 것으로 나타났다. 이는 직무 수행 빈도가 높아질수록 직무에 대해 중요하게 생각하는 인식 또한 높아지는 경향이 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 개별화교육계획 의사결정에서의 학부모 참여에 대한 교사의 인식과 수행 빈도에 대해 차이가 있었다. 이는 현재 개별화교육계획에서의 장애인 등에 대한 특수교육법에 의거한 의무적인 규정 조항을 현장에서 적용하기에는 무리가 있다고 해석될 수 있다. 따라서 장애인 등에 대한 특수교육법에서 규정한 내용과 현재 개별화교육계획의 운영 실태를 비교 및 검토하여 우리나라 실정에 맞는 지침 및 제도가 마련될 필요가 있다. 둘째, 개별화교육계획에 학부모가 참여하지 못하는 이유에 대해 살펴볼 필요가 있다. 개별화교육계획의 효율적 운영을 위해서는 학부모와 교사가 협력하여 의사 결정할 수 있도록 교사와 학부모 모두 노력해야 한다. 이에 교사는 학부모가 능동적으로 참여할 수 있도록 개별화교육계획에 대한 이해교육을 제공하고 및 효율적인 의사소통 기술을 익혀야 한다. 부모 또한 자녀교육에 대해 책무성을 느끼고 교사의 협력자로서의 역할수행에 노력해야 한다. 셋째, 개별화교육계획의 수행빈도를 살펴보면 종결단계, 수립단계, 실행단계 순으로 수행빈도가 낮아지는 것으로 나타났다. 이는 학부모와 협의하여 계획을 수립하는 것도 중요하지만 실행에 있어서도 부모와 교사가 협력하여 가정에서도 개별화교육계획이 연계될 수 있어야 함을 시사한다.;The purpose of this study was to examine the level of parent involvement in decision making of an individualized education program, the methods of decision making and collaboration between teachers and parents about planning and implementation of an individualized education program, and the relationship of parent involvement in individualized education programs to the related job performance frequency of teachers, its importance and their difficulties in that aspect. And it's also meant to seek ways of ensuring the efficiency of parent involvement in individualized education decision making. Three research questions were posed: 1. What is the awareness of teachers on an individualized education program? 2. What is the level of parent involvement in individualized education decision making? 3. What are the related job performance frequency of teachers, their awareness of parent involvement, their difficulties in it and the correlation of those variables? A questionnaire method was utilized to make a research study to address the research questions. The subjects in this study were 460 teachers who were in charge of elementary, secondary and higher education courses in two national special schools, three public special schools and five private special schools in Gyeonggi Province. After a survey was conducted, the answer sheets from 342 respondents were analyzed. The questionnaire used in this study included questions of single-answer type, questions of multiple-answer type, four-point scale and five-point scale to find out their awareness of an individualized education program and the level of parent involvement. As for data analysis, the statistical package SPSS 17.0 was employed, and a frequency analysis was made to check the distribution of their answers. Besides, crosstabs, independent-samples t-test and one-way ANOVA were carried out to see whether there were any gaps according to the background variables of the teachers, and a correlation analysis was utilized to check the related job performance frequency of the teachers, their awareness of the importance of parent involvement and their difficulties. The major findings of the study were as follows: First, as for awareness of an individualized education program, their concern, the level of their understanding of it and their view of its necessity and effectiveness were analyzed. Regarding interest, more than half the special education teachers showed interest in an individualized education program, and there were no intergroup gaps according to their background variables. Concerning understanding of an individualized education program, the largest group(55.8%) replied that they knew well about that. Among the background variables of the teachers, there were intergroup gaps according to gender, career, the type of school and position. By gender, the male teachers had a better understanding of an individualized education program than the female teachers. By career, the teachers whose career was longer knew better about that, and those whose career was shorter had a strong tendency to have a moderate level of understanding. By the type of school, the national school teachers found themselves to know well about an individualized education program. By position, the head teachers found themselves to have a better understanding than the common teachers. As to the necessity of an individualized education program, the majority felt the need for that, and regarding the effectiveness of individualized education programs, most of them considered those programs to produce educational effects. Second, concerning parent involvement in individual education dicision making, the teachers considered it necessary for them to be involved in part slightly than to be involved overall. It means that there were significant gaps according to their career. Three groups that respectively had a five years or less of career, a six to 10 years of career and a 16 years or more of career insisted in partial parent involvement the most, and a group of teachers with a 11 to 15 years of career called for overall parent involvement the most. And the group of teachers with a 16 years or more of career viewed parent involvement as more unnecessary than the other groups. As a result of analyzing their opinions on in which area parents should participate, there was a tendency to let parents participate in planning and implementation of an individualized education program the most. As a result of checking in which part of the planning and implementation of an individualized education program parents were involved, many had parents sign an individualized education proposal and gathered their opinions on short- and long-term objectives in the planning stage. In the implementation stage, many informed parents of the academic achievement of students and talked with parents about that on a regular basis. On the other hand, it was necessary to look into the reason why there were cases not to allow parent involvement in an individualized education program. The teacher's own poor skill of collaborating with parents, ignorance of parents about an individualized education program, family environments of students, time constraints of parents or excessive requirements from parents are the reasons. A common way to let parents participate in decision making was by having an one-on-one interview. Third, as a result of checking the job performance frequency of the teachers about parent involvement, their awareness of its importance and their difficulties in it, the teachers got a mean of 3.41, 3.85 and 3.18 respectively in the related job performance frequency, importance awareness and difficulties. By the background variables, there were differences in those aspects according to career, position and the grade of school. Those whose career was longer, who were head teachers and who were in charge of elementary courses were ahead of their counterparts in the related job performance frequency. The grade of school made a difference to their importance awareness, and there was a significant gap in that regard between the elementary teachers and the teachers in charge of post-high school courses. As for intergroup gaps in difficulties, there were significant gaps according to career, position and the grade of school. Those whose career was shorter, who were common teachers and who were in charge of post-high school courses found it more difficult to perform their job related to an individualized education program than their counterparts. Concerning the correlation coefficient between the related job performance frequency and importance awareness, there was a positive correlation(0.580) between the two. A weak negative correlation(-0.262) was found between the job performance frequency and difficulties, and there was little correlation(-0.101) between importance awareness and difficulties. It could be inferred from the findings that there was a tendency for the teachers who performed the job more frequently to attach more importance to that job and to consider it less difficult to perform the job. Given the findings of the study, the following conclusion was reached: First, there were gaps between the awareness of the teachers on parent involvement in individualized education decision making and their job performance frequency related to that. It could be interpreted that it's not quite easy to apply the compulsory regulations of the special education act for the disabled to individualized education. Therefore the regulations of the special education act for the disabled and the state of existing individualized education programs should be analyzed to prepare effective individualized education guidelines and an individualized education system suitable for our country. Second, it's needed to pay attention to the reason why parents couldn't participate in individualized education programs. To ensure the efficiency of individualized education programs, both of parents and teachers should try to make a decision in collaboration. Teachers should inform parents of what an individualized education program is so that they could more actively participate in it, and teachers should acquire good communication skills as well. Parents should be aware of their own accountability for child education and try to serve as the partners of teachers. Third, in individualized education programs, the related job performance frequency of the teachers was the largest in the termination stage, followed by the planning stage and the acting stage. Of course, it's important to discuss with parents to map out an individualized education program in the planning stage, but what matters equally in the implementation stage is that parents and teachers should join their forces in providing individualized education at home.
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