View : 52 Download: 0

유치원 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 방안에 관한 실행연구

Title
유치원 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 방안에 관한 실행연구
Other Titles
Action Research on Effective Lesson Plans for Mixed-Age Classes at Kindergarten
Authors
정은주
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 유치원 혼합 연령 학급 수업을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 모색하여 실행하고, 운영 방안에 대한 유아들과 교사의 반응을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유치원 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 방안은 무엇인가? 2. 유치원 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 방안 실행이 유아들과 교사에게 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 초등학교 병설유치원인 숲속 유치원 꽃잎반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 꽃잎반 만 5세 유아 6명, 만 4세 유아 1명, 만 3세 유아 4명으로 총 11명의 유아와 꽃잎반 담임교사이다. 유치원 혼합 연령 학급 수업의 효과적인 운영 방안을 수립하고자 유치원 혼합 연령 학급 교육과정을 점검하고, 유아들에 대한 면담을 실시하고 이를 분석하였다. 연구 기간은 2011년 6월 7일부터 11월 17일까지이며, 유아들의 발달에 적합하며 각 연령의 유아들의 흥미를 반영한 ‘만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업하기‘와 ’연령별 분리 수업하기‘를 통해 이루어졌다. 연구는 유치원 혼합 연령 학급 수업의 문제점 인식 및 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가, 2차 방안 모색, 2차 실행, 1, 2차 실행 평가 순으로 실시되었다. 교육 활동은 꽃잎반 담임교사인 연구자가 실시하였으며, 이를 녹화 및 전사하여 현장노트를 작성하였다. 이외에도 일일교육계획안, 연구자 저널, 사진 자료, 유아 면담 자료 등을 수집하여 이를 범주화하고 부호화하여 연구 문제별로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 운영 방안을 위하여 교육과정 개선을 위한 만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업 및 연령별 분리 수업 선정 및 재배치, 발달에 적합한 교육을 위해 연령별 분리 수업 실시, 만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업에서의 다양한 교수 방법 적용, 평등한 관계를 맺기 위한 방법을 모색하였다. 이러한 실행 방안을 효과적으로 실시하기 위해 이야기 나누기, 게임, 동극, 신체활동을 ‘만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업하기’와 ‘연령별 분리 수업하기’로 실시하였다. 먼저 ‘만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업하기’는 같은 내용을 함께 수업하기, 함께 모여 수업 후 연령별 수업하기, 연령별 수업 후 함께 모여 수업하기로 진행하였다. 이러한 다양한 방식과 만 3세를 배려하는 교수 방법 및 교수 자료 적용, 활동 내 연령 간 수준 조절, 감상 기회를 제공하였다. 다음으로 ‘연령별 분리 수업하기’는 같은 내용을 연령별로 적합한 방식으로 수업하기, 다른 내용을 연령별로 적합한 방식으로 수업하기로 진행하였다. 이러한 다양한 방식과 각 연령에 적합한 교수 방법 및 교수 자료 적용, 감상 기회를 제공하였다. 1차 실행 결과 연령별 분리 수업을 증가시킬 필요성이 있었고 유아들 간에 평등한 관계를 맺기 위한 방법을 더 강화할 필요가 있었다. 또한 활동 공유의 필요성이 제기되었으며 수업에서 만 3세 유아 배려를 강화할 필요성이 있었다. 2차 실행에서는 1차 실행의 평가를 반영하여 ‘만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업하기’와 ‘연령별 분리 수업하기’를 수정하여 실시하였다. 구체적인 방안으로는 ‘만 3, 4, 5세 연령 간 통합 수업하기’에서 만 3, 4, 5세 게임 시 공평한 게임이 될 수 있는 방법 적용, 만 3세 유아들의 참여를 높이는 방법 적용, 감상 기회 강화 등으로 이루어졌다. ‘연령별 분리 수업하기’는 연령별 분리 수업 강화, 공유 활동 실시, 연령별 분리 수업 시 연령별 수업하지 않는 유아에 대한 배려 등으로 이루어졌다. 둘째, 유치원 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 방안이 유아들과 교사에게 미친 영향을 살펴보면, 만 3세 유아들은 수업에 대한 적극적인 참여가 증가하였으며 자신의 생각과 경험을 자신감 있게 발표 하는 능력이 향상되었다. 만 4, 5세 유아들은 활동에 대한 몰입이 증가하였으며, 경쟁을 즐기며 협동하는 능력이 향상되었고, 다소 발달이 늦은 유아들의 활동 참여가 증가하였다. 또한 또래 교수가 증가하였으며 서로를 이해하고 존중하는 능력이 향상되었다. 교사는 혼합 연령 학급에서의 효과적인 수업 운영을 통해 유아 발달에 대한 지식이 증가되었으며, 혼합 연령 학급 수업에 대한 자신감이 향상되었다.;This study set out to search for ways to effectively give lessons to mixed-age classes at kindergarten and examine the responses of young children and teachers to the ways. For those purposes, the following research questions were set: 1. What are effective ways to give lessons to mixed-age classes at kindergarten? 2. What kind of impact does the implementation of such effective ways on young children and teachers? The subjects were the students of Petals Class at Forests Kindergarten annexed to an elementary school, including 6 five-year-olds, 1 four-year-old, and 4 three-year-olds, who totaled 11. In addition to the children, their teacher, the investigator, was also included in the study. The investigator reviewed the curriculums for mixed-age classes at kindergarten, interviewed the young children, and analyzed their responses in order to devise effective ways to give lessons to mixed-age classes at kindergarten. The research period spanned from June 7 to November 17, 2011 based on "giving integrated lessons to three-, four- and five-year-olds" and "giving separate lessons to young children of different ages" to be proper for young children's development and reflect their interest at different ages. The research followed the order of recognizing problems with lessons given to mixed-age classes at kindergarten, searching for solutions, devising and implementing the first round of solutions, assessing them, implementing the second round of solutions, and evaluating the first and second round of solutions. The educational activities were given by the teacher, the investigator, who recorded and transcribed the young children's activities and wrote field notes. The investigator also collected other data including daily educational plans, researcher's journal, pictures, and interviews with the young children, categorizing, encoding, and analyzing them according to research questions. The findings were as follows: First, efforts were made to improve the curriculum for effective lessons for mixed-age kindergarten classes by selecting and reallocating integrated and separate lessons for three-, four- and five-year-olds, giving separate lessons according to age for development proper for their developmental stages, applying various teaching methods in integrated lessons for three-, four- and five-year-olds, and searching for ways to form equal relations. In an attempt to effectively implement those plans, story sharing, game, children's play and physical activities were administered in "giving integrated lessons to three-, four- and five-year-olds" and "giving separate lessons to young children of different ages." "Giving integrated lessons to three-, four- and five-year-olds" included teaching the same content together, giving separate lessons after integrated ones, and giving integrated lessons after separate ones. Also offered in addition to those diverse methods were the teaching methods and materials to consider three-year-olds, regulation of level among the different age groups in an activity, and opportunities for appreciation. The "giving separate lessons to young children of different ages" included giving lessons on the same content in different ways fit for different age groups and giving lessons on the different contents in different ways fit for different age groups. In addition to those various methods, teaching methods and materials proper for each age group were provided for application and appreciation. After the first round of implementation, it became clear that there was a need to increase separate lessons according to different age groups and reinforce ways to form equal relationships among young children. As it was required to share activities among the different age groups, there was a need to reinforce considerations for the three-year-olds during lessons. Reflecting the results of the first round of implementation, the second round of implementation revised "giving integrated lessons to three-, four- and five-year-olds" and "giving separate lessons to young children of different ages." While the former included methods to play games fair and square among the three-, four- and five-year-olds, ways to increase the participation of the three-year-olds, and reinforcement of appreciation opportunities, the latter included reinforcement of separate lessons according to different age groups, common activities, and consideration of the young children not included in separate lessons. Second, it was investigated what kind of impact those effective lesson plans for mixed-age classes at kindergarten had on the young children and their teacher. The three-year-olds increased their active participation in lessons and improved their abilities to present their ideas and experiences with confidence. The four- and five-year-olds enhanced their commitment to activities and increased the abilities to cooperate while enjoying competition with those in delayed development increasing their participation in activities. In addition, more peer teaching was observed among the young children, who also improved in the abilities to understand and respect one another. Their teacher increased the knowledge about the development of young children and improved confidence about lessons given to mixed-age classes by effectively running lessons for mixed-age classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE