View : 947 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조동섭-
dc.contributor.author박서화-
dc.creator박서화-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:13Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069402-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190652-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069402-
dc.description.abstractThis study proposes an audio-linked book utilizing the engineering of an audio medium in the educational environment. The main purpose of an audio-linked book is to deliver the context of an textbook to learners through information networks. To use an audio-linked book, a transparent film which has coordinate information marked X axis, from A to Q, and Y-axis, from A to Z is needed. The coordinate on the transparent film is to be called “Book Content ID”. To play an audio-linked textbook, a transparent film is needed beforehand and it should be prepared with a coordinate information which marks A to Q on x-coordinate and A to Z on y-coordinate while such information on transparent film being identified as a “Book Contents ID”. In order to play the audio data, the textbook should be covered with a transparent film prepared beforehand and its baseline should fit left, right, and up side on the film. When the transparent film covers the left-hand page of the textbook, the baseline of the film should be put on the top and the left of textbook. Otherwise, When the transparent film covered right-hand page of the textbook, baseline of film should be put on the top and the right of textbook. If the condition value including a “Book Content ID” is inputted as an input on a mobile webpage of an audio-linked book, the corresponding audio data should come out as an output. An audio-linked book does not use numbers and ID that are already existed in or on the text book but rather uses a “Book Content ID” on transparent film. Thus, it is possible to apply it on already-published books. In this study, the EBS textbooks for high school students including “High School Korean Listening” as well as “High School English listeningⅠ and Ⅱ” are used while using mp3 file containing in textbook is used as audio data. The reason for using audio data among the learning media is because listening is apparently the most important learning capability. Audio data or music can make human relaxed, nervous, concentrate or immerse. The learning using audio media has magnificent educational effect as it can be provided easily and conveniently while enabling learners to learn anytime, anywhere. As such, the use of an audio-linked book is expected to maximize the learning ability more than any other media. ;본 연구는 교육환경에서 오디오 매체를 이용한 공학의 활용으로써 오디오 링크 교재를 제안한다. 오디오 링크 교재는 학습자의 교재의 내용을 정보통신망을 통해 학습자에게 전달하는 것을 주된 내용으로 한다[1]. 오디오 링크 교재를 사용하기 위해서는 좌표정보를 가지는 투명필름이 구비되어져야 한다. 투명필름은 X축은 A부터 Q까지, 그리고 Y좌표는 A부터 Z까지로 표시되어져 있으며, 투명필름 위의 좌표값을 Book Content ID라 지칭하였다. 오디오 데이터를 재생시키기 위해서 교재에 준비된 투명필름을 덮고 교재의 문항에 대응되는 투명필름의 영역을 확인한다. 이 투명 필름을 교재에 덮을 때 왼쪽과 오른쪽, 위쪽의 굵은 선이 기준이 되고 그 기준선을 교재에 맞추어 덮는다. 교재의 왼쪽 페이지에 투명필름을 덮을 때는 필름의 기준을 왼쪽과 위로 하고 기준을 교재의 왼쪽 끝과 위쪽에 맞춘다. 교재의 오른쪽 페이지에 투명필름을 덮을 때는 필름의 기준을 오른쪽과 위로 하고 기준을 교재의 오른쪽 끝과 위쪽에 맞춘다. Book Content ID값을 포함한 조건값을 오디오 링크 교재 모바일 웹페이지에 입력하면 그에 상응되는 음성데이터가 출력된다. 오디오 링크 교재는 교재에 이미 인쇄되어진 번호나 ID를 사용하는 것이 아니라 투명필름을 특수제작하고 그 투명필름 위에 Book Content ID를 이용하여 이에 상응하는 오디오 데이터를 재생시키는 것이기 때문에 이미 출간된 교재에의 확대적용도 가능하다. 본 연구에서는 고등학생의 EBS 교재인 고교 국어 듣기, 고교 영어 듣기Ⅰ, 고교 영어 듣기Ⅱ를 교과교재로 활용하였고 오디오 데이터는 교재에 포함된 mp3를 활용하였다. 학습의 매체 중에서 오디오 데이터를 사용한 이유는 귀로 듣는 학습의 중요성 때문이다. 오디오 데이터를 구성하는 인간의 육성이나 음악은 사람의 마음을 여유롭게도 혹은 조급하게도 하며 집중과 몰입을 하게도 한다[2]. 학습적 효과가 뛰어난 오디오 매체를 활용한 교육이 쉽고 편리하게 제공되며, 학습자는 시간과 공간을 초월하여 학습활동을 할 수 있게 되었다. 이와 같이 오디오 링크 교재의 활용은 다른 어떠한 매체의 활용보다도 학습자의 학습능력을 극대화하리라고 기대할 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구의 내용 및 구성 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 원격 교육 (Distance Education) 4 1. 원격교육의 개념 4 2. 원격교육의 발달과정 6 3. 원격교육의 장단점 7 B. u-러닝(Ubiquitous Learning) 9 1. 유비쿼터스(Ubiquitous)의 개념 9 2. 교육적 의미를 중심으로 한 u-러닝의 개념 9 3. u-러닝의 특징 12 4. e-러닝, m-러닝, u-러닝의 비교 14 C. 오디오북(Audio Book) 16 1. 오디오북의 개념 16 2. 오디오북의 교과교재로서의 기능 16 D. 오디오 서버를 이용한 오디오 링크 교재 18 1. 오디오 서버의 개념 18 2. 오디오 링크 교재의 개념 및 구현원리 18 3. 오디오 링크 교재의 교육학적 배경 20 E. Book Content ID 24 1. Book Content ID의 개념 24 3. Book Content ID 사용의 장단점 26 3. 관련 특허 사례 27 Ⅲ. 오디오 링크 교재 시스템 설계 28 A. 오디오 링크 교재 시스템의 구성 28 B. 서버 시스템 30 1. 서버의 기능 30 2. 개발용 서버 시스템 구현환경 31 3. 모바일 웹페이지 시스템 구조도 32 4. 프로그램 Flowchart 33 C. 클라이언트 시스템 35 Ⅳ. 오디오 링크 교재 시스템 구현 36 A. 오디오 링크 교재의 사용단계 36 B. 필름을 덮기 전후의 교재 38 C. 시스템 구현화면 47 Ⅴ. 결론 50 참고문헌 52 부록. 오디오 링크 교재 javascript 소스코드 54 ABSTRACT 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2425160 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title오디오 스트리밍 서버를 활용한 오디오 링크 교재 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDevelopment of Audio Linked Book System using Audio Streaming Server-
dc.creator.othernamePark, So Hwa-
dc.format.pageix, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE