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공자의 교육사상과 윤리적 의의에 대한 연구

Title
공자의 교육사상과 윤리적 의의에 대한 연구
Other Titles
A Study on Education of Confucius and Ethical Meaning
Authors
이현아
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이규성
Abstract
This thesis focuses on issuing the problems of current moral ethics education and how to solve the problems for the all Korean people who have received the moral ethics education during compulsory education period. There are many cases of immoral crimes and behaviors in spite of the ethics education. The thesis is analyzing the moral ethics education to show the possible way of direction to pursue by knowing the teachings of "The Analects ", the bible of modern oriental moralism, which is the chronicles of Confucius' words and deeds, or the very root of Confucianism. It is widely agreed that there are various problems in our education at school. Firstly, there is no thinking at the classroom. Due to the cramming method of teaching, students are not willing to make a good question through thinking and search which results in no-thinking at classroom and no realization of moral ethics at actual life. Secondly, our education is so dry and insipid. The emotion which is common thing in human mind is removed at classroom and only rationality is forced to produce the problem of humanity in our society. Humanity can not be understood by rational education. Thirdly, Anomie, where people do not know how to live a good life, became very normal in our society due to lack of leading the way for a good personality at school education. Fourthly, the purpose of learning has been changed. As a graduate from the prestigious universities is considered as only a tool for the worldly success, we are facing a serious identity crisis at school as the learning at school is not for the practice at actual life but for the tool for himself only. In other words, it is getting harder and harder for moral ethics to be materialized at actual life because right education is not be made at school due to loosing the sense of purpose at school. This thesis suggests the educational teachings of Confucius to overcome the problems mentioned above in 5 ways. Firstly, Confucius put the "thinking" on priority at his teaching. He said that learning without thinking is not right method of study. He lead the people to think for himself in order to develop his own idea not to enrich the knowledge itself. Secondly, the emotion is another important factor at Confucius' teaching. He agreed that human being is emotional animal and the best virtue(德), Benevolence(仁), is also related with human emotion. As the filial piety(孝) which is the beginning of benevolence is the emotional relationship and practice of love between parents and children, how to control the emotion is the key to practise the good virtue. Thirdly, Confucius honored the personality at his teaching. He tried to teach his people not from his side considering their personality for them to understand his teaching from their side. In other words, he taught people not to transfer the standardized knowledge itself but to understand the personality of each people to practise the virtue in right way. Fourthly, Confucius tried to raise the humanity at his teaching. he suggested "Gunja(君子)" (gentleman) to pave the way to change the society through Gunja. Fifthly, Confucius was highlighting the practice at his teaching too. The practical education which is the final end of his educational purpose is trying to make people practise the virtue to all other people starting the same to their neighbors including family. Conficius put his effort to teach his disciples to become people practising the virtue in order to make good society finally through them. Through the teachings of Confucius above, we also have to set up right educational system in order to make people practise the knowledge not only for study itself. This will help to overcome the problems of current moral ethics education. This will also help to make good society considering others before me through Confucius' teachings.;본 논문은 대한민국 국민이라면 누구나 의무교육을 받은 사람으로 도덕윤리교육을 접했음에도 불구하고 비도덕적 사건들이 비일비재한 현실을 보며 왜 이러한 사건이 점점 늘어나고 있는지에서 부터 문제의식을 가지고 출발하였다. 그래서 우리나라 도덕윤리 교육의 문제점을 분석하고 도덕의식의 근본이 되는 유교, 특히 유교의 뿌리인 공자의 사상을 그의 언행록인 『논어』를 바탕으로 현대사회에서 실현 가능한 도덕윤리교육의 방향성을 제시하는 데에 목적이 있다. 우리 교육은 여러 가지 문제점을 가지고 있는데 첫 번째 문제점은 생각이 없는 교실이라는 것이다. 주입식의 강의로 진행되는 수업으로 인해 생각과 탐구를 통해 자유로운 질문이 부재하기 때문에 점점 생각이 없는 교실이 되어버려 머리로는 알아도 실제적 삶에서 도덕이 실현되고 있지 않은 것이다. 두 번째 문제점은 무미건조한 교육이라는 것이다. 우리의 교육을 살펴보면 인간으로서 당연히 가지고 있는 감정이라는 것을 철저히 배재하고 이성이라는 기능만으로 머리의 학문을 하다보니 머리로는 이해할 수 없는 인간성에 대한 문제가 사회적으로 드러나고 있는 것이다. 세 번째로는 올바른 인간상을 제시해 주지 못함으로 사회에서 올바르게 사는 것이 무엇인지 모르는 아노미현상과 같은 상황이 나타나고 있다. 네 번째 문제점은 학문의 목적이 변질되었다는 것이다. 출신대학이 성공의 밑거름이 되고 나서부터 학문이 진리탐구를 통한 실천으로서가 아니라 자신을 드러내는 하나의 수단으로 전락하고 말았으며 학문 그대로의 정체성을 잃어가고 있다. 즉 목적의식 상실로 인해 올바른 학문을 하지 못하고 있어서 도덕의 실현이 점점 더 어려워지고 있는 것이다. 위의 문제점을 극복할 수 있는 대안적 이론으로 제시할 수 있는 공자 교육의 지향점은 5가지로 요약할 수 있을 것이다. 첫 번째로는 공자는 생각을 살리는 교육을 하였다. 공자는 배우기만 하고 생각하지 않는다면 그 학문은 올바른 학문이 아님을 지적한다. 그래서 공자는 지식 쌓기의 학문을 하지 않고 스스로 생각함으로 학문을 자기화하여 적용할 수 있도록 교육하였다. 두 번째로는 공자는 감정을 살리는 교육을 하였다. 공자는 감정의 동물로서 인간을 인정하였으며 최고의 덕인 인(仁)역시도 인간의 감정과 관련되어 있음을 주장한다. 인의 첫 걸음인 효(孝)는 부모와 자식 간의 쌍방 간 감정의 교류이며, 사랑의 실천으로서의 인 역시 인간의 가장 기본적인 감정이다. 그러므로 감정을 어떻게 조절하느냐에 따라 좋은 덕을 실현할 수 있다고 생각하였다. 세 번째로 공자는 개성을 살리는 교육을 하였다. 공자는 교육할 때 자신의 입장에서 지식을 전달하려고 하지 않고 언제나 제자들의 입장에서 생각하고 그들이 잘 이해할 수 있도록 그들의 상황을 살폈다. 즉, 획일적 지식의 전수가 아니라 제자들의 각 개성을 이해하고 그들이 각자의 개성에 따라 덕을 이해할 수 있는 교육을 지향했다는 것이다. 네 번째로 공자는 올바른 인간성을 살리는 교육을 하였다. 즉, 공자는 그 사회에서 추구되어야하는 올바른 인간상으로 군자를 제시함으로서 사람을 통해 사회를 변화시키고자 하는 초석을 다지고자 하였다. 다섯 번째로 공자는 실천을 살리는 교육을 하였다. 모든 공자의 교육사상이 귀결되는 실천교육은 비록 사소한 것이라도 올바른 예를 실천함으로서 좁게는 나의 가장 가까운 사람들에서부터 종국에는 불특정한 다수의 사람들에게 영향을 미칠 수 있는 사람이 되어야하는 것이다. 즉 공자는 혼란한 사회를 바른 덕으로 바로 세우기 위해 도덕을 실천할 수 있는 사람이 되도록 부단히 제자들을 가르쳤다. 이러한 공자의 교육적 지향점을 통해 우리 도덕윤리교육의 문제점을 해결하기 위해서 학문 뿐 아니라 실천도 함께 실현할 수 있는 교육이 일어나야 한다. 또한 공동체 안에서의 올바른 인간상을 제시해 줌으로서 이 사회가 바른 방향으로 나갈 수 있는 배려의 삶을 지향하는 교육이 일어나야 할 것이다. 또한 올바른 인간상으로서의 군자를 제시함으로 관계성을 바탕으로 도덕을 실천하는 교육을 해야 할 것이다. 그래서 본 논문은 우리나라 도덕윤리교육의 문제점의 분석을 통해 교육현장에서 학생들이 지식으로서의 교육이 아니라 자기화와 체득의 길을 제시함으로서 사회의 바람직한 사람으로 양성할 수 있는 교육의 방향을 같이 생각해 볼 수 있음에 의의가 있다고 할 수 있다.
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교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
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