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여중생의 화장품 소비행동과 아이돌 연예인 모방행태

Title
여중생의 화장품 소비행동과 아이돌 연예인 모방행태
Other Titles
Middle School Girls’ Consumption Behavior of Cosmetics and Imitative Manner of Idol Celebrities
Authors
양은령
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주소현
Abstract
본 연구의 목적은 여중생의 화장품 소비행동과 아이돌 연예인 모방행태에 대하여 파악하는 것이다. 이를 위해 사회인구학적 특성에 따른 화장품 구매 실태, 기초‧색조 화장품 사용행동, 아이돌 연예인 모방행태에 대해 알아보았다. 본 연구는 서울특별시와 광주광역시에 거주하는 380여명의 여중생을 대상으로 편의 표본 추출방식으로 설문조사를 실시하였으며, 그 중 응답이 무성의한 설문지 20부를 제외한 360부가 최종분석 자료로 사용되었다 설문문항으로는 사회인구학적특성, 화장품 구매실태, 화장품 사용행동, 아이돌 연예인 모방행태와 관련된 문항으로 크게 4가지 영역으로 총 40문항으로 구성하였다. 사회인구학적특성으로는 거주지, 학년, 용돈, 성적, 이성친구 유무 등 8개 문항으로 구성하였으며, 화장품 구매실태와 관련된 문항으로는 구매자, 구매장소, 선택기준, 정보원, 소비비용, 소비경우의 6가지 문항으로 구성하였다. 화장품 사용행동과 관련된 문항으로는 기초화장품, 색조화장품, 10대 화장품의 분류로 12개 문항, 아이돌 연예인 모방행태와 관련된 문항으로는 관심도, 모방하려는 경향, 모방수행정도와 화장품정보제공 프로그램 참여여부를 알아보는 14개 문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 사회인구학적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 여중생의 화장품 소비행동과 아이돌 연예인 모방행태를 알아보기 위해 빈도분석(Frequency Analysis)과 교차분석(Chi-square), t-test(검증)와 일원배치분산분석(One-way Anova)을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 화장품 구매실태에서는 과반 수 이상의 여중생들이 직접 화장품을 구매하였다. 구매 장소는 화장품 전문점, 저가 브랜드샵 순이며 제품의 품질 및 기능을 중요시 하였다. 화장품에 대한 정보는 주변사람(가족, 친구), 인터넷, TV, 판매사원 순으로 화장품이 없을 때 한 달 평균 화장품 구매비용으로 5천원~1만원 이하를 용돈 대비 많은 비중을 차지하고 있었다. 화장품 사용행동을 보면 대부분의 여중생들은 기초화장품을 사용하고, 처음 사용한 시기는 초등학교 4~6학년이 가장 많았으며, 10대 전용화장품인 로션과 자외선차단제를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 색조화장품 사용여부는 사용한다 69%, 나머지 31%의 여중생들은 피부가 나빠질 것을 염려하여 사용하지 않는다고 응답하였으며, 색조화장품을 처음 사용한 시기로는 초등학교 6학년 때부터 친구들이 사용하기에 따라해 보았다는 응답이 가장 높았다. 색조화장품은 매일 사용하는데 비비크림, 틴트, 아이라이너 순으로 가장 많이 사용하고 있으며, 메이크업 시 피부표현을 가장 중요하게 생각하고, 폼 클렌징이나 클렌징 비누로만 사용해 지우는 여중생이 가장 높은 것으로 조사되었다. 아이돌 연예인 모방행태를 살펴보면 3학년이 아이돌 연예인 화장법이나 아이돌 연예인이 쓰는 화장품을 써보고 싶다거나 모방하고 싶은 경향이 가장 높게 나타났으며, 눈, 피부표현, 입술 메이크업을 아이돌 연예인처럼 따라하고 있었다. 용돈은 4만원 이상 받는 여중생과 이성친구가 있는 여중생이 아이돌 연예인을 모방하려는 경향이 높았고 화장모방수행정도가 높게 나타났다. 여중생들은 아이돌 연예인에 대해 TV, 인터넷, 매거진을 통한 구체적 정보탐색을 하는 관심도는 낮았으나 아이돌 연예인의 호감도와 화장법, 화장품에 대한 모방행태는 높은 연관성을 보였다. 또래 아이돌 연예인이 10대를 위한 화장품과 메이크업 시연, 피부에 대한 정보 제공을 해주는 프로그램이 있다면 참여하겠다는 응답이 대부분이었다. 이상의 연구 결과로 볼 때 여중생들의 기초‧색조화장품 사용시작은 점점 어려지고 있고, 본인이 직접 구매를 하고 있으나 화장품에 대한 정확한 정보 없이 주변사람(가족‧친구)의 영향으로 소비활동이 이뤄지고 있었다. 아이돌 연예인에 대해 대중매체를 통한 구체적 정보탐색을 하는 관심도는 낮았으나 아이돌 연예인 모방행태와 화장모방수행정도는 높은 연관성을 보였다. 대부분의 여중생들은 또래 아이돌 연예인이 자신들을 위한 화장품과 메이크업 시연 및 피부에 대한 정보 제공 프로그램을 요구하고 있으며, 이들의 관심사인 화장품에 대한 방송프로그램 및 눈높이에 맞는 교육이나 정보제공이 필요하다고 생각하였다. 유행에 민감하고 감성이 풍부한 여중생들의 또래집단동조소비와 아이돌 연예인 모방소비심리를 이해하고 파악한다면 합리적인 화장품 소비문화 정착에 도움이 될 것이다. ;The purpose of this study is to investigate middle school girls’ consumption behavior of cosmetics and their imitative manner of idol celebrities. Specifically, this study has three goals: (1) to discover purchasing behavior pattern of cosmetics according to demographic characteristics, (2) to explore actual using pattern of basic skin care products and makeup products, and (3) to discover imitative manner of idol celebrities. A survey was conducted with a randomly selected sample of 380 middle school girls in Seoul and Gwangju. For this study, 360 respondents were selected for a final analysis as 30 of them did not respond sincerely to a questionnaire. The questionnaire of this study consisted of 40 questions in 4 different sections associated with demographic characteristics, purchasing pattern of cosmetics, using behavior of cosmetics, and imitative manner of idol celebrities. In specific, 8 questions were selected as ones associated with demographic characteristics including residential district, school year, allowance, school grade, and whether having male friend or not. Also, 6 questions were selected as ones associated with purchasing pattern of cosmetics including purchaser, purchasing place, purchasing criteria, purchasing sources, purchasing cost, and purchasing occasion. In addition, 12 questions were selected as ones associated with using behavior of cosmetics including basic skin care products, makeup products, and products for teenagers. Lastly, 14 questions were selected as ones associated with imitative manner of idol celebrities including their degree of interests, tendency of imitation, actual performance of imitation, and whether participating in program which provided information on cosmetics. SPSS WIN 17.0 was used to analyze the collected data for this study. In specific, frequency and percentage were provided to investigate participants’ demographic characteristics. Also, frequency analysis, Chi-square, t-test, and One-way ANOVA were used for further analysis. Findings of this study are as follows: First, regarding purchasing pattern of cosmetics, more than half of the participants purchased cosmetics themselves. As a purchasing place, the most frequent one was the store of cosmetics only, followed by brand shops of lower price cosmetics as the quality and function of products were considered to be significant. As a main source of information on cosmetics, people around them were claimed to be the most influential such as family members and friends, followed by the Internet, TV, and sales representatives in cosmetic shops. The average purchasing cost a month was between 5,000 won and 10,000 won, showing relatively high amount of money compared with their allowance a month. Actual using pattern of cosmetics showed that most of participants were using basic skin care products and their first time of using them was between the 4th and the 6th grade in an elementary school, using mostly the emulsion for teenagers only and sun block products. For the question of asking whether using makeup products or not, 69 percent said ‘Yes’ and 31 percents did ‘No’, expressing fear of getting worse condition of skin. Also, for participants who said ‘Yes’, the most frequent time to use makeup products for the first time was in their 6th grade and the reason was to imitate friends. For the participants who used makeup products, the most used product was BBcream, followed by tints, and eyeliners. In addition, how to expressing skin was considered the most important technique in makeup. Also, as away of cleansing makeup, most participants used only foam cleansing or cleansing soap. Regarding their imitative manner of idol celebrities, the age group which showed the highest tendency to imitate them was the third grader, hoping to use the same makeup technique or products. In fact, they were using the same makeup technique for eyes, skin expression, and lip makeup. In specific, the groups which showed intention to imitate celebrities extremely were from those who had more than 40,000 won for their allowance and those who had male friends with a high degree of imitative performance in makeup. While middle school girls showed alow interest in specific searching way for idol celebrities by means of TV, the Internet, or magazine, their attitude turned to be highly correlated with their makeup technique sand imitative manner. Also, most of the participants said they would be willing to participate in a cosmetic program for teenagers where idol celebrities could demonstrate their makeup technique providing information on cosmetics and skin care. To summarize the results of this study, it was found that (1) the first time of starting using basic skin care and makeup products among middle school girls tended to be getting earlier; (2) while they purchased cosmetic products themselves, their purchasing was conducted without specific or proper information on cosmetics, influenced mostly by people around them including family members and friends; and (3) though their interest of specific searching way for idol celebrities through mass media was low, there was a high correlate between imitative pattern of idol celebrities and the degree of imitative performance of makeup. Most of the participants claimed that there should be a cosmetic-specialized program for idol celebrities to demonstrate their makeup techniques and information including products and skin care techniques for teenagers only. Additionally, they said there should be a TV program on cosmetic products as they were interested in it, providing information or lecture of cosmetic products or techniques, customized for their age groups. One of the implications of the findings was that reasonable and healthy consumption culture would be established with a proper understanding of teenage peer groups, associated with the psychology of imitative consumption of idol celebrities among middle school girls as they were very style-sensitive and sensitive.
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