View : 169 Download: 0

방과 후 특기 적성 음악 프로그램 참여 실태 및 학생 인식

Title
방과 후 특기 적성 음악 프로그램 참여 실태 및 학생 인식
Other Titles
A Study on the Actual Condition and Attitude of After School Music Program for Special Abilities and Aptitudes : Based on middle school in south and north area
Authors
윤애지
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 지역적 차이가 있는 강남, 강북 지역의 중학교 교육현장에서 특기 적성 음악 프로그램의 참여 실태와 그에 따른 학생들의 인식, 효과, 만족도를 조사하고 이를 통해서 강남, 강북 지역 간의 차이 및 문제점을 파악하여 개선방안을 제시하는 것이다. 먼저 특기 적성 음악 프로그램의 참여 실태, 인식, 효과 및 만족도의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 강북은 강남보다 흥미롭고 다양한 음악 프로그램의 개설을 원했다. 둘째, 강북은 강남보다 학교 내 악기보유율이 낮게 나타났으며 이로 인한 강북학생들의 악기 구입은 경제적인 부담이 되었다. 셋째, 대부분 학생들은 방과 후 과외나 학원 수강으로 인해 요일과 시간에 대한 부담감으로 방과 후 특기 적성 음악 프로그램에 참여하기 힘들다고 하였다. 넷째, 대부분 학생들은 방과 후 음악 수업이 음악 지식을 넓히는데 도움을 주었다고 하였다. 다섯째, 대부분 학생들은 취미나 특기 생활을 위해 방과 후 특기 적성 음악 프로그램의 참여를 원하였고 강북이 강남보다 취향과 적성을 중시하는데 도움을 준다고 하였다. 다음은 연구 문제를 근거로 방과 후 특기 적성 음악 프로그램의 설문을 분석한 결과이다. 첫째, 수업 장소와 환경은 대부분의 학생들이 만족하였고 수업장소 내의 시설에 대한 만족도, 음악 학원이나 음악 개인 교습 경험은 강남이 강북보다 높게 또는 많게 나타났다. 둘째, 방과 후 학교 음악 프로그램 참여 개수, 방과 후 음악 지도 교사에 대한 만족도는 강북이 강남보다 높게 또는 많게 나타났다. 셋째, 방과 후 음악 프로그램 종류는 강남, 강북 지역에 따라 다르게 운영되었다. 이상과 같이 발견한 결과를 토대로 지역 간의 차이를 줄여 균등한 교육을 실시하고 공교육으로서의 특기 적성 음악 프로그램을 운영하기 위한 개선방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 방과 후 음악 프로그램에서 음악 장르를 다양화 하며 저소득층을 위해 다채로운 음악 프로그램을 개설한다. 둘째, 국가경비보조금의 보조로 시설을 확충하고 특기 적성 전용 악기 계발 연구 및 저렴한 악기를 위한 프로그램을 계발하도록 한다. 셋째, 음악 프로그램 운영의 다양한 시간대와 요일로 선택의 폭을 넓히고 방과 후 음악 프로그램 운영을 위해 교과 시간을 재편성 한다. 넷째, 실기만이 아닌 음악사나 독보력을 위한 이론 수업과 실기를 함께 하여 수업을 병행하도록 한다. 다섯째, 취향과 적성을 살리기 위해 학교의 적극적인 홍보와 부모의 관심이 필요하다. 여섯째, 음악 단체와 문화 재단의 협조와 후원을 통해 유능한 지도 교사를 배정하고 방과 후 특기 적성 음악 프로그램 강사의 뱅크 운영을 통해서 충원하도록 한다. 일곱째, 수강 인원수에 따른 강사료 지원 및 분반 개설로 효율적인 음악 프로그램을 운영해야 한다. 여덟째, 학교 외 지역 기관과 연계한 음악 프로그램 운영을 운영하며 대회 활동의 참여기회를 많이 갖게 하여 참여율을 확대시킨다.;The purpose of this study is to survey condition, attitude, effect and satisfaction of students participated in after school music program for special abilities and aptitudes of middle school among the south and north area in seoul. Using the result of survey, the author analyse the difference between the south and north area and the problems of the music program, then find the method to execute the music program effectively and reduce the difference between the south and north area. The following is the important results of survey that condition, attitude, effect and satisfaction of students participated in after school music program for special abilities and aptitudes. First, the students in north area wants to interested and various music programs than the south. Second, since the school in north area has not musical instruments sufficiently than the south, the student in north area has economical problem to purchase musical instruments. Third, since the rack of time by extracurricular study and taking a institute, most students are difficult to participate in the music program. Fourth, most students replies the music program can help learning musical knowledge and ability to reading and hearing music. Fifth, most students are participate in the music program for hobby or special life. The student in north area replies the music program can keep up liking and aptitude than the south. The following is a difference between south and north area. First, the student in south area has more experience about music institute or private lesson and more satisfied with music facilities than the north. Second, the student in the north area is participated in many music program and more satisfied with music teacher for music program than the south. Third, the school of both area is managed different music program each other, but the interest in the music and satisfaction of music program is not different from each other. With these results, the author proposed the following method to reduce difference between the south and north area and improve and develop music program. First, the method to improve and develop music program is diversification of music genre, installation of diversified music program for student in poor families. Second, purchasing musical instrument through national finance, develop musical instrument for special abilities and aptitudes as well as low price. Third, choosing music program freely by managing various time, reorganization of regular class time of school for music program. Fourth, teaching theory and practice simultaneously. Fifth, public relations of school and interest of parents for keep up liking and aptitude. Sixth, assignment capable teacher in cooperation with institute and cultural foundation, supply music instructor through instructor bank system. Seventh, management music program efficiently by control the complement and proper instructor's pay. Eighth, associated other institute with music program, gives many opportunity of contest to raise participation of music program.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE