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한국의 중학교 1학년과 미국의 7학년 음악 교과서 비교 분석

Title
한국의 중학교 1학년과 미국의 7학년 음악 교과서 비교 분석
Other Titles
Comparison and Analysis of the Music Textbooks between the First Year of Middle School in Korea and 7th Grade in America
Authors
정혜연
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
The content of textbooks has a direct effect on the achievement of education and carries great influence on education. In addition, it is very meaningful to compare textbooks of Korea and America in order to enhance educational competitiveness of the country and to configure music class that can maximize the efficiency of learning, because curriculum in Korea from ancient times constantly came under the influence of the America. For these reasons, the purpose of this study is to find differences between textbooks of both countries, understand the merits and demerits of Korean textbook, and explore alternatives to remedy shortcomings. This study deals with textbooks of the first year of middle school which are considered to be the same step with 7th grade in America, and regarded to be important as the first step of secondary education. This study analyzes Korea’s 2007 revised version of middle school music curriculum, and researches National Standards of Music Education and California Content Standards of America, in addition, investigates textbook publication-adoption system to issue qualified textbooks in both countries. For the materials of this study, I select Sekwang Music and Hyundae Music textbook of the first year of middle school in Korea, and Spotlight on Music and Making Music textbook of 7th grade in America. The results of comparison are as follows: In writing-publication system, Korea uses ‘Government-issued textbook system’, ‘Textbook authorization system’, ‘Textbook adoption system’, and ‘Free-issued textbook system’, and America uses ‘Statewide adoption system’, ‘Local adoption system’. Korea has numerous authorized textbooks which are selected by the individual schools resulting in heavy work load for teachers. There is a difference in terms of the required completion time of music education. In the case of Korea, common curriculum must be applied up to the first year of high school. On the other hand, for America, music is designated as a required subject by the 6th grade, which means that option-based curriculum is more longer than that of Korea. Learning activities and assessments of singing are given a lot of weight in music subject in Korea. On the other hand, as American textbook provide a great number of sound sources to every contents, listening is a greater part of music subject. Korean textbooks explain their content and provide materials in simple and implicit languages so that students aren’t likely to understand them quickly. American textbooks, however, describe the content in detail. Moreover, teachers and students take advantages of the web site of the textbook. From the results above, I propose as follows: Firstly, the number of authorized textbooks should be limited and textbooks need to be selected by the designated district not by individual schools. For the qualified textbooks, professional publishers and authors are required to be trained and developed. Secondly, the contents and activities should be allocated properly with regard to students’ interests. It is needed to reduce the portion of singing which has been overly weighted as the primary activities. Teachers should be equipped with the ability to use various musical instruments in order for students to have opportunities to learn the instruments with national supports. Third, all the songs in textbooks should be provided in CD so that students can easily listen to the songs, which lets them have extended musical experience and satisfies their intellectual curiosity. Lastly, students should be actively encouraged in self-directed learning. Detailed explanation would be of benefit in that elaborated textbooks enable students to learn autonomously. Using web sites of textbooks also can be the tool for their learning with various information they need in time.;교과서의 학습내용은 교육의 성과에 직접적인 영향을 미치며, 교육에서 절대적인 의미와 영향력을 발휘한다. 또한 한국의 교육과정은 예로부터 끊임없이 미국의 영향을 받으며 발전해왔기 때문에 국가의 교육경쟁력을 신장시키고 학생들의 학습효과를 극대화 할 수 있는 음악 수업을 구성하기 위하여 한국과 미국의 교과서를 비교 하는 것은 매우 의미 있는 연구이다. 이에 본 연구는 교과서 비교 분석을 통하여 한국과 미국 교과서의 차이점을 찾아내고, 그 내용을 바탕으로 한국 교과서의 장·단점을 파악하며, 단점을 보완하기 위한 대안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 연구대상은 내용이 심화되는 중등교육의 첫 단계로서 중요하다고 여겨지는 중학교 1학년의 교과서로 선정했으며, 이는 미국의 7학년과 같은 단계로 간주된다. 본 연구에서는 한국의 2007 개정 중학교 음악과의 교육과정을 분석하고, 미국의 국가기준과 캘리포니아 주의 내용성취기준을 조사 하였으며, 또한 양질의 교과서를 출판하기 위한 양국의 교과서 발행⋅채택제도를 조사하였다. 한국의 중학교 1학년 교과서로는 세광음악과 현대음악을, 미국의 7학년 교과서로는 Spotlight on Music과 Making Music을 선정하였다. 비교 분석한 연구내용을 종합해본 결과는 다음과 같다. 교과서의 저작·발행 제도에 있어서 한국은 국정제, 검정제, 인정제, 자유발행제를, 미국은 주 단위 인정제와 지역 인정제를 사용하고 있다. 한국은 검정교과서의 수가 가장 많으며, 각 학교별로 교과서를 채택하여 교사들에게 많은 업무를 과중시키고 있다. 또한 집필자 중심의 제작 방식으로, 저자들은 검정교과서의 출원 때에만 잠시모이기 때문에 매해 교과서의 출원과 수정에서 어려움을 겪는다. 음악 교과의 필수 이수 기간의 차이가 있다. 한국은 고등학교 1학년까지 공통 교육과정이 적용되며 공교육에서는 음악 교과의 중요성과 그 위치가 점점 축소되어가고 있다. 반면에 미국에서는 6학년까지 필수 과목으로 지정하고 있어 선택 교육과정의 기간이 길지만, 오케스트라, 밴드 등의 교과 외의 활동이 대학진학에 있어 중요한 역할을 한다. 학습 활동의 비중에 있어서 차이가 있다. 한국의 교과서는 학습활동과 평가의 비중이 가창활동에 가장 많이 치우쳐 있으며, 반면에 미국의 교과서는 각 단원의 모든 내용에 음원을 제공함으로써 감상하기 활동의 비중이 가장 높게 나타난다. 학습 내용의 설명과 자료 제공에 있어서 한국의 교과서는 굉장히 짧고 함축적인 언어로 제시되어 있기 때문에 학생들은 빠른 이해가 어렵지만, 미국의 교과서는 내용이 자세히 서술되어 있으며, 교과서의 웹사이트를 활용하여 학생과 교사의 조력자가 되고 있다. 이상의 연구결과를 종합하여 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 교사의 부담을 덜어주고 교과서의 질을 향상시키기 위하여 검정교과서의 종수를 제한하고, 개별 학교가 아닌 권역을 지정하여 교과서를 채택하도록 해야 한다. 양질의 교과서는 적합한 시설, 인력, 경험, 전통의 축적에서 비롯되는 것이므로, 교과서 전문출판사를 만들어 교과서를 상시 개발해하며, 전문 저자를 양성하여 끊임없는 연구로 교과서의 질적 수준을 높여야 한다. 둘째, 학생의 흥미를 고려하여 모든 학습을 고르게 구성해야 한다. 노래 부르기 활동에 치우쳤던 수업에서 벗어나야하며, 기존의 악기 외에도 중학교 1학년이 다룰 수 있는 수준의 다양한 악기를 배울 수 있도록, 국가적 지원과 함께 교사의 음악적 능력이 요구된다. 셋째, 교과서의 모든 제재곡은 감상이 용이하도록 CD로 제작되어야 한다. 이는 음악에 있어 다양한 경험을 하게하며, 학생들의 지적 호기심을 충족시켜줄 수 있다. 넷째, 자기주도 학습이 가능해야 한다. 학습 내용을 자세히 서술하면 교과서가 비대해지지만 스스로 학습할 수 있다는 장점이 있다. 또한 교과서 웹사이트를 운영하여 다양한 정보를 제공함으로써 학습 욕구를 충족시켜줄 수 있다.
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