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반복학습이 음악 선호도에 미치는 영향

Title
반복학습이 음악 선호도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Repetitive Learning and Preference on Music : Focused on Music Appreciation of 2009 Revised National Curriculum
Authors
김소진
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 청소년기 학생들이 선호하는 대중가요 및 광고가 반복적 효과를 이용하여 쉽게 인식, 기억된다는 점을 들어 이 효과를 인지심리 이론에 근거하여 설명하고, 인지심리 이론에서 말하는 반복 학습의 원리를 알아봄으로써 학업 성취에 긍정적인 효과를 갖는 반복 학습이 교과 음악의 감상 활동에 적용될 경우 음악 선호도에 긍정적인 효과를 가져 올 것이라는 연구가설을 검증하는 것이다. 그리고 본 연구에서 시행한 반복 감상 학습이 현행 교육 체제와도 병행이 가능하다는 점을 들어 교육 현장에서의 적용이 이루어 질 수 있다는 것을 설명하고 음악 선호도의 증가가 학생들의 교과 음악에 대한 학습 태도에 긍정적인 변화를 가져온다는 점을 말하는 것이다. 본 연구를 수행하기 위하여 서울 시내 중학교 1, 2학년 남녀 재학생 총 500명을 대상으로 음악과 음악 수업에 대해 가지는 인식 및 필요성에 대한 설문 조사를 실시하였고 반복 학습을 적용한 음악 감상 선호도의 변화를 알아보기 위해 실험 및 사전 사후 선호도 검사를 하였다. 이 연구를 통하여 감상 선호도의 변화를 SPSS WIN 12.0 프로그램의 빈도분석과 기술통계, 대응표본 T 검정으로 분석한 결과는 다음과 같다. 학생들의 감상을 통한 음악의 선호도는 해당 곡을 접하는 동안의 환경이나 성적의 관련유무에 상관없이 기존에 얼마나 많이 접한 음악이었느냐에 따라 다르다는 것을 알 수 있었다. 반복 감상 학습의 결과는 실험이 적용된 제재곡 B인 'F. Liszt, Hungarian Rhapsody, No.2'의 전 후 검사 비교에서 나타났는데, 24일 동안 일주일에 3번씩 총 9번의 감상이 이루어진 실험의 사후 감상 선호도에 대하여 통계적으로 유의미한 차이를 보임에 따라 여러 번 반복적으로 감상한 결과 선호도가 증가하여 학생들이 감상 곡에 대해 흥미와 호기심을 갖고 학습에 임하는 데 긍정적인 영향을 주었다는 것을 알 수 있었다. 따라서 학교의 음악 수업 계획에 맞추어 제재곡을 배정하고 본 연구의 반복 감상 학습과 같은 방법으로 음악 수업 외 시간을 활용하여 타 교과목의 학습과 병행이 가능하도록 적용하면 교과 음악에 대한 학생들의 흥미를 이끌어낼 수 있을 것이다. 나아가 2주~3주간의 선행 감상 활동이 끝나고 본 교과 음악 수업 시간에 이미 감상되어진 해당 제재곡의 배경과 시기, 제목 및 이론을 가르쳐 수업을 진행하면, 반복 감상 학습은 현행 음악 수업의 문제로 지적되었던 감상 활동의 적은 비중 및 이론 수업과의 차별화 되지 않은 교수법을 극복하고 효과적인 음악 수업에도 기여할 수 있는 음악 지도 방안 이라고 할 수 있다. 앞으로의 과제는 연구 대상의 범위를 넓히고 반복 감상 학습을 장기간 적용한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 반복 학습이 교과 음악 선호도에 미치는 영향을 감상 뿐 아니라 창작이나 이론, 가창 영역에 적용하여 연구가 이루어져야 하고 학생들의 교과 음악 선호도를 높일 수 있는 다양한 학습 방안을 구안하는 등 보다 효율적인 음악 수업 지도를 위한 연구가 계속 되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to verify the research hypothesis that if repetitive learning is adopted in music appreciation classes, it will have a positive impact on increasing the preference on music among students. Based on cognitive psychology, the study explains how pop music and the music played in advertisements are easily retained in the memory of students due to their repetitiveness. And this study also points out that the repetitive music appreciation activities can be combined with the existing music education curriculum, and that the increase in preference on music does make positive changes in the behavior of students attending music classes. To take a look into the views of students towards music and music classes, a survey targeting 500 freshman and sophomore students both male and female from Seoul was carried out. Preliminary and post examination was also conducted to find out changes in the preference on music appreciation. The collected data was put into SPSS WIN 12.0 program and a frequency analysis and matching-to-sample T analysis was conducted. The result of the study is as follows: The preference on music depended on how often the student was exposed to the particular music rather than in what circumstance the students were when they listened to the music or whether the particular music was related to tests. Among the music used in the study, 'F. Liszt, Hungarian Rhapsody, No.2' which was test music B was played three times a week during 24 days adding up to 9 times in total, and according to the preliminary and post examine comparison, a meaningful change in the statistics was seen. This shows that the repetitive listening intrigued the students and posed a positive impact on their learning behavior. Thus, by choosing the music pieces that are to be taught according to the curriculums of each schools, and combine the music appreciation activity with other subjects just like this study is suggesting, we could draw the interest of students more on the music dealt in classes. If the details of the music piece (e.g. historical backgrounds, title, musical theory etc.) are taught after two to three weeks of preceded music appreciation activity, repetitive appreciation learning can overcome the problem of the music appreciation having less importance in the existing music education curriculum. It also can differentiate the teaching method from that of musical theory teaching and therefore contribute to a more effective music teaching guidance. Further studies should extend both the period and the range of the study subjects. Moreover, we should also take a look at how the ?effects of repetitive learning on the preference on music? affects the fields of music creation, music theory and singing. In order to provide more effective music teaching guidelines, various learning methods should be sought further to raise the preference on music among students.
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