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초등학교 2학년 슬기로운 생활에서 창의적 과학글쓰기 프로그램의 개발 및 적용

Title
초등학교 2학년 슬기로운 생활에서 창의적 과학글쓰기 프로그램의 개발 및 적용
Other Titles
Development and Application of Teaching Method for Creative Science Writing to Elementary School Science
Authors
문예경
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
The purpose of this study is to develop and apply creative science writing program, and to investigate the effects of this program on elementary school students' creativity and scientific attitude. The creative science writing program was developed, based on the creative thinking, fluency, flexibility, originality, and elaboration. For this study, 2 classes of 2th grade in S elementary school located in Seoul were selected. The experimental group was adopted a creative science writing program for 12 lessens and the control group had traditional lecture-based classes. In order to find out the effects of creative science writing, tests of TTCT(Figural) and scientific attitude were conducted on both groups. The analysis methods were ANCOVA and frequency analysis. The conclusion from this study are as followed. First, it showed that TTCT score of the experimental group was significantly higher than the control group(p<.01). The creative science writing program was effective on elaboration and resistance to premature closure. And there was no differences in creativity affected by gender. Second, it showed that scientific attitude of the experimental group was significantly higher than the control group(p<.01). The creative science writing program was effective on open-mindedness, critical mindedness, cooperation, voluntariness, and endurance. And there was no differences in scientific attitude affected by gender. Third, students in the experimental group showed high satisfaction with creative science writing program. The study results revealed that creative science writing program improved creativity and scientific attitude of elementary school students. Therefore creative science writing can be used as effective teaching strategy for creativity and scientific attitude.;본 연구의 목적은 창의적 과학글쓰기 프로그램을 개발하고, 이를 슬기로운 생활 수업에 적용하여 학생들의 창의성과 과학적 태도에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 창의적 과학글쓰기 프로그램은 창의적 사고기능인 유창성, 융통성, 독창성, 정교성을 향상시킬 수 있는 과학글쓰기 활동들로 구성하였다. 본 연구는 서울에 있는 S초등학교 2학년 2개 학급을 대상으로 8주간 실시하였으며, 사전·사후 검사 통제집단 설계 방법을 적용하였다. 12차시에 걸쳐 통제반은 전통적인 강의식 수업을 하였고, 실험반은 창의적 과학글쓰기 프로그램을 적용한 수업을 하였다. 두 집단 학생들을 대상으로 사전·사후에 창의성 검사와 과학적 태도 검사를 실시하였고, 실험반 학생들을 대상으로 창의적 과학글쓰기 활동에 대한 인식을 조사하였다. 검사 결과 분석은 공분산분석과 빈도분석을 수행하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, TTCT(도형) 검사를 이용하여 창의성을 측정한 결과, 창의적 과학글쓰기 프로그램이 학생들의 창의성을 향상시키는데 효과적이었다. TTCT 검사의 하위항목 중에서 제목의 추상성과 정교성 영역이 향상되었다. 창의적 과학글쓰기 프로그램을 통해 다양한 사고를 경험한 학생들은 아이디어를 종합하고 조직화하는 사고능력과 다듬어지지 않은 생각을 보다 정교한 것으로 발전시키는 능력이 향상되었다. 둘째, 창의적 과학글쓰기 프로그램이 학생들의 과학적 태도를 향상시키는데 효과적이었다. 과학적 태도의 하위 영역 중에서 개방성, 비판성, 협동성, 자진성, 그리고 끈기성 영역이 향상되었다. 학생들은 창의적 과학글쓰기 프로그램의 여러 과제를 해결하는 과정에서 과학적인 탐구자세를 습득하였다. 셋째, 창의적 과학글쓰기 프로그램에 대한 학생들의 인식을 조사한 결과 대부분의 학생들이 프로그램에 대해 높은 만족감을 나타내었다. 본 연구에서는 창의성을 알아보기 위한 검사지로 심리측정적 검사도구인 TTCT(도형)을 사용하였는데, 창의적인 성격이나 동기와 같은 측면에서 창의성을 측정할 수 있는 검사 도구의 개발이 필요하다. 또한 초등학교 1학년부터 6학년까지 단계적으로 적용할 수 있고, 나아가 초등학교에서 고등학교까지 연계된 창의적 과학글쓰기 프로그램의 개발이 필요하다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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