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통합형 소규모 초등학교 건축계획에 관한 연구

Title
통합형 소규모 초등학교 건축계획에 관한 연구
Authors
김진희
Issue Date
2002
Department/Major
과학기술대학원 건축학과
Publisher
이화여자대학교 과학기술대학원
Degree
Master
Abstract
Korean elementary schools are over-populated and it is very difficult to find enough estate for new school buildings due to fast raising land value. Therefore, necessity of new type of school, for example, a mini-school, is rising as a resolution of such problems that our school environment is facing today. The Ministry of Education supports this idea by proclaiming to study variety of school models to resolve the difficulty of building more schools in Korea. Based on my research, I suggest a"mini-school" to be built within an apartment. A mini-school is a school that covers kindergarten and lower grades of an elementary school. Here, I assume that the kindergarten education to go public. First, I researched on the definition, necessity, form and operation of a mini-school system that is conducted in many foreign countries. A mini-school system requires a different type of education from the current uniform type of education that concentrates on the standardized textbook education, somehow resembling the past Japan style education. Instead, a mini-school system recommends open studies, small group studies, team teaching and individually characterized instructions for students. It means a transition of education mind from performing given instructions to creating new instructions based on the specific school environment. This is the "7th education policy" that is characterized by student-centered education rather than school centered education. The purpose of such education is to attain the unique characteristics of the locality, campus autonomy, and creativity for the marked individuality of a school. Second, I suggest a mini-school to be remodeled in the ground floor of an apartment to satisfy the fast growing trend of remodeling & redeveloping of existing architects. A school within a residential building will provide comforts for children and convenience for parents. Third, I suggest to apply "Open Building System", so it makes possible to obtain flexibility, efficiency and financial advantage. Also, I suggest "one-side lobby style", "hall style" and "letter Y style" for different apartment styles to agree with SAR Theory. The space is remodeled by separating between the Support and Infill of the building. In addition to that, establishment of the Zone and Margin will help the school area to be efficient for frequent renovations. For "Infill System", I researched on light weighted wall infill material. Utilization of movable furnitures and walls with electronic and telecommunicating devices attached is the key to add flexibility to a mini-school in limited space. However, there is very little study & research on remodeling current iron-concrete architects in Korea since most buildings are done by "wet construction method". It is necessary to put more efforts to develop renovation techniques & systems, so it can improve durability, efficiency, magnitude, and flexibility. I hope the idea of an apartment mini-school with open space system will be helpful to resolve the problems our school system experiences.;본 연구는 우리나라의 초등학교 학급당 학생수가 과밀화되어 있고 또한 아파트단지 재개발 지역의 신축을 위한 대규모 대지의 부족과 지가 상승으로 학교 신축 대지의 확보에 어려움으로 인하여 소규모 학교(mini-school)의 필요성이 대두되고 있는 실정이다. 이에 재개발 지역 아파트먼트 단지 내 아파트먼트 1층을 개방형 건축 시스템을 적용하여 리모델링(remodeling)하여 제안하고자 한다. 첫째로 소규모 학교의 개념과 필요성, 유형 및 운영 모형에 대해 알아보았고 그 중 유치원교육과 초등학교 저학년교육을 연계한 통합형 소규모 학교(mini-school)에 대해 알아보고 근린주구이론에 의한 소규모 학교 입지 설정에 대해 알아보았다. 그리고 열린 교육과 제 7차 교육과정에 의해 과거 일제식 수업에서 볼 수 없었던, 개별학습, 소집단협력학습, 팀티칭 등 다양한 교수 학습 방법의 변화을 알 수 있었다. 1997년 정부가 초 · 중등 교육 개혁의 일환으로 제시하여 2000년부터 단계적으로 시행되는 제 7차 교육과정은 교과서 중심, 공급자 중심의 학교 교육 체제를 수요자 중심의 교육 체제로 전환하여 운영한다. 국가에서 주어진 교육에 안주하는 것이 아니라 학교 현장에서 실제로 만들어 가는 교육의 의식 전환이 필요하게 되었고 지역 및 학교의 특성, 자율성, 창의성을 충분히 살려 다양하고 개성 있는 교육을 실현하고자 한다. 둘째로 재개발과 재건축의 증가로 인하여 대규모 학교 용지의 확보가 어려운 상황이므로 모 학교의 운영과 지원을 받는 범위에서 소규모 학교(mini-school)를 아파트먼트 1층에 리모델링(remodeling)하여 제시 하였다. 셋째로 아파트먼트 1층을 학교로 리모델링(remodeling)하는 방안으로 개방형 건축 시스템을 적용함으로써 공간의 가변성 확보와 생태 건축적 측면에서 건물을 지속 가능하게 하고 효율성과 유용성 그리고 경제성을 제공한다. 또한 SAR 방법론에 의해서 건물의 구조체(Support)와 비구조체(Infill)로 나누었고 기준대(zone)와 한계대(margin)를 설정하여 소규모 학교(mini-school)가 아파트먼트 1층에 유형별로 편복도형(5가구), 편복도형(8가구), 홀형, Y자형모형을 제시하였다. 인필 시스템 중 경량 벽체 시스템에 대해 조사하였고 소규모 학교(mini-school)에 부족하기 쉬운 교재 교구함과 수납공간을 이동이 가능한 수납형 가구와 수납 벽체, 전기 통신 배선이 들어간 기능성 수납 벽체를 제시하였다. 현재 국내의 대부분 건축 공법은 습식 공법 위주의 철근 콘크리트 조 벽식 구조이기 때문에 건물을 부품화 건식화 하기에 어려운 실정에 있고 연구 개발도 미흡하다. 앞으로 건축물의 내구성, 생산성 향상, 호한성(다양성, 적응성, 정합성) 확보를 통한 지속 가능한 건축을 위하여 부품화, 건식화 관련 설계기술 기법 및 시스템 개발이 많이 진행되어야 한다. 마지막으로 개방형건축 시스템을 적용한 아파트먼트형 소규모 학교(mini-school)를 제시함으로써 앞으로 계획 될 소규모 학교(mini-school)의 건축계획 및 설계에 도움이 되었으면 한다.
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일반대학원 > 건축학과 > Theses_Master
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