View : 22 Download: 0

일제 강점기 대전의 도시지역 연구

Title
일제 강점기 대전의 도시지역 연구
Authors
원종혜
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교통의 발달로 인한 대전의 확대와 인구 증가에 따른 행정체계의 개편을 일제 강점기 시기의 대전을 중심으로 고찰해 보았다. 대전의 발달 과정을 지도로써 설명하였고, 교통발달을 철도 교통과 육상 교통으로 나누어 행정체계 개편에 미친 영향을 살펴보았다. 행정 체계 개편은 시기별로 구분하였고, 관공서와 학교의 설립 등에 의한 시가지 변화를 지도화하였다. 인구의 증가는 일본인과 한국인으로 나누어 시기별로 표를 가지고 설명하였다. 대전의 역사는 마한시대의 신흥국부터 시작되었다. 백제시대에는 우술군으로 편입되었고, 통일신라시대와 고려시대, 조선시대는 공주목에 속한 군현으로 회덕현, 유성현, 진잠현으로 나뉘어 행정구역의 변화없이 명칭만 바뀌어 지속되었다. 대전은 일제 강점기시기에 가장 많은 변화를 보였다. 대전면 대전군, 대전읍, 대전부로의 행정구역개편이 20년 사이에 이루어지면서 면적이 확대 되자, 충청지역의 행정, 군사, 산업의 중심지로 각광 받게 되었다. 일제 강점기 시기 대전의 확대요인은 교통의 발달 때문이었다. 한촌에 불과 하던 대전은 식민지 건설이라는 일제의 필요에 의하여 1904년 경부선과 1914년 호남선이 잇달아 개통되자 인구가 대거 유입하였다. 이에 따라 1914년 대전군이 설치되고 지정면으로 지정된 이후 불과 20여 년 사이에 대전읍(1931년)과 대전부로(1935) 잇달아 승격되었으며, 대전 자체의 면적도 7배 이상 증가하였다. 장거리를 신속하고 저렴하게 수송할 수 있는 철도는 개통 후 30년 동안 대전을 신흥도시로 부각시키고, 기존의 공주, 충주와 같은 행정 도시를 쇠퇴시켰다. 또한 일제는 군사적 목적을 위한 기존 도로의 개량과 미곡의 소송을 위해 육로를 개발 시켰는데, 이것은 충청도 지방의 농축산물을 대전으로 집산하게끔 하여 대전 내의 상업 활동을 촉진시키며 대전이 확대되는 데 일조를 하였다. 행정 체계의 개편으로 인해 인구가 폭발적으로 증가하였다. 철도 개통으로 인해 일본인이 진출하자 시가지가 형성되었고, 행정 구역의 개편 때마다 한국인이 증가하였다. 그러나, 일본인은 행정 개편이나 상업활동에 따른 이익을 보기 위한 적극적인 이주였고, 한국인은 지역 편입에 따른 소극적인 유입이었다. 행정 체계의 개편에 따른 인구의 유입은 대전의 시가지도 변화시켰다. 기존에 발달해 있던 대전천 동부의 구도심을 한국인 거주 지역으로 삼아 쇠퇴시켰다. 그리고, 행정기관과 일본인을 대상으로 하는 교육기관이 집중 되어 있는 대전천 서부 지역을 일본을 위한 신도심으로 발달하였다. 그러나, 대전천 서부의 서대전역 부근의 발달은 미비하였는데, 이것은 군사 시설이 들어섰기 때문이다. 결국, 대전은 교통의 발달과 행정체계의 개편으로 인구가 폭발적으로 증가한 신흥 계획도시임을 알 수 있다.;This is a study about the influences of the expansion and reorganization of administrative districts of Taejon owing to the development of transportation on an increase in population of Taejon. It was examined mainly about the period under Japanese rule. I tried to explain the process of development in Taejon with maps. And I examined the influences of development of transportation on the reorganization of administrative system divided into the railroad transportation and the overland one. I divided the reorganization according to the period and demonstrated with maps of the change of an urban area owing to establishment of public offices and school. Concerning an increase in population, I explained according to the period classified into Japanese and Koreans. The history of Taejon started from the newly-emerging country in Mahan Period. During the Period of Paekje, it was incorporated into Wooshul-kun and during the Period of Unified Shilla, Koryo, and Chosun, it belonged to Kongju-mok. It was divided into three districts . Hweduck-hyun, Yousung-hyun, and Chincham-hyun. Its administrative districts remained, while its name was changed. Taejon has shown the greatest change during the period under Japanese rule. Reorganization of districts into Taejon-myun, Taejon-kun, Taejon-up, and Taejon-pu were done for 20 years and the size was enlarged. Then Taejon has become the center of administration, military affairs, and industry in Choongchung area. The enlargement of Taejon under Japanese rule was caused by development of transportation. In Taejon which was just a small village, the railroad Kyungbu-sun was built in 1904 and Honam-sun followed in 1914 according to Japanese need of colonial construction. From then inflow of more population was started. According to this change, Taejon-kun was organized in 1914, and only for 20 years since it was organized as Chinjung-myun, it was promoted to Taejon-up in 1931 and Taejon-pu in 1935. The size of Taejon itself was enlarged over seven times. The railroad which was a fast and cheap transportation of a long distance has made Taejon a newly-rising city for 30 years since the opening of railways. And it has made previous administrative cities such as Kongju and Choongju declining ones. Japanese also improved existing roads for military purpose and developed a land route for carrying rice. It helped Taejon to gather agricultural and stock raising products of Choongchung area and resulted in the promotion of commercial activities in Taejon and enlargement of Taejon. Reorganization of administrative system brought about explosive increase of population in Taejon. Owing to the opening of railways, Japanese entered and an urban area was formed. Whenever administrative districts were reorganized, the number of Koreans was increased. But in case of Japanese, they moved here actively to earn benefits owing to administrative reorganization and commercial activities, while Koreans were moved passively according to incorporation of districts. Incorporation of population according to administrative reorganization has made the urban area of Taejon changed. Existing developed area of the east side of Taejon-chun was made a place of residence for Koreans and became a declining area. And Japanese developed the west side of Taejon-chun where administrative offices and educational institutions for Japanese gathered as a new center. But the development of area near West Taejon Station was insufficient and resulted from entry of military facilities. As a conclusion, Taejon is a newly-risen and planned city whose population was increased explosively owing to the development of transportation and reorganization of administrative system.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE