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보육교사의 직무만족에 영향을 미치는 개인 및 조직변인에 관한 연구

Title
보육교사의 직무만족에 영향을 미치는 개인 및 조직변인에 관한 연구
Authors
정효정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
우리 나라의 급격한 산업화·도시화로 인한 여성의 사회 진출은 가정에서 담당했던 자녀의 보호 및 교육을 대신 수행해 줄 시설의 필요성을 증대시켰다. 현재 유아들을 보호하고 교육하고 있는 어린이집은 양적 팽창에서 질적 수준을 높이는 단계로 나아가는 시점에 있다. 어린이집의 보육교사는 보육아동을 위해 보호서비스·교육서비스·가족서비스 등의 포괄적인 서비스를 제공하는 가장 중요한 전문적 인력으로서 보육의 질에 결정적인 영향을 미치게 된다. 그러나 현실적으로 어린이집 보육교사들은 낮은 사기, 저소득, 과대한 업무와 사회적 인정이 낮아 직업에 대한 긍정적인 인식이 떨어지고, 궁극적으로는 보육교사의 이직 원인이 되고 있다. 이직은 교사의 직무에 대한 만족 여부에 밀접한 관련이 있으며 일에 만족하는 교사일수록 이직을 덜 생각하므로 교사의 직무만족을 향상시키는 것이 가장 중요한 것으로 지적되고 있다. 이와 같은 배경에서 본 연구의 목적은 우리나라 어린이집 보육교사의 직무만족에 미치는 영향요인에 대하여 살펴봄으로써 보육교사의 근무환경을 개선하여 직업에 대한 긍정적 인식을 확산시키고 어린이집 교육의 질적 수준을 향상시키는 전략을 수립할 수 있는 근거를 제시하고자 하였다. 연구내용은 첫째로 설립유형에 따라 보육교사의 개인변인 및 조직변인이 차이가 있는가를 알아보며, 둘째로 보육교사의 직무만족이 설립유형에 따라 차이가 있는가, 셋째로 보육교사의 직무만족에 미치는 영향요인이 기관에 따라 다르게 나타나는가를 알아보고자 하였다. 개인변인으로 연령, 학력, 경력, 자격유형과 조직변인으로는 근무조건(업무량, 자율성, 아동의 수), 업무보상(경제적 보상, 후생복지, 교육기회), 동료관계, 원장의 지도성(인화, 과업지향성)을 선정했으며, 설립유형은 정부지원보육시설(국·공립 및 민간법인)과 민간보육시설(개인)로 구분하였다. 조사대상자는 서울시에 소재하고 있는 어린이집 75곳에 근무하고 있는 보육교사 270명을 무선표집하였으며 t-test, F-test, 다중회귀분석방법을 이용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 요인으로 정부지원시설 보육교사의 평균연령과 경력이 더 높았고, 조직적 요인으로는 정부지원시설에서 원장의 과업지향형의 수준이 높게 나타났다. 둘째, 설립유형에 따른 직무만족의 차이는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 개인변인중 학력, 경력, 자격유형에 따라서는 직무만족의 차이를 나타내었다. 셋째, 직무만족에 미치는 영향 요인에 있어서는 정부지원 보육시설의 조사 대상자의 경우, 업무량과 원장의 과업성, 자격 유형이 영향을 끼쳤으며, 업무량을 많이 느낄수록 직무 만족을 낮게 지각하며, 원장이 과업지향성이라고 인식할수록 직무에 대해 높게 만족을 하고 있었다. 또한 보육교사자격증을 소지한 교사가 더 높게 직무만족을 나타냈다. 넷째, 민간 보육시설 조사대상자의 직무만족에 유의미한 영향을 끼치는 요인은 아동수의 적절성, 경제적 보상, 동료와의 관계, 인화와 과업으로 나타났다. 아동수가 적절하다고 느낄수록, 경제적 보상을 많이 받는다고 느낄수록, 동료와의 관계를 긍정적으로 인식할수록, 원장이 인화형이라고 지각할수록 직무만족이 높아지고, 원장이 과업지향성이라고 느낄수록 직무 만족이 낮아졌다. 본 연구를 통한 함의는 다음과 같다. 먼저 정부지원보육시설의 측면에서 살펴보면, 업무량이 직무만족에 영향을 미치고 있었는데, 보육교사는 아동을 보호하고 교육하는 기본적인 역할 외에도 과중한 행정적 사무와 학부모 상담, 기관내외의 여러 잡무등에 따른 장시간의 과다한 업무에 노출되어 있는 것과 관련이 있다. 보육교사의 자격유형에서 살펴보면, 보육교사자격증 소지자가 더 높게 직무만족을 나타냈는데 이는 일반적으로 높은 학력을 요구하는 유치원교사자격증 소지자와 비교하여 전반적으로 근무조건이 좋은 정부지원시설에서 직무만족을 더 높게 느낀다고 할 수 있다. 다음으로 민간보육시설의 경우, 경제적 보상이 보육교사의 직무만족에 중요한 영향요인으로 나타난 것은 재정적인 측면에서 생각하여 볼 수 있다. 경제적 보상인 평균 급여수준이 정부지원보육시설과 비교하여 민간보육시설은 66.6%에 불과하다. 근무조건의 측면으로 아동수의 적절성이 영향 요인임을 보였는데, 일반적으로 보육교사 1인당 담당아동수가 정부지원보육시설보다 민간보육시설이 더 많다. 이는 대체적으로 민간시설의 경우 보수의 국고지원을 받지 못하고 있기 때문에 교사를 채용하는데 있어서 비용부담을 많이 갖게 되어 법정 아동수를 준수하기가 어려운 실정을 반영하고 있다. 동료관계에서도 동료와의 관계가 긍정적일수록 직무만족도가 높아졌는바, 정부지원시설과 비교하여 민간시설에서 동료와의 연대감과 비공식적인 상호교류 등이 더욱 중요한 요인임을 말해준다고 할 수 있다. 마지막으로 원장의 과업성이 정부지원보육시설과 민간보육시설에서 교사들의 직무만족에 상반된 영향을 미치고 있는데 이는 보육교사의 개인적 배경과 직무성과에 대한 예측력, 원장과의 관계 등에 따라 다르게 나타날 수 있다고 사료된다. 이와 같은 함의에 근거하여 보육교사의 직무만족도를 향상시키기 위해 몇 가지 제언하고자 한다. 먼저, 원장 및 교사의 전문성을 향상시키기 위한 재교육이 요구되며 보육교사의 근무시간은 근로기준법상의 8시간을 준수하여, 양질의 보육서비스가 제공되도록 해야 한다. 또한 교사대 아동수를 법정규정에 맞도록 배정하고, 차후 점진적으로 그 아동수를 아동연령에 따라 하향 조정해야 한다. 보육교사의 법정 보수체계를 재조정하여 민간시설은 정부지원시설 수준으로 상향조정하고, 점진적으로 정부지원시설은 현재 병설유치원 보수 수준까지 상향조정해야 할 것이다. 표준 보육단가 산정의 현실화로 보육의 질 저하를 막아야 하며, 공공 보육재원의 투입으로 누구나 보육료나 보육시설형태에 구애받지 않고 보육을 받을 수 있는 공보육체계가 확립되어야 한다. 아울러, 보육 대상자의 수요와 공급의 적정한 수준에서 공보육시설의 확충이 요구된다.;The involvement of the women in the society caused by a sudden industrialization and urbanization of Korea increased the need for the facilities to carry on the duties of child protection and education. Child Care Centers that currently protect and educate children are at the point of transition from the expansion of the quantity to the improvement of the quality. The teachers at a child care center are most important resources who have a significant influence in the quality of child-care, providing inclusive services such as protection service, education service, family service, etc. for children. Realistically, however, child-care teachers are losing a positive view of their career due to low motivation, low income, overload of work, and lack of recognition in the society. As a result, the child-care teachers are leaving their jobs. Changing of the career has a close relationship with the level of satisfaction in the child-care teacher's work. Since the more they are satisfied, the less they consider the change of their career, it is pointed out that increasing the level of their satisfaction is of the foremost importance. With this background, the objective of this study is to research the causes that influence the satisfaction of the child-care teachers of Korea and to present the basis of strategies to improve working environments of child-care teachers for a better attitude towards their work and a higher quality of preschool education. The first step in the research would be to find out if there is a difference in the child-care teacher's individual variables or organizational variables according to the type of establishment. The second is to decide whether the satisfactory level of the child-carer depends on the type of establishment. The last step in this research is to determine if the cause of child-care teachers' satisfactory level appears different according to the department. For individual variables, age, education level, experience, and type of license are chosen; for organizational variables, working conditions (workload, self-regulations, number of children), compensation (monetary reward, welfare pension, education opportunities), relationship with co-workers, director's leadership (consideration, goal oriented) are chosen; and for the establishment type, they are categorized into government supported child-care system (public or civil corporation) and civil child-care facilities. The study is done with 270 child-care teachers at 75 different child care teachers in Seoul and T-test, F-test, and multiple regression are used. The result of this study is as follows. First, the average age and experience level of the child-care teachers' of the government supported child-care system were higher on the individual side, and on the systematical side, the directors are more work oriented at the government supported system. Second, the difference in satisfactory level according to the establishment type was statistically not significant. Nevertheless, there was a difference in the satisfactory level according to the level of education, experience, and the type of license. Third, the factors that influence the satisfactory level in the case of those at the government supported child-care system are the workload, the director's work oriented, and the types of licence. The more they are pressed with the workload, the less they feel the satisfaction about their work; and the more they recognize that the director is goal oriented, the higher their satisfaction. Also, the child-care teachers who have the credential in child-care show greater satisfaction. Fourth, the factors that have significant influences on the child care teachers of private child-care system in the survey appear to be the adequacy of the number of children, monetary reward, relationship with co-workers, consideration and goal orientation. Once they feel that the number of the children is adequate, receive enough monetary reward, have a positive view of their relationship with other workers, and recognize that the director is focused on the consideration, their satisfactory level rises. Contrarily, they are less satisfied when they sense that the director is goal oriented. The conclusion drawn through this research is as follows: From the point of view of the government supported child-care system, the workload was affecting the satisfactory level. This is so because the child-care teachers only have the basic role of protecting and educating the children, but also exposed to an important role that consume much time in administrative work, counseling with the parents, and miscellaneous work in and out of the office. Looking at the qualification types of the child-care teachers, those who had a credential in child development appeared to have a greater satisfactory level. Compared to those who possess a credential for kindergarten teaching, which requires a higher education, they are satisfied more under the government supported system that has better working conditions. In the case of the private (civil) child-care system, economical reward plays an influential role in the satisfaction of the child-care teachers. Average pay in terms of economical reward under a private system is only about 66.6% of the government supported system. On the sider of the working conditions, the adequacy of the number of children appeared to be the influencing factor, but generally there are more children per child-carer in the private system than in the government supported system. It is usually because the private systems cannot receive government support for financial compensation, and thus it is more difficult to meet the ideal teacher-student ratio. In relationships between co-workers, the satisfactory level rises when they have positive relationships with each other. It is due to the fact that private system considers solidarity and unoffical interrelationship more important than the government supported system does. Finally, the goal orientation of the director has a reciprocal effect in the satisfaction of the child-care teachers under the government supported system and the private system. It is considered to be relative to an individual's background, ability to estimate the outcome of work, and relationship with the director. A few suggestions are given to raise the satisfactory level of the child-care teachers on the basis of the above results. First, a training that helps the director and child-care teachers to specialize in their area is required and the working hour for the child-care teachers need to be kept at 8 hours so to provide a good child-care service both in quality and quantity. Also, there needs to be a set teacher-student ratio in the law and adjust down the number of children according to age groups. The compensation system needs to be re-adjusted and adjust the compensation under private systems to the level of the government supported system's compensation for child-care teachers. A standard care cost needs to be assessed to prevent downgrading of the care quality. A public child-care financial support needs to be asserted so all who wish to receive child-care can receive it without the hindrance of the type of child-care system or child-care fees under the public child-care system. Moreover, the public child-care system need to be expanded with an appropriate balance of demand and supply.
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