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비즈니스 상황에서 윤리적 판단의 남녀 비교 연구

Title
비즈니스 상황에서 윤리적 판단의 남녀 비교 연구
Authors
김예송
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회에서 윤리성에 대한 관심이 증가하고 있으며 이제 기업은 높은 경제적 성장뿐만 아니라 책임있는 윤리적 경영을 해야한다. 전세계적으로 반부패라운드가 출범하면서 이제 기업들 스스로도 윤리적 경영에 대한 중요성을 인식하고 이를 기업 경쟁력의 한 부분으로 삼고 있다. 특히 여성의 사회진출이 증가하고 기업 내 여성의 영향력이 증가하면서 기업 윤리에 있어서 남녀비교 연구에 대한 관심도 증가하고 있으며 윤리가 단순히 당위적인 것이 아닌 조직 효과성에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 관심도 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 선행연구를 토대로 개인이 비즈니스 딜레마 상황에 처했을 때 그 도덕적 갈등을 어떻게 정의하고 해결해 나가는지에 대한 윤리적 판단에 있어서 남녀가 어떠한 차이를 보이는지와 더불어 윤리적 판단이 업무 성과에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 윤리적 판단의 기준과 수준은 성별에 따라 달라질 것이라는 가설 1의 검증 결과, 윤리적 판단의 기준과 수준에 있어 남녀의 차이가 존재하는 것으로 나타났다. 윤리적 판단의 기준에 있어서는 몇몇 상황에서 윤리적 판단의 기준으로 남성은 주로 준법정의(justice) 관점을, 여성은 주로 관계지향(caring) 관점을 사용하는 것으로 나타났다. 또한 윤리적 판단의 수준에 있어서는 전반적으로 대부분의 상황에서 여성이 남성보다 더 높은 윤리적 판단 수준을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 성별과 윤리적 판단 수준 사이의 관계에 대해 연령이 상호작용 효과를 나타낼 것이라는 가설 2의 검증 결과, 이러한 연령의 상호작용 효과가 지지되었다. 전 연령에 거쳐 여성이 남성보다 윤리적 판단 수준이 높게 나타났으며 여성의 경우 연령의 증가에 따른 윤리적 판단 수준의 차이를 보이지 않았으나 남성의 경우 연령이 증가함에 따라 윤리적 판단 수준이 큰 폭으로 증가하는 것으로 나타났다. 셋째, 윤리적 판단 수준이 업무성과에 미치는 정적(+)인 영향에 대한 가설 3의 검증 결과, 윤리적 판단 수준이 높을수록 업무성과가 높은 것으로 나타났다. 가설 3의 분석 결과, 판매직 종사자들에게 있어서 윤리적 판단은 고객의 신뢰를 바탕으로 고객과의 지속적인 관계를 유지하게 되어 업무 성과 향상에 긍정적으로 기여할 수 있음을 예측할 수 있다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 국내의 기존 윤리 연구에서 남녀비교에 관한 실증연구가 거의 없는 상태에서 본격적인 남녀비교 연구를 실시함으로써 기존의 남성을 대상으로 한 윤리 연구에서 벗어나 윤리적 판단에 있어서 새롭게 여성의 관점을 제시하였다. 둘째, 기존 윤리 연구들이 대부분 윤리적 판단에 대해 수준이나 기준을 따로 살펴보는 것이 일반적이었으나 본 연구에서는 윤리적 판단을 수준과 기준으로 나누어 포괄적으로 살펴보았다. 셋째, 본 연구에서는 윤리적 판단과 업무성과 사이의 관계를 실증적으로 살펴봄으로써 기존 연구에서 막연하게 윤리성이 장기적으로 기업 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이라고 추측한 부분에 대해 윤리적 판단이 기업의 성과에 정적(+)인 영향을 미침을 실증적으로 보여주었다. 넷째, 개인의 윤리적 판단에 대한 연구가 미비한 우리나라 실정에서 문화적 특성을 고려하여 시나리오를 개발함으로써 우리나라 상황에 맞는 윤리 연구를 시도하였다. 본 연구의 한계점 및 향후 과제는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 윤리적 판단의 기준을 측정함에 있어 내용분석을 실시하였다. 분석의 객관성을 유지하기 위해 여러 명에 의해 독립적으로 분석되었지만 연구자 판단의 주관성 개입의 여지가 여전히 존재한다. 또한 본 연구에서는 설문지법 만을 사용하였는데 서술형으로 질문한 윤리적 판단 기준에 대한 응답자의 반응 태도나 성실성의 확보를 위해 인터뷰 방법 등의 보다 정교한 측정 방법을 동원하여 측정할 필요성이 제기된다. 둘째, 본 연구는 윤리적 판단의 남녀비교에 초점을 맞추어 윤리적 판단에 영향을 미치는 요인 중 부분적으로 성별과 연령만을 살펴보았기 때문에 윤리적 판단에 영향을 미치는 요인을 포괄적으로 살펴보지 못했다는 문제가 제기될 수 있다. 그러므로 향후 연구에서는 여러 선행 요인에 대한 포괄적이고 통합적인 접근이 이루어져야 할 것이다. 셋째, 본 연구는 특정 직종인 판매직에 종사하는 응답자들만을 대상으로 하였으므로 본 연구 결과를 일반화시키는데 제한적일 수 있다. 그러므로 향후 연구에서는 일반화가 가능한 다양한 표본을 선정하는 것이 바람직할 것이다.;The interest for ethics is increasing in modern society, and a company must manage the business ethically with social responsibility rather than pursuit only for economical benefit. The business management ethics has become part of the competitiveness of a company as the anti-corruption round has been settled. Along with the rapid increase of women in the field of work, as the influence of women in companies is getting stronger, the interest for the comparative study between male and female is rising. Moreover, the effect of ethics on the effectiveness of an organization is a remarkable field to examine. Therefore, what was focused on this research is the comparative study between genders in ways of identifying and solving ethical discords when an individual has faced a business dilemma and the effect of ethical judgement on job performance. Here is the model of this research as following: ◁그림 삽입▷ (원문을 참조하세요) According to the relationship among the variables in a previous experimental model presented, these following hypotheses can be drawn below: [Hypothesis 1] The view and level of ethical judgement will appear differently on male and female. 1-1. In business ethical dilemmas situation, relatively female will consider ethical dilemmas in terms of caring, while male in terms of justice. 1-2. Female will have higher level of ethical judgment than male. [Hypothesis 2] Age will moderate the relationship between gender and ethical judgment. [Hypothesis 3] Ethical judgment will be positively related to job performance. The result of this research is as the following. First, as a result of [hypothesis 1], In some situation, the males tended to take the justice views while the females tended to take the caring views and Females showed higher level of ethical judgment in most situations. Second, as a result of [hypothesis 2], level of ethical judgment controls the relationship between gender and age. In all ages, the female showed higher level of ethical judgement than the male. The female did not show much differences in level of ethical judgement between ages, while the male showed the great increase in level of ethical judgement as the person became older. Third, as a result of [hypothesis 3], ethical judgment has a positive influence on job performance. it can be predicted that the ethical judgement will have positive effects on salespersons because the judgement will help maintain the continuous relations with customers on the basis of the trust of them. The significance of this research is as following. First, it presented the view of the female. It can be significantly considered that most prior studies on ethics in Korea rarely focused comparativeness between male and female, this study has concentrated on the comparative study between male and female in earnest so that it newly presented the point of view of female. Second, prior studies had separated the view and level of ethical judgement in general, however, this study has observed both at the same time to prove the fact the different ethical view between genders actually effect the level of ethical judgement, and also gave a comprehensive analysis on it. Third, this research proved that the ethical judgement practically has positive effects on the business result which had been thought only vaguely. Therefore, the ethics is not the external restriction condition but one of the factors to improve the effectiveness of organization result in which companies are most interested and they will recognize the importance and significance of ethics and reinforce it. Fourth, the ethics study that fits in situations of Korea was tried when the study on the ethical judgement of an individual is inadequate in Korea. This research has developed the scenario that would fit into our culture and society through analyzation of types of unethical behaviors of Korean companies. The limitations of this research and problems awaiting solutions as following. First of all, analysis of contents has been conducted to measure ethical judgement. It was to maintain the objectivity of the analysis and was done by many people independently, however, the possibility of interference of the researcher by her subject conclusion. also, the data was collected by self-reporting type of questionnaires. however, to be more precise, a need to measure more accurately through methods such as an interview that can show the attitude of the respondent on descriptive questions such as view of ethical judgment. Next, as it was a comparative study of ethical in genders and the only variables considered were gender and age, the comprehensive observation of overall factors was not conducted well. Therefore, a comprehensive and integrate approach on various and inclusive factors should be conducted in further studies. Lastly, only salespersons, the specified occupation, was made the target of this research. Therefore, there can be a problem on generalization of the result. It will be better to sample-survey on various occupations that can be generalized in further studies.
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