View : 43 Download: 0

주성희의 The Creation for Orchestra 및 분석

Title
주성희의 The Creation for Orchestra 및 분석
Authors
주성희
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
주성희의 The Creation for Orchestra 및 분석은 2부분으로 구성되어 있다. 제1부는 The Creation for Orchestra에 대한 분석이며 제2부는 The Creation for Orchestra 이다. 제2부의 The Creation for Orchestra는 2관 편성의 7개의 부분으로 이루어진 단악장 오케스트라 곡이다. 제1부 분석부분의 본론은 3부분으로 나누어, (A)형식에서는 작품 전체의 형식을 제시하고, (B)재료에서는 작품에 적용된 재료에 대해 설명하고, (C)분석에서는 천지창조의 내용을 창조 순으로 나눈 7개의 Part와 12개의 Section에 사용된 음재료 (Tonal Material), 리듬 패턴 (Rhythmic Pattern) 그리고 음색 (Timbre)을 적용시킨 방법을 서술한다. 이 곡에 사용된 음재료는 C음을 중심축으로 하여 12개의 Section에 사용되는 12개의 음재료가 만들어졌으며, 창조의 첫째 날부터 일곱째 날의 개념으로 나누어진 7개의 기본 리듬은 기본음가 4분음표(♩)의 3배수인 점2분음표(♩.)를 중심축 음가로 하여 7개의 리듬 패턴이 만들어진다. 이에 대한 세부적인 내용을 본론 (B)재료 부분에서 상세히 다루었다. 이 작품은 7일간의 천지창조의 내용을 창조된 시간의 흐름에 따라 전개해 나가며 주어진 음악적 재료 즉, 각각 12개의 음재료, 7개의 리듬 패턴을 사용하였지만 논리적인 대칭구조와 음정체계 그리고 리듬 구조를 통해 그 재료들을 다양하게 사용하여 상징적이고 묘사적인 표현에 중점을 두었다.;This dissertation, The Creation for Orchestra by Sunghee Joo with Analysis consist of two parts; the first part is an analysis of the work, The Creation, and the second part is the score of The Creation which is a composition for a full orchestra in one movement lasting approximately twenty minutes. The first analysis part is divided into three chapters: (A) Form, (B) Material, and (C) Analysis. Chapter A illustrates the form of the whole piece, and chapter B deals with the material used in the piece, and chapter C describes the main structure of the piece that represents the story of the Creation from the Bible as well as the details of the structure and the methods of applying new tonal material and rhythmic patterns. The melodic and harmonic material derived from the twelve tropes constructed using the note C as an axis govern the corresponding twelve sections, and the seven basic rhythmic patterns representing seven days of the Creation make use of a dotted half note as the main note value, which is three times longer than the basic quarter note. Chapter B provides a more detailed explanation of these rhythmic and harmonic aspects of the piece. The piece mainly unfolds the process of the Creation according to flow of the time frame and utilizes the given material such as twelve modes and seven rhythmic patterns. However, the main focus of the piece is the symbolic and descriptive representation of the Creation supported by the various use of above mentioned elements rather than a symmetrical interval relation or a sophisticated rhythmic structure of the work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE