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슈베르트(Franz Peter Schubert)의 피아노 소나타 D.568에 관한 연구

Title
슈베르트(Franz Peter Schubert)의 피아노 소나타 D.568에 관한 연구
Authors
김혜원
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
한국 작곡가로서 유일하게 세계적인 위치에 오른 현대음악의 거장 중 한사람인 윤이상 (1917-1995)은 반평생을 조국을 잃은 유랑민으로 살다가 끝내 분단된 조국의 현실을 극복하지 못하고 세상을 떠난 재독 음악가이다. 그는 정신적으로는 동아시아의 원천에 서서 한국 전통적인 음의 이미지를 현대 서양 작곡 기법의 도움을 얻어 독창적인 음악표현의 방법으로 구축하였다. 150여곡의 작품에서 그는 도교 사상을 철학적·사상적 배경으로 삼았는데, 이를 '주요음기법'이라는 동양적 음향의 개념으로 삼아, 서양의 작곡기법을 사용하여 서양 악기로 표현하였다. 본 논문의 연구대상인 『달무리』는 1950년 발표되었으며, 5개의 가곡(고풍의상, 달무리, 추천(그네), 편지, 나그네)을 수록하고 있다. 가곡집 『달무리』는 윤이상이 유럽의 음악을 접하기 전이었던 1940년대에 한국에서 작곡한 초기작품이다. 따라서 그가 후에 완성시켰던 '주요음기법'과 같은 특유의 작곡기법들은 나타나지 않는다. 하지만 작품에서 그가 평생동안 추구하였던 한국의 전통적인 음악과 서양의 현대음악의 결합에의 모색은 이 작품을 통해서도 보여지고 있다. 특히 선율, 리듬, 기법 면에서는 우리 나라 전통음악의 소재를 사용하면서 전통 음악적인 느낌을 살리려 노력하였고, 동시에 화성이나 음계, 선법 등을 사용하면서 당시 한국 현대음악으로서는 아주 진보적인 서양 음악적 요소를 나타내었다. 이와 같이 전통적 소재를 재료화하여 서양 음악으로 표현하는 등의 작업은, 당시 태동기에 있었던 한국 가곡의 발전에도 큰 영향을 주어 이후의 한국 현대음악 발전에도 이바지하였다. 따라서 본 논문에서는 윤이상의 삶과 음악에 대하여 살펴봄으로써 세계적인 작곡가인 그의 음악에 대한 이해와 폭을 넓히고, 그의 작품 중에서 초기가곡집『달무리』를 연구함으로써 이 작품을 소개하고, 이를 연주하는 많은 성악인들이 작품을 이해하는 데 도움을 주고자 한다.;The only world-famous Korean composer and one of the greats of modern music history, Yun, Isang (1917-1995), was a Korean musician resident in Germany who had lived half of his life as a displaced person and had passed away without overcoming the fact of his divided mother country. He established his own creative music style with the traditional Korean music character and modern Western composing techniques. He composed more than 150 works. He used Taoism as a philosophical and idealogical background which he was called 'Haupttone technique' and expressed it by Western instruments. 'Dal-Moo-Ri', the subject of this paper, was released in 1950 and contains five songs ("Go-Poong-Ui-Sang", "Dal-Moo-Ri", "Geu-Ne", "Pyun-Ji", "Na-Geu-Ne") which were written before and after Korean Independence in 1945. It was one of Yun's early works and written before he studied in Germany. 'Haupttone technique', which combined Eastern thought and Western music, does not appear in this work. However, Yun did try to combine traditional music and Western music in this work. He tried to show the traditional music expressions by using Korean traditional music themes, especially in metre, rhythm, techniques. At the same time, he employed Western harmony, musical scales, and modes which resulted in showing a progressive Western music factor in Korean modern music at that times. A work like this expressed in Western music by using traditional themes, had a great impact on the development of Korean song, and eventually contributed towards the growth of Korean modern music. Therefore, by studying and analyzing Yun's life and his collection of songs, 'Dal-Moo-Ri' through this paper, anyone who studies music can expand their knowledge and understand his music better to perform this great masterpiece.
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