View : 29 Download: 0

F. J. Haydn의 Oratorio 'Die Schoepfung' 의 Soprano독창곡 연구

Title
F. J. Haydn의 Oratorio 'Die Schoepfung' 의 Soprano독창곡 연구
Authors
김예성
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
하이든(Franz Joseph Haydn 1732-1809)은 고전주의 음악을 완성시키는데 큰 공헌을 한 오스트리아의 작곡가이다. 그는 후기 바로크적인 요소와 18세기 중엽부터 이탈리아에 등장하기 시작한 갈랑양식(Galant style)과 프랑스를 중심으로 형성된 로코코양식(Rococo style), 그리고 독일의 문학 운동이었던 질풍노도(Strum und Drang) 양식을 융합하여 독자적인 음악 양식을 확립한 작곡가이다. 「천지창조」(Die Schoepfung)는 하이든의 완성된 음악 양식과 깊은 신앙심을 바탕으로 1798년에 작곡된 곡이다. 이 곡은 3부로 구성되어 있는데 1부와 2부에서는 암흑과 혼돈과 공허한 상태에서 하나님께서 천지를 창조하신 1일부터 6일까지를 세명의 천사(Uriel, Gabriel, Raphael)를 통하여 서술하고 있다. 3부에서는 아담과 이브가 창조주이신 하나님의 능력을 찬양하며, 모든 만물이 감사와 찬양을 드리고 있다. 본 논문에서는 Soprano가 부르는 독창과 중창을 중심으로 하여 가사에 따른 음악적 표현을 중점적으로 연구하였는데, 「천지창조」에 나타나는 다음과 같은 특징을 알 수 있었다. 첫번째로 독창을 중심으로 대부분의 곡이 구성되고 있음을 알 수 있는데 총 34곡 가운데 서곡과 합창 1곡을 제외하고는 모두 독창이나 중창이 포함되어 있다. 두번째로 아리아의 특징을 살펴보면 다 카포 아리아가 주를 이루던 바로크 시대와는 달리 초기 낭만시대의 소박하고 간결한 선율이 많이 사용되는 독일 가곡의 형식을 사용하고 있으며, 이태리의 오페라에 나오는 화려한 콜로라투라(coloratura)의 기교적인 아리아 형식을 포함하고 있다. 세번째 특징으로 가사가 가지고 있는 의미를 음으로 직접 표현하는 Word painting기법이 자주 등장함과 동시에, 가사에 맞는 적절한 음형들을 사용하여서 그것을 음악적으로 표현하고 있는 것이다. 마지막으로 관현악에 나타난 Tone painting기법의 사용을 들 수 있는데, 혼돈과 창조, 자연의 소리나 동물의 소리등을 화성과 다이나믹 그리고 특정한 악기를 사용하여 회화적으로 묘사하고 있다. 이 논문은 Soprano가 부르는 독창과 중창을 중심으로 「천지창조」에 나타나는 이러한 특징들을 연구하여서 가사의 내용을 통해 나타나는 음악적 기법을 이해하고, 실제 연주에 도움이 되고자 한다.;Franz Joseph Haydn(1732-1809)is an Austrian composer who made a great contribution in completing the Classical music. He used various musical styles from the latter style of Baroque era, Galant style which was used early 18th Century, Rococo style which was formed in France and Strum und Drang style which was a German literary movement, and from all these various styles, Haydn created his own musical style. The Creation is composed in 1798 with Haydns fully developed musical style and deeply rooted Christian faith. The Creation is made up of three parts; in 1st and 2nd part, the world of chaos and darkness and the work of God is painted by three angels; Uriel, Gabriel, and Raphael. In the 3rd part, Adam and Eve, with other creatures, praise and give thanks to God for His wonderful work and power. In this article, the musical expression shown in lyrics sung by the soprano solo and duet is mainly focused and analyzed. And through this study, the following characteristics were found. First, solo plays the important role in the Creation. Except for the prelude and one chorus, solo appears in every 34 Songs. Second, unlikely to the Baroque era during which Da capo aria Is the main format, in the Creation, most of the Aria employs the format of German Lied, which frequently used early Romantic style which can be epitomized as the melodic simplicity. Also, in the Creation, the splendid Coloraturas technical aria which often appears in the Italian opera is also used. Third, the Word painting method, which expresses the meaning of the word directly to the note, often appears. At the same time, the melody is used to express the meaning of the lyric. Finally, in the Creation, the Tone painting method is used for the orchestra. With this method, the chaos and the creation and the sound of the animal and the nature is beautifully portrayed by using the melody, dynamic and specific musical instruments. In this article, the focus of the study was laid on analyzing the characteristics of the solo and the duet sung by soprano in Creation, and through this study the musical method expressed by the lyrics were understood. Hope these findings be of any help to the musical performance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE